Լրահոս
Օրվա լրահոսը

Առկա խնդիրներից է երիտասարդ պաշտոնյաների ցածր կառավարչական փորձառությունը և դրա հետ մեկտեղ հավակնությունների առկայությունը. Գագիկ Մակարյան

Փետրվար 03,2020 18:11

ՀՀ տնտեսությունը 2019թ. ձեռքբերումներ և սպասումներ

 Հայաստանի Հանրապետության 2019թ․ տնտեսությունը վստահաբար կարելի է բնութագրել մի քանի կարևոր ձեռքբերումներով և հաջողված արդյունքներով, որոնք բերված են ստորև։

Կարևոր ձեռքբերումներ

  • Տնտեսության ազատականացում, բիզնեսի անջատումը պետական պաշտոնյաներից: Այսպիսով դադարել են պաշտոնյաների՝ բիզնեսով զբաղվելու նախկին ցանկությունները և բիզնեսի մեջ մխրճվելը՝ ստիպողակաբար դառնալով փայատերեր:
  • Տնտեսության ֆորմալացումը: Տնտեսվարող սուբյեկտներն աստիճանաբար դուրս են գալիս ստվերից և նախընտրում գործել թափանցիկ և ֆորմալ դաշտում: Բացի այդ դրան զուգահեռ կարճ ժամանակահատվածում վերացավ համակարգային կոռուպցիան:
  • Լավացել են մրցակցային պայմանները տնտեսության մեջ, վերացել են մոնոպոլիաների գեներացման հնարավորությունները: Մոնոպոլիաների լիակատար վերացման համար անհրաժեշտ են զարգացնել համապատասխան ենթակառուցվածքները, որոնք կձևավորվեն նոր խոշոր ներդրումների միջոցով և առևտրի նոր հնարավորություններ կստեղծեն՝ դրանով նվազեցնելով մոնոպոլացված չափաբաժինները, տարբեր ներմուծողների դեպքում:

2019թ․ ընթացքում մշակվել են մի շարք կարևոր ռազմավարություններ, որոնք կունենան որոշիչ նշանակություն սոցիալ-տնտեսական զարգացումների համար, մասնավորապես ՓՄՁ զարգացման ռազմավարությունը 2020-2023թթ․ համար, Արդյունաբերության զարգացման հնգամյա ռազմավարությունը 2020-2025թթ․ համար, Զբաղվածության զարգացման 2019-2025թթ․ ռազմավարությունը և այլն:

Ի դեպ, 2019թ. առաջին 11 ամիսներին՝ հունվար-նոյեմբերին, Հայաստանի ամբողջ արդյունաբերական արտադրանքը կազմել է 1 տրլն 856 մլրդ դրամ, որը նախորդ տարվա նույն ժամանակաշրջանի համեմատ 9.3 %-ով աճել է, հանքարդյունաբերության  աճը 23.9 % է: Այսպիսով, նախորդ տարվա առաջին 11 ամիսների տվյալները ցույց են տալիս, որ 2019 թվականը հանքարդյունաբերության համար «վերակենդանացման» տարի էր։ Ու չնայած աճում է նաև մշակող արդյունաբերությունը, սակայն ավելի դանդաղ տեմպը վկայում է, որ այսպես շարունակվելու պարագայում հանքարդյունաբերության դերն արդյունաբերության ոլորտում ավելի կուժեղանա։

Վիճկոմիտեի այլ տվյալներից հստակ է պղնձի ու մոլիբդենի արդյունահանման ծավալների աճը։ Մասնավորապես, պղնձի ծավալները հունվար-նոյեմբերին կազմել են 361.7 հազար տոննա, որը 24 %-ով գերազանցում է նախորդ տարվա նույն ժամանակաշրջանի ցուցանիշը։

Մշակող արդյունաբերությունն աճել է 8.2 %-ով: Մշակող արդյունաբերության կշիռն աճել է՝ ի հաշիվ ջրամատակարարման ու էլեկտրաէներգիայի ծավալների կրճատման։

Ինչպես ցույց են տալիս Վիճկոմիտեի տվյալները, դա տեղի է ունեցել ջրամատակարարման ու էլեկտրաէներգիայի ծավալների կրճատման հաշվին, քանի որ ծավալների կրճատմանը զուգահեռ նվազել է նաև այդ ոլորտների տեսակարար կշիռն ամբողջ արդյունաբերության մեջ։

Նախատեսված է արդյունաբերության ոլորտում հանքարդյունաբերության կշռի նվազմանը զուգահեռ ավելացնել մշակող արդյունաբերության կշիռը։

Մյուս խոշոր ապրանքախումբը ծխախոտն է, որի արտադրության ծավալները կազմել են 175.5 մլրդ դրամ՝ աճելով 9.7 %-ով։

Որոշակի տեսանելի ակտիվություն կա հագուստի արտադրության ոլորտում։ Հագուստի արտադրության ծավալները կազմել են 24 մլրդ դրամ՝ աճելով 19.6 %-ով։

