Լրահոս
ՄԻՊ-ն էլ տեղյա՞կ չէ
Օրվա լրահոսը

«Մամայիս եմ ուզում, տարան»

Նոյեմբեր 18,2021 12:30

Օպերային երգչուհի Արմինե Թութունջյանի ծննդյան 100-ամյակի առիթով հարցազրույց նրա դստեր՝ ամերիկաբնակ հոգեբան Անուշ Թութունջյանի հետ

– Տիկի՛ն Անուշ, Ձեր գրած հուշ-ակնարկից բացի, կխնդրեի որոշ մանրամասներ պատմել Ձեր մայրիկի կյանքից: Ինչպիսի՞ն է նա մնացել Ձեր հուշերում:

– Երբ մայրս երգում էր, ես չէի կարողանում մնալ սենյակում: Ես ինքս փորձել եմ վերլուծել այդ երեւույթը… (Տիկին Անուշի արցունքները տեղի են տալիս: Նա լքում է սենյակը: Քիչ հետո վերադառնալով՝ խոստովանում է, որ առհասարակ հազվադեպ է հուզվում: Հավանաբար առաջին անգամ էր հայ թղթակցին պատմում մոր հետ կապված իր ամենանվիրական զգացմունքներից): Ես բնավորությամբ ինքնամփոփ եմ: Չեմ սիրում, երբ մտնում են իմ անձնական տարածք: Վիսոցկին մի երգ ունի. «Չեմ սիրում նաեւ, երբ հոգուս մեջ են խցկվում, առավե՛լ՝ երբ որ թքում են այնտեղ (թարգմ.՝ Լեւոն Բլբուլյանի- Ս.Մ.)»: Դա իմ կյանքի փիլիսոփայությունն է: Երբ մայրս երգում էր, ինձ թվում էր, թե ես մտնում եմ նրա հոգեկան, ներանձնային աշխարհը, ուր մտնելու իրավունք չունեմ: Միգուցե իր վոկալն էր հուզում: Համենայնդեպս, այդ զգացումն եմ ունեցել, երբ դուրս եմ եկել սենյակից:

Արմինե Թութունջյանը՝ Գոհար Գասպարյանի հետ

– Վստահաբար, Դուք նույնպես շատ արվեստագետների երեխաների նման մեծացել եք թատրոնում:

– Այո՛, իմ մանկությունն անցել է օպերային թատրոնի հետնաբեմում: Հիշում եմ, երբ 5 տարեկանում մորաքույրերիս աղջիկների հետ գնացել էի «Անուշ»-ի ներկայացմանը: Այն պահին, երբ Սարոն (Ավագ Պետրոսյանը) փախցնում էր Անուշին, ես ողջ դահլիճով մեկ սկսել եմ բարձրաձայն լաց լինել. «Մամայիս եմ ուզում, տարա՜ն»: Անկեղծ ասած, փոքր տարիքից Ավագ Պետրոսյանին չէի սիրում, քանի որ նա «փախցրել էր իմ մամային»: Մայրիկի ստեղծագործական տարիների մայրամուտին ընկերոջս հետ գնացի օպերային թատրոն՝ Մադամ Բաթերֆլայի դերերգը ձայնագրելու: Դահլիճն ուղղակի արտասվում էր մայրիկի կատարումից: Ցավում եմ, որ տեխնիկական ինչ-որ խնդրի պատճառով ներկայացումն այդպես էլ չհաջողվեց ձայնագրել:

Արմինե Թութունջյանը՝Մադամ Բատերֆլայի դերում

– Օպերային դերերգերից բացի, ի՞նչ ստեղծագործություններ են ներառված եղել Արմինե Թութունջյանի երգացանկում:

– Մեր հայ կոմպոզիտորները շատ էին սիրում համագործակցել մայրիկի հետ: Նրա անունը դրել էին «շտապօգնության երգչուհի», քանի որ վերջին վայրկյանին էին ներկայացնում իրենց երգերը: Իսկ մայրս առանց պատրաստվելու կարողանում էր հաջողությամբ կատարել այս կամ այն ստեղծագործությունը: Միասին համերգներով մեկնում էին մարզեր: Մայրս հատկապես հիշում էր Էդվարդ Միրզոյանին, որը հրաշալի անեկդոտներ էր պատմում: Մտերիմ էր կոմպոզիտոր Աշոտ Սաթյանի հետ, որը մեր հարեւանն էր: Ես առաջին անգամ տավիղ տեսել եմ նրանց տանը: Մեր տուն շատերն էին այցելում՝ Պարույր Սեւակը, Միհրան Երկաթը, որի հետ առանձնակի մտերմություն ուներ, Օնիկ Փարաջանյանը… Պետք է նշել, որ մինչեւ Խորհրդային Հայաստան ներգաղթելը մայրս երգում էր համայնքային շրջանակներում կազմակերպված մշակութային ձեռնարկներին եւ Կահիրեի հայոց եկեղեցում: Հայրս նույնպես երգում էր տեղի հայկական եկեղեցու երգչախմբում: Մայրս պատմում էր, որ երբ վախճանվեց նշանավոր դիրիժոր Միքայել Թավրիզյանը (ի դեպ, նվագախումբը ղեկավարելու պահին), օպերային թատրոնը, իրավամբ, կորցրեց իր փայլը:

– Ի՞նչ հիշարժան դրվագ կհիշեք Ձեր մայրիկի եւ նվագակցողների հետ համագործակցությունից:

– Մարիաննա Հարությունյանը շատ էր սիրում եւ գնահատում մայրիկին: Նրանք յուրահատուկ հարաբերություններ ունեին: Մարիաննայի հատուկ վերաբերմունքը միգուցե բացատրվում էր նրանով, որ մայրիկիս ձայնն իրեն հիշեցնում էր իր մոր՝ Հայկանուշ Դանիելյանի ձայնը: Մի անգամ մայրս պատմեց, որ Մարիաննայի տանն անցկացվող փորձերից մեկի ժամանակ մի պահ նրա ձայնը Մարիաննային այնքան է հիշեցրել իր մոր ձայնը, որ նա փակել է դաշնամուրի կափարիչը ու հուզված գնացել է մյուս սենյակ: Մի քանի րոպե հետո իրեն հավաքել է ու վերադարձել:

– Ի՞նչ ընտանիքում է մեծացել Արմինե Թութունջյանը: Որտեղի՞ց էր նա արմատներով:

– Մորս հայրը՝ Միհրան Զաքարյանը, ծնվել է 1881 կամ 1882 թ., Էրզրումում: Միհրանի հայրը բավական հարուստ մարդ է եղել: Միհրան պապս պատմում էր, որ ինքը Էրզրումում հաճախակի մասնակցել է ձիարշավային մրցույթների, որոնցից մեկի ժամանակ կորցրել է իր ողջ ունեցվածքը եւ ընտանիքի հետ միասին ստիպված հեռացել է Եգիպտոս: Ստացվում է այնպես, որ եթե պապս չպարտվեր այդ մրցումների ժամանակ, ապա չէր մտածի Եգիպտոս տեղափոխվելու մասին, եւ իր ընտանիքը նույնպես պիտի անցներ կոտորածի միջով: Մի հետաքրքիր դիպված եւս: 20-րդ դարի սկզբին Միհրան պապս իր երիտասարդ ընկերների հետ Կահիրեից գնացել է Գերմանիա՝ աշխատելու: Փողոցում քայլելիս բարձրաձայն են խոսել: Ոստիկանությունը կարծել է, թե կռիվ են անում, բռնել է նրանց: Պապս շատ հետաքրքիր մարդ էր: Նա մահացավ երգելով՝ մեր տանը, 1963 թ.:

