Լրահոս
Օրվա լրահոսը

ՀՌՀ-ն՝ տեսալսողական մեդիան կարգավորող օրենսդրությունում փոփոխություններ կատարելու անհրաժեշտության վերաբերյալ 

Ապրիլ 15,2025 14:35

Հեռուստատեսության եւ ռադիոյի հանձնաժողովը ՀՀ բարձր տեխնոլոգիական արդյունաբերության նախարարություն է ներկայացրել «Տեսալսողական մեդիայի կարգավորումը թվային դարաշրջանում» առաջարկների փաթեթը։ Այդ առաջարկների հիման վրա կարող է մշակվել ծրագիր, որը թույլ կտա իրականացնել չափազանց կարևոր ինստիտուցիոնալ բարեփոխումներ, ձևավորել միասնական տեղեկատվական համակարգ, բավարարել հանրության՝ որակյալ և հավաստի տեղեկատվություն ստանալու պահանջը, նվազեցնել ապատեղեկատվությունը, «ֆեյքային նորությունները», պաշտպանել Հայաստանի Հանրապետության տեղեկատվական ինքնիշխանությունը։

4 ՏԵՍԱԼՍՈՂԱԿԱՆ ՄԵԴԻԱՆ ԿԱՐԳԱՎՈՐՈՂ ՕՐԵՆՔՆԵՐՈՒՄ ՓՈՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ԿԱՏԱՐԵԼՈՒ ԱՆՀՐԱԺԵՇՏՈՒԹՅԱՆ ՎԵՐԱԲԵՐՅԱԼ

Տեղեկատվական տեխնոլոգիաների արագ զարգացման և համացանցի հասանելիության աճի պայմաններում, օրենսդրության կիրարկման հետևանքով առաջացած բազմաթիվ խնդիրներից բացի, Հանձնաժողովն, իր գործառույթներն իրականացնելիս, բախվում է նաև մի շարք նոր մարտահրավերների։ Մեկ անգամ ևս արձանագրենք, որ անհրաժեշտություն է առաջացել տեսալսողական մեդիաոլորտը կարգավորող օրենսդրությունը համապատասխանեցնել ժամանակակից պահանջներին:

2021-2023 թվականների տարեկան հաղորդումներում Հանձնաժողովը մանրամասն ներկայացրել է այս խնդիրները։ Վերահաստատելով 2023 թվականի տարեկան հաղորդման ընթացքում արտահայտած մոտեցումը՝ Հանձնաժողովը կարևորում է պետության՝ տեսալսողական մեդիաոլորտին առնչվող նոր ռազմավարության մշակման և իրագործման գործընթացի նախաձեռնությունը, որի առանցքային բաղադրիչը համապատասխան օրենսդրական փոփոխություններն են։

Հանձնաժողովը ՀՀ բարձր տեխնոլոգիական արդյունաբերության նախարարություն է ներկայացրել «Տեսալսողական մեդիայի կարգավորումը թվային դարաշրջանում» առաջարկների փաթեթը։ Այդ առաջարկների հիման վրա կարող է մշակվել ծրագիր, որը թույլ կտա իրականացնել չափազանց կարևոր ինստիտուցիոնալ բարեփոխումներ, ձևավորել միասնական տեղեկատվական համակարգ, բավարարել հանրության՝ որակյալ և հավաստի տեղեկատվություն ստանալու պահանջը, նվազեցնել ապատեղեկատվությունը, «ֆեյքային նորությունները», պաշտպանել Հայաստանի Հանրապետության տեղեկատվական ինքնիշխանությունը։ 

