Լրահոս
Օրվա լրահոսը

Ինչպես գտնել «ներքինի» եւ «արտաքինի» ներդաշնակությունը

Օգոստոս 23,2024 14:30

Ամեն ինչը կասկածելն անխուսափելիորեն տանում է դեպի «ներքինի» ուռճացմանը

«Աստծու արքայությունը տեսանելի նշանով չի գալու, ոչ էլ կասեն. «Ահա այստեղ է կամ ահա այնտեղ է». որովհետև Աստծու արքայությունը հենց ձեր ներսում է» (Ղուկաս 17:20,21)։ Մեկ այլ թարգմանությամբ՝ «ձեր մեջ է գտնվում»: Հունական բնագրում՝ «Θεοῦ ἐντὸς ὑμῶν ἐστιν», որը թույլ է տալիս երկու թարգմանությունների հնարավորությունը:

Շեշտադրումների այդ տարբերությունը կարող է մեկնաբանվել մի կողմից՝ որպես ճշմարտությունը «ամեն մեկի ներսում է», մյուս կողմից՝ որպես «մարդկանց մեջ», «մարդկանց միջեւ», այսինքն՝ միջանձնային, ավելի լայն իմաստով՝ աշխարհի հետ հարաբերություններում: Կամ, ինչպես մեկ այլ տեղում է գրված՝ «ուր որ երկու կամ երեք հոգի հավաքված լինեն իմ անունով, այնտեղ եմ ես, նրանց մեջ» (Մատթ. 18:20): Ի վերջո, իհարկե, հիմնական իմաստը նույնական է. դա «ճեղքումն է» ունայնից դեպի կարեւորը, ժամանակավորից դեպի հավերժը, վերապահ պնդումներից դեպի անվերապահ ճշմարտությունը՝ ճեղքում, որն իրականացվում է մեր «ներսում» եւ այլ մարդկանց հետ փոխազդեցության մեջ միաժամանակ:

«Դրսի» եւ «ներսի» դիալեկտիկան, անշուշտ, գալիս է հին հունական փիլիսոփայական դպրոցից, եւ այդ առումով, ի դեպ, Ղուկասի ավետարանն, ըստ լուրջ հետազոտողների, «ամենահունականն» է, որովհետեւ դրա հեղինակը միակն է ավետարանիչներից, որը մինչեւ քրիստոնեություն ընդունելը հեթանոս էր:

Հարաբերակցությունը «քո մեջ» եւ «ուրիշների հետ» դարերի ընթացքում փոխվում է իր համամասնություններով: Այն մտածողությունը, որն այսօր գերիշխող է արեւմտյան ավանդույթի ազգերի մոտ (որին, անշուշտ, մենք էլ ենք պատկանում), համեմատաբար «թարմ է»: Այդ ձեւավորվել է 17-րդ դարում: Եթե փորձենք որեւէ տարեթիվ նշել, ապա դա 1619 թվականն է, երբ ֆրանսիացի փիլիսոփա Ռենե Դեկարտը գերմանական Ուլմ (Օլմ) քաղաքում տեսավ իր հայտնի երազները եւ հասկացավ, որ պետք է կասկածի տակ դնել ամեն ինչ՝ կրոնը, տեսությունները, զգայական փորձը, արտաքին աշխարհը, նույնիսկ տրամաբանության օրենքներն ու մաթեմատիկական բանաձեւերը: Միակ բանը, որը ենթակա չէ կասկածի, դա մտածող մարդու կասկածելու փաստն է:

Շեշտն, այսպիսով, դրվում է «ներսի», ոչ թե վերոհիշյալ իմաստով «մեր մեջի» վրա: Եթե իմ գոյության միակ գրավականը իմ անհատական մտածողությունն է, իմ կասկածը, ուրեմն վերջ՝ իմ ներքին համոզմունքն է ձեւավորում այս աշխարհը: Այդպիսի հետեւությունների կարող ենք գալ, եթե «ռադիկալացնենք» Դեկարտի, իսկ այնուհետեւ՝ 18-րդ դարի փիլիսոփաների տեսությունները:

Ես ասում եմ՝ «սա արվեստի գործ է», եւ տանում-դնում եմ այն ցուցահանդեսում: Ձեզ թվում է, թե դա սովորական զուգարանակո՞նք է, որոնք արտադրվում են միլիոններով՝ դա ձեր սուբյեկտիվ մոտեցումն է: Բայց, երբ ես հայտարարում եմ, որ դա գեղարվեստական ստեղծագործություն է, շատ բան կախված է նրանից, թե ինչպես է իմ ասածն ընկալվում: Եթե մի հոգի կամ մեկ միլիոն մարդ դա ընկալում է որպես արվեստի գործ, ես կկարողանամ դա վաճառել: Բայց եթե անգամ ոչ ոք ինձ հետ համաձայն չլինի, զուգարանակոնքը արվեստի գործ համարելը կամ չհամարելը իմ անձնական գործն է:

Ճիշտ նույն ձեւով տղամարդը կարող է իրեն կին պատկերացնել. այդպես է մարդն իրեն տեսնում եւ փոխում է իր մարմինն իր պատկերացումների համապատասխան: Ի՛ր մարմինն է, ինչ ուզում, անում է: Ու չնայած նա ծնվել է որպես «Սոս», բոլորը պարտավոր են նրան ընկալել եւ անվանել «Վարդիթեր»: Ամեն ինչ տեքստ է, լեզու՝ ոչ ավելին, ինչպես պնդում էր ֆրանսիացի մեկ այլ փիլիսոփա, այս դեպքում արդեն 20-րդ դարի՝ Ժակ Դարիդան:

Նույն հաջողությամբ հայ մարդը կարող է ինքն իրեն ընկալել որպես թուրք՝ այսպես ասած՝ by choice, եւ նվիրվել աշխարհում թուրքականության հաղթանակին: Եթե չկա որեւէ մոդել, որեւէ հեղինակավոր օրինակ կամ, ի վերջո, ճշմարտություն՝ այն, ինչ քրիստոնյաներն անվանում են «Աստծո արքայություն» (բայց կարող է ունենալ նաեւ այլ անուններ), ապա կարելի է դառնալ չոր տերեւ, որին քամին տանում է այս կամ այն կողմ:

Հարցն այն չէ, որ պետք է հրաժարվել «ներքինից», անհատականից: Խնդիրը ներքինն ու արտաքինը ներդաշնակ դարձնելն է: Եվ այդ առիթով ուզում եմ, ինչպես սիրում են ասել մեր ներկայիս իշխանությունները, ձեզ տանել «մութ միջնադար»:

Թովմա Ակվիացին իր «Summa Theologica» աշխատության մեջ պնդում է, որ հոգին, այո, մարմնի մեջ է: Դարձյալ՝ մեջ: Բայց ոչ թե ամփոփված է մարմնի մեջ, այլ ձեւավորում է այն, դարձնում է մարմինը իրական, կենդանի: Հոգին ոչ թե ինչ-որ բան է, որը դրված է մարմնում, ինչպես գիրքը դրված է դարակում, այլ՝ ինտեգրված է մարմնի մեջ, դարձնելով մարդուն ամբողջական:

Արամ ԱԲՐԱՀԱՄՅԱՆ

«Առավոտ» օրաթերթ
23.08.2024

Համաձայն «Հեղինակային իրավունքի եւ հարակից իրավունքների մասին» օրենքի՝ լրատվական նյութերից քաղվածքների վերարտադրումը չպետք է բացահայտի լրատվական նյութի էական մասը: Կայքում լրատվական նյութերից քաղվածքներ վերարտադրելիս քաղվածքի վերնագրում լրատվական միջոցի անվանման նշումը պարտադիր է, նաեւ պարտադիր է կայքի ակտիվ հղումի տեղադրումը:

Մեկնաբանություններ (1)

Պատասխանել

  1. Van says:

    Կա օբյեկտիվ իրականություն և կա մարդկանց մտածողություն, աշխարհընկալում։ Որպեսզի մեր աշխարհընկալումը համընկնի իրականության հետ, մենք անպայման պետք է ամեն ինչ կասկածի տակ դնենք։ Մեր շատ համոզմունքներ իրականում ճիշտ չեն և դա պետք է գիտակցել։ Եթե ժամանակին չլինեյին մարդիկ, որոնք կասկածի տակ կդնեյին երկրի հարթ լինելը, հիմա մենք լրիվ այլ իրականությունում կապրեինք։ Այլ հարց, որ որոշ բաներ իմաստ չունի կասկածի տակ դնել

Պատասխանել

Օրացույց
Օգոստոս 2024
Երկ Երե Չոր Հնգ Ուրբ Շաբ Կիր
« Հուլ   Սեպ »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031