Բագրատ արքեպիսկոպոսի գլխավորությամբ ծավալված բողոքի շարժումն արդեն ցուցարարների եւ ոստիկանների կատաղի բախման է հանգեցրել։ Չնայած հանգամանքին, որ ցուցարարներն իրենց շարժումն անվանում են «խաղաղ անհնազանդություն», նրանք չկարողացան խուսափել դաժան առճակատումից։ Թե ինչպես կզարգանան դեպքերը հետագայում՝ ցույց կտա ժամանակը։ Բայց մի բան արդեն պարզ է. բողոքի ակցիան խաղաղ անհնազանդության վրա հիմնված քաղաքացիական շարժման ձեւ չստացավ։
Ցուցարարները, թերեւս, չեն հասկանում նման շարժումների տրամաբանությունը։ Իսկ համաշխարհային փորձը ցույց է տալիս, որ կառավարություններն ունակ են բռնի ուժով ճնշել ցանկացած զանգվածային շարժում, եթե վերջինս չի պատկերացնում խաղաղ միջոցներով ուժի դեմ պայքարի տեխնոլոգիան։ Հաջողության կարող են հասնել միայն նրանք, ովքեր գիտակցում են, որ քաղաքացիական շարժման հիմքում քաղաքացիների անզեն բանակի պայքարն է զինված վարչակարգի դեմ։
Այս հոդվածում կփորձեմ համառոտ բացատրել քաղաքացիական անհնազանդության շարժման տրամաբանությունը։ Ունենալով մի քանի նմանատիպ շարժումների մասնակցելու, ինչպես նաեւ տարբեր երկրներում քաղաքացիական մի շարք շարժումներ ուսումնասիրելու անձնական փորձ՝ կարող եմ ինձ թույլ տալ կիսելու թեմայի վերաբերյալ իմ տեսակետները: Բարձրացված թեմայի առանձնահատկությունն այն է, որ մարդկանց մեծամասնությունը չի հավատում, որ առանց զենքի հնարավոր է հանցավոր վարչակարգ տապալել։ Անգամ անձամբ դիտարկելով նման գործընթացն ու դրա արդյունքը՝ մարդիկ հակված են տեղի ունեցողը վերագրել «երրորդ ուժերի խարդավանքներին»։
Միայն մենք չենք, որ այդպես ենք մտածում, այդպես է ամբողջ աշխարհում։ Այս ամենը գալիս է այն կեղծ համոզմունքից, թե ժողովուրդներն ընդհանրապես չեն կարող ունենալ իրենց քաղաքական ծրագիրը։ Ըստ այդ տեսակետի՝ դժվար է պատկերացնել, որ ժողովուրդը ծրագիր է ունեցել եւ, նույնիսկ, իրականացրել է։ Այս կեղծ համոզմունքը խորը նստած է մարդկանց մտքերում: Իսկ ինչո՞ւ։ Որովհետեւ այն երեւույթը, որի մասին խոսելու ենք, իրոք բավական բարդ է։ Եվ չնայած հանգամանքին, որ ավելի քան մեկ դար աշխարհում, տարբեր երկրներում, խաղաղ անհնազանդության զանգվածային շարժումների օգնությամբ տապալվել են տարբեր վարչակարգեր, շատերի համար «երրորդ ուժերի խարդավանքների» գաղափարը մնում է անսասան։
Կարդացեք նաև
Իսկ նրանց համար, ովքեր ցանկություն ունեն հասկանալու «օրենքի հետեւում թաքնված» ուժի դեմ անզեն պայքարի տրամաբանությունը, կարող են հետաքրքիր լինել իմ հետագա փաստարկները։ Բայց նախ սահմանենք քաղաքացիական անհնազանդություն հասկացությունը։ Ընդհանրապես ընդունված է, որ քաղաքացիական անհնազանդությունը քաղաքացիական ակտիվության ձեւ է, որն արտահայտվում է օրենքի միտումնավոր, բայց ոչ բռնի խախտմամբ՝ հասարակության ուշադրությունը շարժման առաջադրած խնդրի վրա գրավելու նպատակով։