Օրենսդրական փոփոխությունների հիմնական ուղղությունները

  • Կարգավորման շրջանակի ընդլայնում և կանոնակարգերի ներդաշնակեցում՝ հեռարձակողների և առցանց տեսալսողական մեդիայի միջև
  • Տեսալսողական մեդիաոլորտում իրավական միջավայրի ներդաշնակեցումը ենթադրում է գործող կարգավորումների համաչափ կիրառում, ինչպես ավանդական հեռարձակողների, այնպես էլ առցանց մեդիա հարթակների նկատմամբ:
  • Օրենսդրական փոփոխությունները նախատեսում են մեդիաոլորտի արագ փոփոխվող միջավայրին համահունչ կարգավորման մեխանիզմներ, որոնք կհամապատասխանեն միջազգային լավագույն փորձին և հայաստանյան համատեքստին։
  • Առաջարկվող մեխանիզմները կերաշխավորեն, որ հեռուստանման մեդիածառայություն (TV-like media) մատուցողները կունենան այնպիսի իրավական պարտավորություններ, որոնք համարժեք են ավանդական մեդիածառայություն մատուցողների նկատմամբ կիրառվող պահանջներին:

 

2 Ատելության խոսքի և ապատեղեկատվության դեմ պայքար՝ հստակ չափանիշների սահմանմամբ

  • Օրենսդրորեն սահմանված հստակ չափանիշների ներդրմամբ հնարավոր կլինի սահմանափակել ապատեղեկատվության, ատելության խոսքի և հասարակական շահերին վնասող տեղեկատվության տարածումը՝ համապատասխան իրավական հետևանքներով:
  • Առաջարկվող իրավակարգավորումները կբարձրացնեն տեղեկատվական հոսքերի նկատմամբ հանրային վստահությունը՝ ապահովելով հանրային շահերի պաշտպանությունը:

 

  1. Օտարերկրյա հեռուստածրագրերի հեռարձակման սահմանափակում
  • Անհրաժեշտ են օրենսդրական փոփոխություններ, որոնք կբացառեն այլ երկրների քաղաքական օրակարգերի սպասարկումը հանրային մուլտիպլեքսում։ Բացառություն կարող է արվել միայն այն օտարերկրյա հեռուստածրագրերին, որոնք հանրօգուտ բնույթ են կրում (մանկական, մշակութային, կրթական, սպորտային)։
  • Հայաստանի Հանրապետությունում ցանցային օպերատորների փաթեթներում վերահաղորդվում են օտարերկրյա այնպիսի տեսալսողական ծրագրեր, որոնց բովանդակությունը խախտում է ՀՀ օրենսդրությունը, պարունակում է ազգային, կրոնական խտրականության դրվագներ, բռնության տեսարաններ, պատերազմ հրահրելու կոչեր և այլն։ Հետևաբար, յուրաքանչյուր օտարերկրյա տեսալսողական ծրագիր, նախքան վերահաղորդումը սկսելը, պետք է անցնի ՀՀ օրենսդրությանը համապատասխանության գործընթաց, ինչը կփաստի, որ ներառված արտադրանքը համապատասխանում կամ չի համապատասխանում ՀՀ օրենսդրությանը։

4 Տեսալսողական մեդիայի սեփականատերերի և ֆինանսավորման թափանցիկություն

  • Անհրաժեշտ է ընդունել և կիրառել օրենսդրական կարգավորումներ, որոնք կսահմանեն ԵԽՆԿ հանձնարարականում թվարկված տեղեկատվության կիրարկելի բացահայտումը:
  • Եվրոպայի խորհրդի Նախարարների կոմիտեի թիվ CM/Rec (2017x) XX հանձնարարականն անդամ պետություններին՝ լրատվամիջոցների բազմակարծության և դրանց սեփականատերերի թափանցիկության վերաբերյալ սահմանում է չափանիշներ, որոնք միտված են նպաստելու անդամ պետություններում լրատվամիջոցների ֆինանսավորման աղբյուրների թափանցիկության բարձր մակարդակի ապահովմանը:
  • Սեփականատերերի և ֆինանսական աղբյուրների համապարփակ պատկերը թույլ է տալիս գնահատել լրատվական դաշտի կենսունակությունը և հասկանալ, թե քաղաքական կամ բիզնես ուժերը, լրատվամիջոցների սեփականատերերը, գովազդատուները, օտարերկրյա ներդրողները, միջազգային կազմակերպությունները, հիմնադրամներն ինչ չափով են ազդում խմբագրական և կադրային քաղաքականության և խմբագրակազմի որոշումների կայացման վրա:

