Լրահոս
«Իբր պետություն»
Օրվա լրահոսը

Բազմամիլիոն Սփիւռքը իրողապէս չընդունուեցաւ որպէս քաղաքական ազդակ. «Հայրենիք»

Սեպտեմբեր 07,2024 09:50

Ո՛չ ոք, ո՛չ պետութիւնը եւ ո՛չ Սփիւռքի բազմաշերտ էսթէպլիշմընթի աւագները, երէկ եւ այսօր, չեն փորձած եւ չեն յաջողած ճշդել, չեն գիտցած, թէ ի՞նչ թիւ կը ներկայացնէ անորոշ սահմաններով սփիւռք-հայութիւնը, որպէսզի ազգը ներկայանար ոչ միայն Հայաստանի երեք միլիոնով, այլ նաեւ անոր վրայ գումարուած բազմաթիւ միլիոններով:

Սփիւռքը ընթացաւ խուփ աչքերով, զգացականութեամբ, հայրենասիրական երգ, խրախճանք, բարեսիրութիւն, զբօսաշրջութիւն հայրենակերտման, հայրենիքի պաշտպանութեան, հայրենատիրութեան եւ առաջնորդութեան միգամածի մէջ ապրեցաւ եւ այդպէս ալ կը շարունակէ: Սփիւռքը, իր բազմանուն միութիւններով եւ հակադրութիւններով, իր բազմանուն «քաղաքական» կազմակերպութիւններով, մնաց «սովետ»ի օրերուն գծուած հոգեբարոյական բաժանումներու թեր ու դէմ խաղին մէջ, դատապարտուեցաւ, բախտատաւոր պարագային, կառքին հինգերորդ անիւի դերին, կամ շպարուած կնոջ դերին, որուն կ’ըսեն, «եղի՛ր գեղեցիկ եւ լռէ՛»: Սփիւռքի նախարարութիւնն անգամ, որ լսելու եւ լսուելու նուազագոյն կամուրջ էր, աւելորդ համարուեցաւ, նշանակուեցաւ «յանձնակատար» մը: Բառը իմաստ ունի. կը նշանակէ իրեն եղած յանձնարարութիւնը կատարող:

Բազմամիլիոն Սփիւռքը, որ հայութիւն էր, չկոչուեցաւ, պարտաւորութեամբ եւ իրաւունքով, հայրենատիրութեան դերի եւ յանձնառութեան, փոխարէն զարգացաւ առատաբանութիւն, սովետի ժամանակավրէպ թեր ու դէմի անմիջուկ սովորութիւն: Վերանկախացած Հայաստանի իրարայաջորդ իշխանութիւնները ազգի միացման իրաւ ընթացք չունեցան, միացում՝ որ չըլլար բաժակաճառային, գոհացան զգացական կամ ջոջական շահագործումով:

Բազմամիլիոն Սփիւռքը իրողապէս չընդունուեցաւ որպէս քաղաքական ազդակ: Աղմուկի, օգնութեան եւ «տուրիստ»–ի փրփուրը յանձնառութիւն եւ իրաւունք չեղան, երկրի եւ պետութեան հզօրացման նպաստ չեղան: Եւ Սփիւռքը դատապարտուեցաւ ազգի իրողապէս մաս չըլլալու վիճակին եւ մշակեց տեսակ մը պղատոնական սէր, որ ջոջական երեւելիութիւններ կը բաւարարէր:

Հայրենադարձութիւնը պետական օրակարգ չեղաւ: Չեղաւ նաեւՍփիւռքի համար:

«Բիզնես» եւ «բարեսիրութիւն» արհամարհեելի չեն, բայց անոնք «հայրենատիրութիւն» եւ հայրենադարձութիւն» չեն:

Եթէ ընդունուած իրաւ սկզբունք է, որ Հայաստանը համայն հայերուն հայրենիքն է, ուրեմն բազմամիլիոն Սփիւռքը համայնին մէջ է: Եթէ զգացականութիւնը մէկդի դնենք, պէտք է ըսուի, եւ գիտնանք, թէ ինչպէ՞ս Հայաստանը համայնին մաս կազմող Սփիւռքի բազմամիլիոն հայերուն հայրենիքն է, երբ չկան տիրոջ եւ ծառայի անանջատելի իրաւունքներ եւ պարտաւորութիւններ:

Հայաստանի ղեկավարութիւնը անատակ եղաւ ժողովուրդը իր հողին վրայ պահելու, ստեղծուեցաւ հայրենիք լքողներու Սփիւռք: Ոչինչ եղաւ հայրենադարձութիւն կազմակերպելու: Համագումար՝ համայն հայոց հայրենիքը չհզօրացաւ: Այս կացութեան հետեւանքը ոչ ոք կրնայ թաքցնել: Ան հանդիսացաւ տկարացման ընթացք եւ առաջնորդեց պարտութեան: Վկայ՝ Եռաբլուրը, որ պարտութեան կոթող է:

Հիմա Հայաստան օրակարգ է Սահմանադրութեան փոփոխութիւնը: Վերակազմակերպման եւ ազգի հզօրացման ո՞ր պահանջէն կը մեկնի նոր Սահմանադրութեան ցանկութիւնը: Առանց դասական դարձած իշխանութեան դէմ կամ թեր ըլլալու բանավէճային աղմուկի, պէտք է մտածել եւ հարց տալ, թէ, նոր Սահմանադրութեան մը մշակումը եւ որդեգրումը Հայաստանի եւ համայն հայութեան ազգային եւ քաղաքական հեռանկարին եւ պահանջին պիտի ծառայե՞ն:

Կեղծ հայրենասիրութեան ամլացնող պայքարները մէկդի դնելով պէտք է գիտնալ, թէ Հայաստան եւ հայութիւն, ի՞նչ կ’ուզեն, նոր սահմանադրութեամբ, ի՞նչ պիտի սահմանեն: Ո՞վ եւ որոնք, ուղղակի կամ անուղղակի պահանջողներն են նոր սահմանադրութեան: Ո՞ր անհրաժեշտութենէն կը կը բխի այդ պահանջը:

Ի՞նչ պէտք է վերցնել ներկայ Սահմանադրութենէն, ի՞նչ աւելցնել անոր վրայ եւ ինչո՞ւ:

Պահը պատմական եւ ճակատագրական է: Հայաստան եւ բազմագոյն եւ բազմամիլիոն Սփիւռք(ներ), վերջ տալով ամէն բնոյթի նիզակ ճօճելու ինքնագոհութիւն պատճառող զուարճութիւններու, ազգային եւ քաղաքական իրաւ գիտակցութեամբ, կը գերանցե՞ն յարաճուն քէները եւ յաւելեալ պարտքի գիտակցութեամբ, կը մշակեն Նոր Սահմանադրութիւն:

Հայաստան թրքական քաղաքական եւ զինուորական հզօր ճնշման ենթակայ է: Թուրքիա եւ Ազրպէյճան խաղաղութեան հաստատման համար պահանջներ ունին, որոնք կը հպատակին անոնց մեծ-պետական նպատակներուն: Սովորական կերպով ըսուած է եւ կ’ըսուի փանթիւրքիստական, համաթուրանական:

Պահանջ է Սահմանադրութենէն, ընդհանրապէս հայկական քաղաքական-գաղափարական խօսքէն եւ առաջադրանքներէն հեռացնել պատմական հայ ազգային ճշմարտութիւններ եւ իրաւունքի յիշեցումներ, անոնք ըլլան տարածք կամ խորհդրանիշ, որոնք կ’անհանգստացնեն Թուրքիան եւ Ազրպէյճանը եւ անոնց կողմէ կը համարուին յարձակապաշտութիւն: Տրամաբանութիւն, որ կը թելադրէ այն, Հայաստան քայլ պէտք չէ պահէ հայրենահանուածներու բազմամիլիոն Սփիւռքին հետ եւ նոյն հունով հրաժարի հայոց ցեղասպանութեան ճանաչման պահանջէն եւ այդ չարձանագրէ ոչ մէկ տեղ: Ի հարկէ, լաւ կ’ըլլայ եթէ վերացնէ նաեւ Ծիծեռնակաբերդը, Արցախը չարձանագրէ ո՛չ Սահմանադրութեան եւ ո՛չ ալ պատմութեան դասագիրքերուն մէջ, Արարատի պատկերը չգործածէ որպէս խորհրդանիշ, քանի որ ան Թուրքիոյ «Աղրի Տաղ»ն է եւ հուսկ, Սիւնիքէն միջանցք տայ, որպէսզի համաթրքական քաղաքականութեան առջեւ խոչընդոտներ չըլլան: Ի՞նչ պէտք է ընել, եթէ «Ալիեւի բարձրաձայնած Արեւմտեան Ազրպէյճանի կցումն ալ պահանջեն, որպէս Խաղաղութեան հաստատման պայման: Եթէ պահանջեն, որ հայ բանասստեղծներու գիրքերը սրբագրուին եւ «Արարատ» բառերը ջնջուին, քանի որ անոնք թշնամութեան պատճառ կրնան ըլլալ…

Հայ քաղաքական միտքը, ներսը եւ դուրսը, բացայայտ կերպով պէտք է ըսէ թէ, ո՞ր պահանջները բաւարարելու եւ ի՞նչ ստանալու համար պէտք է ունենալ Նոր Սահմանադրութիւն, քանի որ ներկայ Սամանադրութիւնը Թուրքիոյ եւ Ազրպէյճանի դէմ թշնամական կը համարուի: Պահանջերը մնայուն օրակարգ են նաեւ խորհրդային շրջանին Հանրապետութեան տարածքին գտնուող եւ որպէս ազերիական ճանցուած տարածքներու (անկլաւներ) համար:

Յարձակապաշտ Ազրպէյճանի պահանջները մինչեւ ո՞ւր կրնան երթալ: Եւ ինչպէ՞ս բաւարարել զանոնք, որպէսզի խաղաղութեան համաձայնագիր կնքուի: Նոր Սահմանադրութի՞ւնը որպէս անձնատուութեա՞ն գիր պիտի մշակուի:

Համաթրքական բացորոշ քաղաքականութիւն կը վարեն Թուրքիան եւ Ազրպէյճանը, այդ ճամբուն վրայ արդէն ՀՈՂԱԿՏՈՐ դարձած Հանրապետութիւնը պէտք է փոքրացուի եւ հրաժարի իր ինքնութեան յիշատակարան պատմութենէն եւ իրաւունքներէն, ինքզինք զրկէ հայ ժողովուրդի ապրելու եւ տեւելու համար իր անհրաժեշտ կենսատարածքէն:

Հաշուեկշիռ մը պէտք է ընել: Հայկական պետութիւնը աւանդական եւ անկուշտ թշնամիներու եւ նուաճողական յաջողութիւննրու ճնշման տակ, տեւելու համար զիջումներ կ’ընէ: Մինչեւ ո՞ւր:

Ամփոփենք. չէ եղած հայկական ցեղասպանութիւն, բռնագրաւուած Հայաստան չկայ, Սեւրի դաշնագիր եւ Ուիլսընեան սահմանները հէքիաթ են, Արարատ չէ եղած, չէ եղած հայկական Արցախ, հոն ցեղային զտում չէ եղած: Վաղը բանաստեղծութիւն Սեւանն ալ կրնայ տէր փոխել եւ ըլլալ Կէօք Սու, որպէսզի հանդուրժուի մանրանկար հայկական պետութիւն մը, որուն բնակչութիւնը օր աւուր կը նօսրանայ, օր մը դառնալու համար նոր անունով իշխանապետութիւն մը, եւ ազգը՝ ըլլայ համաշխարհային: Դատարկաբանութիւն Ինչ կը վերաբերի Արցախի մէջ տեղի ունեցած ցեղային զտման, ան ալ կ’արձանագրուի Վանի, Մուշի, Սասունի, եւ Կիլիկիոյ հայաթափման ցանկին վրայ, եւ հայ կոչուած ժողովուրդի սերունդները կը դառնան այլանուն: Կը համարակուին: Այս բոլորը՝միջազգային արդարութեան առեւտուր ընող մեծամեծներու եւ անոնց նոյնքան մեծանուն ժողովներու աչքին առջեւ եւ մեղսակցութեամբ:

Երեւանը մեծ քաղաք է փոքրացած ժողովուրդի մը համար: Կու գան ուրիշ մարդիկ: Ժամանակ մըն ալ, ձեւի, արդարացման եւ խիղճ հանդարտեցնելու համար կը պահուի փոքրիկ պետութիւն մը, մխիթարութեան համար նոր մայրաքաղաք կ’ունենայ, Աշտարակ կամ Դիլիջան: Եւ այլեւս հայ ազգը պահանջներ չ’ունենար:

Կրնայի՞նք հոս չհասնիլ: Ի՞նչ ըրինք հոս չհասնելու համար: Ի՞նչ ըրինք իրապէս միանալու համար:

Նոր Սահմանադրութիւն մը կրնա՞յ ՄԻԱՑՆԵԼ ԱԶԳԸ: Յաջորդական զիջումներով Հայաստան կը գրէ հայ ժողովուրդի նոր վէպը, Սփիւռքը ժամանակ մըն ալ կը պահէ հին վէպը:

Յ. ՊԱԼԵԱՆ

Հոդվածն ամբողջությամբ՝ «Հայրենիք» թերթի այս համարում

Համաձայն «Հեղինակային իրավունքի եւ հարակից իրավունքների մասին» օրենքի՝ լրատվական նյութերից քաղվածքների վերարտադրումը չպետք է բացահայտի լրատվական նյութի էական մասը: Կայքում լրատվական նյութերից քաղվածքներ վերարտադրելիս քաղվածքի վերնագրում լրատվական միջոցի անվանման նշումը պարտադիր է, նաեւ պարտադիր է կայքի ակտիվ հղումի տեղադրումը:

Մեկնաբանություններ (0)

Պատասխանել

Օրացույց
Սեպտեմբեր 2024
Երկ Երե Չոր Հնգ Ուրբ Շաբ Կիր
« Օգո   Հոկ »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30