Նման շարժման կողմնակիցները ելնում են նրանից, որ անհատն իրավունք ունի հրաժարվել իշխանության ենթակայությունից, եթե իրավիճակ է ստեղծվում, երբ անհատը ճիշտ է, իսկ իշխանությունը՝ սխալ։ Քաղաքացիական անհնազանդության պրակտիկան ճանաչում է ինչպես օրենքի «ակտիվ» խախտում, այնպես էլ դրա պահանջների «պասիվ» անտեսում։ Քաղաքացիական անհնազանդության նպատակները կարող են տարբեր լինել՝ կոնկրետ բարեփոխումներ իրականացնելուց մինչեւ գործող իշխանության եւ, նույնիսկ, քաղաքական համակարգի տապալում:
Հիմնական գործոնը խանգարումն է: Ժողովուրդը ներքաշվում է քաղաքացիական անհնազանդության մեջ եւ դադարում համագործակցել իշխանական բուրգի հետ, ինչը խաթարում է վերջինիս անխափան գործունեությունը։ Քաղաքական գործիչների համար դա հանգեցնում է անզորության եւ մեկուսացման վիճակի։
Այս միտքն առաջին անգամ ձեւակերպել է ամերիկացի բարոյախոս Հենրի Թորոն իր «Քաղաքացիական անհնազանդության պարտքի մասին» էսսեում (1849): Գործնականում քաղաքացիական անհնազանդության մեթոդների հաջողությունը ցույց է տվել Մահաթմա Գանդին Հնդկաստանի ազգային-ազատագրական շարժման պայքարում՝ այս պրակտիկան ձեւակերպելով որպես «ճշմարտության մեջ համառություն»։ Նա դրա էությունը տվել է հետեւյալ բանաձեւով՝ անօրինականության (անարդարության) հետ համագործակցելու ոչ բռնի մերժումը անօրինականության հաղթահարման ճանապարհն է։
Շատերն են կարդացել ամերիկացի հետազոտող Ջին Շարփի աշխատանքները։ Շարփը եւ նրա հետեւորդները գնացին Գանդիի կողմից մշակված ոչ բռնի պայքարի ուսմունքի համընդհանրացման եւ գործիքավորման ճանապարհով։ Նրանց աշխատանքի արդյունքն էր ոչ բռնի պայքարի գաղափարները հասցնել տեխնոլոգիայի, այսինքն՝ կիրառման պատրաստ կոնկրետ գործնական մեթոդների: Հարվարդի համալսարանի քաղաքագետ Էրիկա Չենովեթի հետագա հետազոտությունը (Ինչո՞ւ է աշխատում քաղաքացիական դիմադրությունը. ոչ բռնի հակամարտությունների ռազմավարական տրամաբանությունը) հաստատում է, որ խաղաղ քաղաքացիական անհնազանդությունը պարզապես բարոյական ընտրություն չէ: Դա նաեւ քաղաքականությունը փոխելու ամենաարդյունավետ միջոցն է:
Հետազոտողը ցույց տվեց, որ լուրջ քաղաքական փոփոխությունների համար բավական է, որ բնակչության մոտ 3,5%-ը ակտիվորեն մասնակցի բողոքի ակցիաներին։ Չենովեթը, այնուամենայնիվ, մատնանշեց շարժման հաջողության հիմնական մեխանիզմը եւ պնդեց, որ «ստանալով լայն ժողովրդական աջակցություն՝ խաղաղ բողոքի արշավներով ավելի հավանական է նվաճել ոստիկանության եւ զինվորականների աջակցությունը՝ հենց այն խմբերի, որոնց կառավարությունները սովորաբար ապավինում են եղածը պահպանելու համար։ Միլիոնավոր մարդկանց մասնակցությամբ խաղաղ զանգվածային ցույցերի ժամանակ անվտանգության ուժերը կարող են նաեւ մտավախություն ունենալ, որ իրենց ընտանիքն ու ընկերները ցուցարարների շարքում են: Բայց ամենից հաճախ առաջանում է «խորտակվող նավից» փախչելու էֆեկտը»։
Մանվել ՍԱՐԳՍՅԱՆ
Հոդվածն ամբողջությամբ՝ «Հայացք Երևանից» թերթի այս համարում