Ինձ հայտնի է նաեւ հորս մոր ընտանիքի պատմությունը: Ծանոթներիցս մեկը, երբ գնացել էր Այնթապ, նրան մի երեքհարկանի դպրոց էին ցույց տվել, որտեղ ժամանակին հայ աղջիկներին ձեռագործ ու կարուձեւ անել էին սովորեցնում: Այդ տանն է ապրել ու մեծացել իմ հոր մայրը: Հարուստ ընտանիք է ունեցել: Տատս պատմում էր, որ 50 հոգով են սեղան նստել:

– «Թութունջի» թարգմանաբար նշանակում է ծխախոտագործ: Արդյո՞ք Այնթապում Ձեր նախնիներն այդ գործով են զբաղվել:

– Ես այդ հարցը փոքրուց տվել եմ հորս, բայց պատասխանը բացասական է եղել: Հորս հայրը ունեցել է մի եղբայր: 1930-ականներին Խաչեր ամին մեկնել է Լոս Անջելես: Գիշերը աման է լվացել, ցերեկը՝ սովորել բժշկական ինստիտուտում: Այն տարիներին նա բավականին հայտնի թոքաբան էր: Պապս եւ իր եղբայրը փոքր են եղել, երբ իրենց հորը Այնթապում թուրքերը սպանել են ու գլխի տեղը կաղամբ դրել: Հորս տատը նորից է ամուսնացել, սակայն երկրորդ ամուսնուն էլ են նույն ձեւով սպանել: Նրանից էլ մի տղա է ունեցել: Հայրս պատմում էր, որ հորս հոր զարմիկը ինքնասպան է եղել 1920-ականների վերջերի ռեպրեսիայի ժամանակ: Ինքը Հնդկաստանից համեմունքներ էր ներմուծում Անգլիա: Նրա մահվան կապակցությամբ «Լոնդոն Թայմս»-ը հոդված է գրել՝ «Համեմունքների արքա» վերնագրով:

– Ինչպիսի՞ հարաբերություններ են ունեցել Ձեր ծնողները միմյանց հետ:

– Երբ հայրս սովորում էր Մոսկվայի ասպիրանտուրայում, մայրս էր հոգում մեր ընտանիքի կարիքները, որ «ամուսինը կարողանար կյանքի կոչել իր երազանքը»: Ի դեպ, երբ նրանք ներգաղթել են Խորհրդային Հայաստան, ռուսերեն մի բառ անգամ չեն իմացել: Ասպիրանտուրա ընդունվելու համար հայրս 100 դաս է վերցրել, իսկ մայրս, չնայած չէր սովորել, շատ լավ գրում եւ կարդում էր ռուսերեն: Հայրս խոստովանում էր, որ գիտության մեջ իր նվաճած բարձունքների համար պարտական է իր կնոջը: Երբ հայրս գրում էր իր թեկնածուական աշխատանքը, տարբեր երկրներից, այդ թվում՝ Իտալիայից, իրեն գրքեր էին ուղարկում: Քանի որ մայրս հրաշալի իտալերեն գիտեր (Կահիրեում մեկ տարի հաճախել էր իտալական դպրոց), նա էր թարգմանում հորս նշած իտալերեն հատվածները:

– Իսկ Ձեր ծնողներն ի՞նչ վերաբերմունք ունեին իրենց մինուճար դստեր հանդեպ:

– Իմ եւ մորս հարաբերությունները եզակի էին: Մենք առանց խոսքի հասկանում էինք միմյանց՝ սկսած խոհանոցից: Կարծես իրար լրացնեինք: Արտասահմանից երբ հյուրեր էին գալիս մեր տուն, ես միշտ իմ տեղն էի ունենում սեղանի շուրջը: Ինձ վերաբերվում էին որպես մեծի: Այդ դաստիարակությունը խորհրդային հասարակարգում հազվադեպ էր: Հայրս ու մայրս նստում եւ զրուցում էին ինձ հետ: Այդ ամենն ինձ կարծես օգնել է ոչ միայն իմ գիտավերլուծական աշխատանքում, այլեւ մարդկային հարաբերություններում: Իսկ հայրս տարված էր իր գիտական աշխատանքով: Սիրում էր լսել դասական երաժշտություն, հատկապես՝ Բեթհովենի սիմֆոնիաները: Իմ ծնողները ինձ երբեք չեն գովել, երես չեն տվել, թեեւ ես նրանց միակ երեխան էի: Իմ կյանքը լի է եղել ստեղծագործական մթնոլորտով՝ մի կողմից՝ արվեստ, մյուս կողմից՝ գիտություն: Այդ առումով են երես տվել (ժպտում է): 1976 թ., երբ հայրս հիմնեց ԵՊՀ հոգեբանության ամբիոնը, կազմակերպեց միջազգային մի գիտաժողով, որին ես ներկայացրի իմ առաջին գիտական հոդվածներից մեկը: Հայրս կարծիք չհայտնեց իմ հոդվածի առնչությամբ, բայց մորս ասել էր, որ լավ եմ շարադրում մտքերս:

– Ի վերջո, Արմինե Թութունջյանը որպես երգչուհի իրեն բավարարվա՞ծ էր զգում:

– Այո՛, ինձ թվում է, որ նա շատ սպասելիքներ չուներ: Բեմն իր համար հանգստի վայր էր: Կիեւյան փողոցից տրամվայով իջնում էր Օպերային թատրոն, այնուհետեւ երբ բեմ էր դուրս գալիս, իր կյանքի ամենաերջանիկ պահերն էր ապրում: Երբ երգչուհիները թողնում են բեմը, քիչ թե շատ սկսում են տառապել աստղային հիվանդությամբ: Մայրիկը, որպես հակադրություն, օրինակ էր բերում շվեդ դերասանուհի Գրետա Գարբոյին, որը 36 տարեկանում ընդմիշտ հեռանում է կինոյից եւ ապրում մեկուսի կյանքով: Բեմը թողնելուց հետո, սակայն, մորս համար կյանքը չավարտվեց: Թեեւ նա չէր կարդացել լոգոթերապիայի հիմնադիր Վիկտոր Ֆրանկլի աշխատությունները, որոնցում ավստրիացի հայտնի հոգեբանը գրում էր, թե մարդը կյանքի ամեն մի փուլում պետք է կարողանա իմաստ գտնել, սակայն մաման միշտ նշում էր, որ յուրաքանչյուր տարիք իր գեղեցկությունն ու իմաստն ունի: Մաման շատ էր սիրում խոհանոցը: Իսկական հայ տնտեսուհի էր: Բացի այդ, նա բրդյա գուլպաներ էր գործում ու բաժանում բոլորին: Իսկ վերջին տարիներին նրա տեսողությունը սաստիկ վատթարացել էր, ինչն իրեն խիստ անհանգստացնում էր…

Հարցազրույցը՝
Սերգեյ ՄԱՆՎԵԼՅԱՆԻ

«Առավոտ» օրաթերթ
17.11.2021

Համաձայն «Հեղինակային իրավունքի եւ հարակից իրավունքների մասին» օրենքի՝ լրատվական նյութերից քաղվածքների վերարտադրումը չպետք է բացահայտի լրատվական նյութի էական մասը: Կայքում լրատվական նյութերից քաղվածքներ վերարտադրելիս քաղվածքի վերնագրում լրատվական միջոցի անվանման նշումը պարտադիր է, նաեւ պարտադիր է կայքի ակտիվ հղումի տեղադրումը:

Մեկնաբանություններ (0)

Պատասխանել

Օրացույց
Նոյեմբեր 2021
Երկ Երե Չոր Հնգ Ուրբ Շաբ Կիր
« Հոկ   Դեկ »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930