Ինչպէս ծանօթ է մեր ընթերցողներուն, 11-16 Մարտին, Ն.Ս.Օ.Տ.Տ. Արամ Ա. Կաթողիկոս հովուապետական այցելութիւն կատարեց Յունաստանի թեմին։ «Սփիւռքի Բ. տարուան» առիթով, Վեհափառ հայրապետը ձեռնարկած է հովուապետական այցելութիւններու բոլոր թեմերէն ներս, առաջին կայանը ընտրելով Յունաստանի Հայոց թեմը։ Իր բազմազբաղ յայտագիրի ընթացքին, Վեհափառ հայրապետը առիթը ընծայեց խիստ շահեկան եւ կարեւոր հարցազրոյց մը տալու «Ազատ Օր»-ին։ Վեհափառը մանրամասն պատասխանեց մեր բոլոր հարցումներուն, ներկայացնելով իր մտածումները, խորհուրդները եւ գնահատումը գաղութներու վերակազմակերպման, հովուապետական այցելութեան արդիւնքներուն եւ յունահայ գաղութի պատկերին առնչութեամբ։
Վեհափառ Տէր, որո՞նք են գլխաւոր պատճառները, որոնք նշանաւորեցին սփիւռքի երկրորդ տարուան հռչակումը:
Նախ կ՚ուզեմ իմ հոգեկան գոհունակութիւնս յայտնել, որ անգամ մը եւս կը գտնուիմ Յունաստանի հայոց թեմէն ներս. այլ խօսքով՝ մեր ժողովուրդին հետ:
Եկեղեցին ժողովուրդն է, եւ մեր նուիրական պարտականութիւնն է ըլլալ մեր ժողովուրդին հետ, ծառայել մեր ժողովուրդին: Վաւերական, հարազատ ու հետեւողական կերպով մեր ժողովուրդին ծառայելու համար, անհրաժեշտ է ժողովուրդը ճանչնալ, այնպէս ինչպէս որ է ժողովուրդը ճանչնալ աւելի մօտէն, եւ իրազեկ դառնալ անոր կարիքներուն ու տագնապներուն: Հետեւաբար, ես ուրախ եմ, որ եկայ այստեղ եւ տեսայ Յունաստանի մեր ժողովուրդը, աւելի մօտէն ճանչցայ մեր ժողովուրդին սպասումները եւ կարիքները: Այս անգամ իմ հովուապետական այցելութեան հիմնական նպատակը սփիւռքի վերակազմակերպման ծիրէն ներս, թեմական կազմակերպումն էր:
Ւնչո՞ւ սփիւռքի վերակազմակերպումը: Վերակազմակերպում բառը պէտք է աւելի լայն շրջագիծի մէջ տեսնել: Վերակազմակերպում կը նշանակէ վերակառուցում, վերաշխուժացում, վերակենսաւորում, վերանորոգում եւ փոփոխութիւն անհրաժեշտութեան պարագային: Մեր գաղութները սթաթիք, այսինքն անփոփոխելի կառոյցներ կամ իրականութիւններ չեն: Յատկապէս ներկայ աշխարհին մէջ մնայուն փոփոխութեան մէջ կ՚ապրինք: Հետեւաբար, անհրաժեշտ է, որ մեր կառոյցները, մեր ըմբռնումները, մեր մօտեցումները մնայուն կերպով վերանայման, վերաքննութեան, վերարժեւորման ենթարկուին:
Սփիւռքի վերակազմակերպումը այսօր դարձած է անյետաձգելի հրամայական: Երբ սփիւռքի մասին կը խօսինք, հարկ է նկատի ունենանք, որ սփիւռքը լայնատարած իրականութիւն մըն է: Սփիւռքը այսօր, բազմազան եւ այլազան երեւոյթներու ամբողջութիւն մըն է. սակայն ոչ ներդաշնակ ամբողջութիւն մը:
Չենք կրնար ներկայ սփիւռքը իր վիճակին մէջ ձգել: Այսօրուան սփիւռքը երէկուան սփիւռքը չէ. վաղը կրնայ բոլորովին տարբեր ըլլալ: Հետեւաբար, առաջին հերթին սփիւռքի վերակազմակերպման մեր նախաձեռնութիւնը արթնութեան կոչ մըն է: Սփիւռքը թմբիրի մէջ է: Մեզ շրջապատող իրականութիւններու փոփոխութիւնները շատ աւելի առաջ կ՚ընթանան, քան թէ սփիւռքը: Պէտք է արթննանք, մեր ներկայ իրավիճակէն դուրս գանք: Չենք կրնար այլեւս նեղ շրջագիծերու մէջ ապրիլ։ Առաջին հերթին, ինչպէս ըսի, այս նախաձեռնութեան նպատակը սփիւռքը արթնցնել է: Սփիւռքի մէջ այն գիտակցութիւնը արմատացնել է որ մենք, որպէս կառոյցներ, որպէս գաղութներ ու թեմեր, անյետաձգելի կարիքը ունինք ներկայ աշխարհին մէջ վերանորոգուելու, այլ խօսքով, ներկայ աշխարհին հետ քայլ պահելու: Մեր մտածումները, մօտեցումները, կենցաղակերպը, գործելակերպը պէտք է դառնան համահունչ ներկայ աշխարհի պայմաններուն եւ մարտահրաւէրներուն:
Կարդացեք նաև
Վեհափառ Տէր, ուրեմն, այն ժամանակ կրնանք հարցնել, թէ որո՞նք են սպասումները եւ գործնական ակնկալիքները իւրաքանչիւր թեմին հովուապետական այցելութիւններու Ձեր ծրագրին մէջ:
Սփիւռքի վերակազմակերպումին մէջ մեր թեմերը կարեւոր տեղ եւ դեր ունին: Իւրաքանչիւր գաղութ իր թեմական կառոյցը ունի: Գաղութին կազմակերպութիւնները բնականաբար մաս կը կազմեն թեմին, պահելով հանդերձ իրենց անկախութիւնը, ամէն իմաստով: Թեմը պէտք է ըմբռնել աւելի լայն շրջագիծի մէջ: Մեր ժողովուրդն է թեմը: Ճիշդ այդ իսկ պատճառով, թեմերը սփիւռքի վերակազմակերպման մէջ, կեդրոնական դեր ունին: Եւ ճիշդ անոր համար, ես ուզեցի մեր թեմերէն սկսիլ: Հոս եւս, անհրաժեշտ է թեմերու վերակառուցումը լայն ծիրի մէջ ըմբռնել, կազմակերպել եւ գործադրել: Օրինակի համար, առաջին հերթին մեր ծիսական կեանքը կարիք ունի վերանորոգման, մեր հոգեւոր դասը եւս կարիքը ունի վերակազմաւորման: Ներկայ աշխարհին մարտահրաւէրները չենք կրնար անտեսել։ Ներկայ ընկերութիւնները բոլորովին տարբեր են, ամէն իմաստով, երիտասարդութիւնը բոլորովին տարբեր մտայնութիւն ունի: Այս իրականութիւնները հարկ է կարեւորութեամբ նկատի ունենալ։ Ահա, թէ ինչու թեմի վերակազմակերպումը կը նկատեմ առաջնահերթ:
Մեր թեմական կառոյցները պէտք է երիտասարդանան, մեր կառոյցներուն մէջ երիտասարդութիւնը ու տիկինները աւելի գործօն դերակատարութիւն պէտք է ստանձնեն: Ես մեր թեմերու իշխանութիւններուն ընդհանուր կերպով ուղղութիւն տուած եմ թեմերու վերակակազմակերպման գծով: Այս աշխատանքին մէջ բնականաբար ընդհանուր յայտարարներ կան, ընդհանուր ուղղութիւն մը կայ, միաժամանակ սակայն թեմէ թեմ տարբեր է: Միջավայրը, ներքին դրուածքը ու սպասումները տարբեր են: Հետեւաբար անհրաժեշտ է իւրաքանչիւր թեմ իր միջավայրին մէջ քննել, արժեւորել եւ համապատասխան ծրագրում մշակել, պահելով հանդերձ մեր թեմական կառոյցներուն մէջ հասարակաց յայտարարները, սկզբունքները ու կառոյցները: Օրինակ, բնականաբար հայ եկեղեցւոյ ծէսը ամէն տեղ նոյնը պէտք է ըլլայ՝ յարգելով հանդերձ տեղական աւանդութիւնները։ Թեմերու վերակազմակերպութիւնը կը նկատեմ շատ էական եւ ճիշդ անոր համար այս տարի պիտի սկսիմ թեմերու այցելութիւն տալ, որպէսզի իւրաքանչիւր թեմ կարենայ սկսիլ ինքզինքը վերակազմակերպելու գործընթացին։