Տարին անկումային էր հիմնային մետաղների արտադրության համար։ Արտադրության ծավալները 2019թ․ առաջին 11 ամիսներին կազմել են 154.5 մլրդ դրամ՝ նվազելով 4.4 %-ով։ Սա մտահոգիչ է հատկապես այն առումով, որ հիմնային մետաղների արտադրությունը Հայաստանում էական կշիռ (12.1%) ունի մշակող արդյունաբերության ոլորտում:

Եվ, մասնավորապես, էլեկտրաէներգիայի արտադրությունը, հաղորդումը և բաշխումը կազմել են 193.9 մլրդ դրամ՝ նվազելով 3.3 %-ով։

Մյուս ենթաոլորտը ջրամատակարարումն է, կոյուղին, թափոնների կառավարումն ու վերամշակումը։ Ծավալները կազմել են 23.2 մլրդ դրամ՝ նվազելով 2.1 %-ով։

2020թ․ ընթացքում կլինեն չնչին թանկացումներ կամ դրանք չեն լինի, չնայած որոշ մասնագետներ ձգտում են ապացուցել հակառակը: Այնուամենայնիվ, ԵԱՏՄ պայմանագրով նախատեսված աստիճանական բարձրացումներն ակցիզային հարկի համար մի քանի տոկոսով կամ երրորդ երկրներից ներմուծվող որոշ ապրանքախմբերի դեպքում մաքսատուրքի չնչին բարձրացումների պայմաններում չեն առաջացնի էական թանկացումներ: Մեր հաշվարկով՝ յուրաքանչյուր ընտանիքի դեպքում լրացուցիչ ծախսերը գների փոքր բարձրացումների դեպքում կավելանան ընդամենը ամսական ոչ ավել, քան մի քանի հարյուր դրամից մինչև առավելագույնը 1200-1300 դրամ: Մասնավորապես առաջին անհրաժեշտության ապրանքների դեպքում կունենանք հետևյալ նոր մաքսատուրքի դրույքաչափերը, որոնց արդյունքում էական գների թանկացում տեղի չի ունենա: Ստորև ներկայացված են 6 տեսակի սննդամթերքների համար մաքսատուրքի դրույքաչափերը՝

  • Մարգարին՝ 10% մաքսատուրքի փոխարեն գործելու է 12%: Այսինքն մաքսատուրքը կավելանա ընդամենը 2%-ով:
  • Հավի միս՝ 10% մաքսատուրքի փոխարեն 2019թ․ գործել է 22%, ընդ որում 2018թ․ համար այդ թիվը եղել է 18%, իսկ 2020թ․ կկազմի՝ 25%: Այսինքն 2019թ․ նկատմամբ մաքսատուրքը 2020թ․ կավելանա ընդամենը 3%-ով:
  • Բրինձ` 0% մաքսատուրքի փոխարեն 2019թ․ գործել է 3%, իսկ 2020թ․՝ 6%: Այսինքն մաքսատուրքը կավելանա ընդամենը 3%-ով:
  • Արևածաղկի ձեթ՝ 10% մաքսատուրքի փոխարեն 2019թ․ գործել է 13%, իսկ 2020թ․՝ 15%: Այսինքն մաքսատուրքը կավելանա ընդամենը 2%-ով:
  • Կարագ՝ 10% մաքսատուրքի փոխարեն 2019թ․ գործել է 13%, իսկ 2020թ․՝ 15%: Այսինքն մաքսատուրքը կավելանա ընդամենը 2%-ով:
  • Տավարի միս՝ 10% մաքսատուրքի փոխարեն 2019թ․ գործել է 12.5%, իսկ 2020թ․՝ 15%: Այսինքն մաքսատուրքը կավելանա ընդամենը 2.5%-ով:
  • «Գյուղատնտեսության ոլորտի տրամադրվող վարկերի տոկոսադրույքների սուբսիդավորման» ծրագրի շրջանակներում 2019թ․ տասնմեկ ամսվա օպերատիվ տվյալների համաձայն՝ արդեն տրամադրվել է շուրջ 8000 միավոր վարկ՝ 32 մլրդ դրամի չափով: Նախորդ տարվա նույն ժամանակաշրջանի համեմատությամբ ծրագրից օգտվողների թիվն աճել է շուրջ 73%-ով, իսկ տրամադրված վարկերի գումարը՝ շուրջ 61%-ով: Ծրագրի շրջանակներում տրվում են 3-ից 15 միլիոն դրամ վարկեր՝ սահմանապահ բնակավայրերին` 0%-ով, գյուղատնտեսական կոոպերատիվներին` 3%-ով, այլ տնտեսվարողներին` 5%-ով:
  • Զարգանում են առևտրային հարաբերությունները, և առկա է դիվերսիֆիկացիա ըստ երկրների կամ երկրների խմբերի, մասնավորապես՝ ԵԱՏՄ, ԵՄ երկրներ, ԱՄՆ, տարածաշրջանային երկրներ:
  • 2019թ․ հունվար-սեպտեմբերին Հայաստան այցելած ներգնա զբոսաշրջային այցելությունների թիվը կազմել է 1.459.152, կամ աճը նախորդ տարվա հունվար-սեպտեմբերի համեմատ կազմել է 14.4%։