5 Պետության կողմից աջակցության գործիքակազմի կիրառում՝ բազմազան և բարձրորակ բովանդակության ստեղծման և հեռարձակման նպատակով

  • Եթե պետությունը չմիջամտի առաջացած ճգնաժամային իրավիճակին, հանրային մուլտիպլեքսը շատ արագ կկորցնի իր դերն ու նշանակությունը, իսկ առաջացած բացը կլցվի ապատեղեկատվություն, ատելության խոսք, անորակ բովանդակություն տարածող և/կամ այլ պետությունների քաղաքական շահերը սպասարկող մեդիաների կողմից: Հանրային մուլտիպլեսքի թուլացումը կհանգեցնի նաև համացանցային կամ մալուխային հեռարձակում ունեցող հարթակների դիտելիության աճին, որոնց բովանդակության նկատմամբ Հանձնաժողովը կա՛մ չունի կարգավորիչ գործառույթներ, կա՛մ դրանք խիստ սահմանափակ են։
  • Հանձնաժողովն, այս նպատակով, առաջարկում է ստեղծել աջակցման ու զորեղացման հիմնադրամ, որի առանցքային գաղափարը կներառի խրախուսման ու հեռանկարային քայլերի հաջորդականություն, ինչի արդյունքում կբարձրանա հանրային մուլտիպլեքսի կշիռն ու գրավչությունը, հանրօգուտ բովանդակության ծավալը։ Ներկա պայմաններում միայն պետության աջակցությամբ է հնարավոր մասնավոր հեռարձակողների եթերում ստեղծել բարձրորակ և հանրային հետաքրքրություններին ծառայող, իրավական գիտելիքները բարձրացնող կրթական, մանկական ու մշակութային բովանդակություն:
  • Պետության և հանրային մուլտիպլեքսում ընդգրկված մեդիայի համագործակցությունը կարող է դառնալ կարևոր գործոն, որը մի կողմից կնպաստի հանրային լարման (բևեռացման) թուլացմանը և բարեփոխումների տեղեկատվական ուղեկցությանը, մյուս կողմից՝ կբարձրացնի լրատվամիջոցների իրական անկախությունը տարբեր քաղաքական ու բիզնես միավորումների շահերից: Հանձնաժողովն առաջարկում է դիտարկել նաև մուլտիպլեքսի սլոթերի քանակի կրճատման հնարավորությունը՝ տեսալսողական պատկերի որակը բարձրացնելու հեռանկարով:

6 Օրենսդրական կարգավորման արդյունքում իրավական որոշակիության սկզբունքի ապահովում

  • Առաջարկվող իրավական կարգավորումները կվերացնեն օրենսդրական բացերը և կբացառեն իրավակիրառական տարընկալումները՝ խստորեն պահպանելով իրավական որոշակիության սկզբունքը:
  • Մեդիաոլորտի նոր օրենսդրական մեխանիզմները կերաշխավորեն կանխատեսելի իրավական դաշտ և կբարձրացնեն իրավական կարգավորումների արդյունավետությունը:

Հեռուստատեսության և ռադիոյի հանձնաժողով

Համաձայն «Հեղինակային իրավունքի եւ հարակից իրավունքների մասին» օրենքի՝ լրատվական նյութերից քաղվածքների վերարտադրումը չպետք է բացահայտի լրատվական նյութի էական մասը: Կայքում լրատվական նյութերից քաղվածքներ վերարտադրելիս քաղվածքի վերնագրում լրատվական միջոցի անվանման նշումը պարտադիր է, նաեւ պարտադիր է կայքի ակտիվ հղումի տեղադրումը:

Մեկնաբանություններ (0)

Պատասխանել

Օրացույց
Ապրիլ 2025
Երկ Երե Չոր Հնգ Ուրբ Շաբ Կիր
« Մար    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930