Վեհափառ Տէր, Ձեր այս տեսակէտները առիթը կու տան հետեւեալ հարցումին: Մենք անշուշտ նկատի ունինք իւրաքանչիւր գաղութի ու թեմի իւրայատկութիւնը, ինչպէս նաեւ դուք մատնանշեցիք՝ գործելակերպ, տարբեր զգայնութիւններ: Թեմերու վերակազմակերպումը կարելի՞ է, բացի համազգային խնդիրներէն, որպէս մէկ ամբողջութիւն տեսնել, միասնական մտածողութեան եւ հասարակած թիրախներու փոխազդեցութեան ստեղծումով:
Ինչպէս ըսի, երբ սփիւռքը տեսնենք իր ընդհանրութեան մէջ, հոն կը տեսնենք միջավայրային ազդեցութիւններ, տարբերութիւններ, բայց միաժամանակ հասարակաց գիծեր: Անհրաժեշտ է տեղական իւրայատկութիւնները պահել, բայց միաժամանակ հասարակաց գիծերը, որոնք կ՚երաշխաւորեն ու կ՚ապահովեն մեր ամբողջականութիւնը, մեր միութիւնը պէտք է շեշտենք: Այլապէս, թէ՛ գաղութները, թէ՛ թեմերը բոլորովին իրարմէ անջատ կղզիներու կրնան վերածուիլ: Սա վտանգաւոր է: Հարցին միւս երեսը, ներկայ համաշխարհայնացած աշխարհին մէջ, մենք այլեւս չենք կրնար ինքնամփոփ ու կղզիացած կերպով ապրիլ: Մենք մաս կը կազմենք այն ընկերութեան, ուր կ՚ապրինք եւ այդ ընկերութեան մէջ համալրուած ենք: Մինչեւ հիմա կրցած ենք պահել մեր ինքնութիւնը առաւել կամ նուազ չափով, սակայն համաշխարհայնացումը ներկայ ժամանակներուն այնքան զօրեղ է, որուն դիմաց չենք կրնար պատեր ու ցանկապատեր կառուցել: Անոնք շուտով փուլ կու գան, որովհետեւ համաշխարհայնացման հոսանքը զօրեղ է: Փաստօրէն, համաշխարհայնացումը թափանցած է ամէն տեղ: Այս կացութեան դիմաց որպէսզի մեր ինքնութիւնը կարենանք պահել պէտք է հաւասարակշռուած մօտեցում ունենանք: Համաշխարհայնացումը միայն տնտեսական երեւոյթ չէ, ան մշակոյթ է, մտածելակերպ է, կենցաղակերպ է, գործելակերպ է. չենք կրնար այս բոլորէն հեռու մնալ. պէտք է որոշ չափով համակերպինք. սակայն միաժամանակ մեր ինքնութիւնը պէտք է պահենք: Ինչպէ՞ս կրնանք այս երկուքը իրարու հետ հաշտեցնել այնպիսի ձեւով, որ մէկ կողմէն՝ համաշխարհայնացումին կարեւորութիւն տալով, կարենանք նոր սերունդը չհեռացնել մեզմէ, եւ միւս կողմէն՝ մեր ինքնութեան հիմնական արժէքները պահել:
Յունաստանի մէջ, հայ երիտասարդը պիտի գիտնայ, թէ ինքը յունահպատակ է, յոյն ընկերութեան մաս կը կազմէ, բայց միաժամանակ ինքը՝ հայ է: Ամերիկայի մէջ կ՚ըսեն ափրիկեցի-ամերիկացի, սպանացի-ամերիկացի. ամերիկացի ըլլալը հասարակաց պատկանելիութիւն է, բայց այդ հասարակաց պատկանելիութեան մէջ, իւրաքանչիւր խումբ կամ համայնք իր ինքնութիւնը ունի: Մենք այս մօտեցումը պէտք է որդեգրենք վերակազմակերպման աշխատանքներուն մէջ:
Հոդվածն ամբողջությամբ՝ «Ազատ Օր» օրաթերթի այս համարում