Լրահոս
ՄԻՊ-ն էլ տեղյա՞կ չէ
Օրվա լրահոսը

Ժողովրդավարությո՞ւն, թե՞ մեծամասնության բռնապետություն

Դեկտեմբեր 23,2023 13:50

Թյուրըմբռնում կա, թե խորհրդարանական համակարգը երաշխավորում է ժողովրդավարության ներկայությունը: Իհարկե, տեսականորեն խորհրդարանական կառավարման համակարգ ունեցող երկրներում պետության փաստացի ղեկավարը (վարչապետը և իր կաբինետը) գտնվում են օրենսդիր մարմնի անմիջական վերահսկողության ներքո: Ավելին, ի տարբերություն նախագահական համակարգի, խորհրդարանական համակարգը գործող իշխանության աշխատանքի չարդարացման դեպքում նախատեսում է արագ և սահուն պաշտոնազրկում, որովհետև դրա համար անհրաժեշտ է ընդամենը խորհրդարանական մեծամասնության համաձայնությունը:

Բայց Հայաստանի միակուսակցական մեծամասնության պարագայում մի շարք հարցեր են առաջանում, որոնցից մեկը վերաբերում է խորհրդարանական փոքրամասնության նշանակությանը: Ի՞նչ որոշիչ վերահսկողական կարողություն ունի խորհրդարանական փոքրամասնությունը Կառավարության նկատմամբ:

Այսօրվա խորհրդարանական փոքրամասնությունը բացի պաշտոնյաներին հարցեր տալուց և ելույթ ունենալուց, այլ բան անել չի կարող, որովհետև խորհրդարանական մեծամասնությունը միակողմանիորեն «լուծում է բոլոր հարցերը»: Փոքրամասնության նախաձեռնությամբ նույնիսկ ուղերձներ և հայտարարություններ չեն կարող ընդունվել, որովհետև չմասնակցելով քվեարկությանը՝ մեծամասնությունը կարող է տապալել նախագիծը:

Ուստի որպեսզի քաղաքական մեծամասնությունը հավասարակշռված լինի, պետք է քաղաքական փոքրամասնությանն էլ ընձեռել որոշակի սահմանադրական մեխանիզմներ, որով կհակազդի մեծամասնությանը: Սա իր հերթին կհանգեցնի իշխանության և ընդդիմության միջև հարկադրված համագործակցության:

Հակառակ դեպքում, պետությունը մի տեսակ ամբոխապետության է նմանվում: Ազատ ընտրության միջոցով ձևավորված մեծամանությունը կարող է իրագործել այն, ինչ ճիշտ է համարում՝ անտեսելով այդ նույն ազատ ընտրության միջոցով ձևավորված փոքրամասնությանը:

Տրամաբանական հակափաստարկ կարող է բերվել, որ խորհրդարանական մեծամասնության և փոքրամասնության ծայրահեղ բևեռացված լինելու դեպքում հակակշիռները կարող են խափանել գրեթե բոլոր նախագծերի ընդունումը՝ կոնսենսուսի բացակայության պատճառով: Այլընտրանքը կարող է լինել Հանրապետության Նախագահի հավասարակշռող դերը: Խորհրդարանական հանրապետություններում նախագահը վերքաղաքական խորհրդանիշ է՝ ժողովրդի միասնության մարմնավորումը:

Ցավոք, Հայաստանում սա էլ է դժվար իրականություն դարձնել, քանի որ ամեն ինչ կենտրոնացված է վարչապետի շուրջ։ Ինչպես խորհրդարանական ընդդիմությունը, այդպես էլ նախագահը, որևէ փոփոխություն չի կարող մտցնել հայաստանյան քաղաքական կյանքում: Վրաստանում, օրինակ, այդպես չէ: Նախագահն ունի վետո կիրառելու իրավունք:

Չկեղծվող ընտրությունները երկիրը ավտոմատ չեն դարձնում ժողովրդավարական: Եթե ժողովրդի մեծամասնության կամքը և քմահաճույքները զսպող, հակակշռող ուժ չկա, դա բռնապետության մի ձև է: Արիստոտելը դրան օխլոկրատիա է անվանում: Հենց մեծամասնության բռնապետությունը, այսինքն՝ ժողովրդի և խորհրդարանի կողմից իշխանության չվերահսկված լինելը հանգեցրեց Արցախի կորստին, որևհետև դեմագոգիան ամբոխին հաջողությամբ հավատացրել էր, որ Ղարաբաղը Ադրբեջանի մաս Հայաստանը ճանաչել էր շատ վաղուց (2016-ին, 2007-ին, 1999-ին, 1998-ին, 1992-ին, 1991-ին):

Արսեն ԱՅՎԱԶՅԱՆ

Համաձայն «Հեղինակային իրավունքի եւ հարակից իրավունքների մասին» օրենքի՝ լրատվական նյութերից քաղվածքների վերարտադրումը չպետք է բացահայտի լրատվական նյութի էական մասը: Կայքում լրատվական նյութերից քաղվածքներ վերարտադրելիս քաղվածքի վերնագրում լրատվական միջոցի անվանման նշումը պարտադիր է, նաեւ պարտադիր է կայքի ակտիվ հղումի տեղադրումը:

Մեկնաբանություններ (0)

Պատասխանել

Օրացույց
Դեկտեմբեր 2023
Երկ Երե Չոր Հնգ Ուրբ Շաբ Կիր
« Նոյ   Հուն »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031