2019թ․ Հայաստան է ժամանել 4 միլիոն 319 հազար 618 մարդ:
2018թ․ Հայաստան է ժամանել 3 միլիոն 757 հազար 187 մարդ:

  • Երկրում ձևավորված է ազնվության երաշխիքը, և այն ապահովված է երկրի ղեկավարության ամենաբարձր մակարդակով:
  • Կատարվում է տնտեսական ճյուղերի դիվերսիֆիկացիա, և այդ գործընթացներում էական դերակատարություն ունեն առաջին հերթին հենց տեղական արտադրողները/ ներդրողները, իսկ օտարերկրյա ներդրողների դեպքում դեռևս պետք է հստակեցնել և աստիճանաբար վերացնել խոչընդոտների առկա խումբը և ամրապնդել վստահության մթնոլորտը երկրում օտարերկրյա ներդրողների համար անհրաժեշտ է վերաձևակերպել ներդրումների համար գլխավոր պատասխանատու գերատեսչության գործառույթները, ինչպես նաև լիազորությունները: Այդ գերատեսչությունը ՀՀ Էկոնոմիկայի նախարարությունն է։
  • Ակնհայտ է տնտեսության մեջ զարգացման դինամիկան․ 2019թ․ տնտեսական աճը կազմելու է շուրջ 7,5%: Դրա հետ մեկտեղ զգալի աշխատանքներ են կատարվել ենթակառուցվածքների զարգացման ուղղությամբ, օրինակ՝ ճանապարհների վերականգնում և մեծ հատվածներում վերակառուցում, ընդհանուր ծավալները գերազանցում են 2015-2017թթ․ (3 տարվա) կատարածը միասին վերցրած, բացի այդ կատարվում են վերակառուցման և վերանորոգման աշխատանքներ դպրոցների, մանկապարտեզների, քոլեջների և այլ ենթակառուցվածքների ուղղությամբ: Դրանից բացի համայնքներում աստիճանաբար նկատելի է դառնում տեղական սոցիալ-տնտեսական զարգացման ծրագրերի մշակման և իրագործման կարևորությունը: Սակայն պետք է նշել, որ դրանք շատ փոքրաթիվ են, և ՏԻՄ-երում գերակշռում է անզորության մտածելակերպը և պետական բյուջեից դոտացիաներ վերցնելու ցանկությունը: Թույլ է մասնավոր հատված- ՏԻՄ ղեկավարություն երկխոսությունը և համագործակցությունը:
  • 2020թ․-ից սկսած զգալիորեն կավելանան բոլոր տեսակի թոշակները, բարձրանում է մի շարք ոլորտների աշխատողների աշխատավարձը (ուսուցիչներ, ԱԻՆ աշխատակիցներ, սպաներ և պաշտպանության ոլորտի աշխատակիցներ, առողջապահության ոլորտի աշխատակիցներ և պետական ծառայողներ):
  • Զբաղվածության մակարդակը 2019թ․ երրորդ եռամսյակում բարձրացել է մինչև 49,3%` 2018թ․ 46,8%-ի և 2017թ․ 46,3%-ի փոխարեն: Փաստացի մեկ տարվա ընթացքում Հայաստանում զբաղվածության մակարդակը բարձրացել է 2,5 տոկոսային կետով: Միևնույն ժամանակ, 2019թ․ երրորդ եռամսյակում Հայաստանում գործազրկության մակարդակը նվազել է մինչև 18%՝ 2018թ․ 20,1%-ի և 2017թ․ 19,9%-ի փոխարեն:

2020թ․ պետական բյուջեով շուրջ 13%-ով ավելացել են սոցիալական նշանակության ու մարդկային կապիտալի զարգացմանն ուղղված հատկացումները:

  • 2019թ․ Պետական եկամուտների կոմիտեն հավաքագրել է 1,507 տրլն դրամի չափով եկամուտ:

ՊԵԿ-ի առաջարկի հիման վրա 2019թ․ սեպտեմբերին ՀՀ կառավարությունը որոշում է կայացրել հարկ վճարողներին Ավելացված արժեքի հարկի (ԱԱՀ) գծով վերադարձնել 56,4 մլրդ դրամ, որից փաստացի վերադարձվել է 42,8 մլրդ-ը: Այսպիսով, փաստացի հարկային եկամուտները կազմել են 1,464 տրլն դրամ:

2018թ․ հունվարի 1-ի դրությամբ Կառավարությունը հարկերի գերավճարների գծով տնտեսվարողներին պարտք է եղել 275.7 միլիարդ դրամ: 2020թ․ հունվարի 1-ի դրությամբ նմանօրինակ պարտքը կազմում է 76.6 միլիարդ դրամ:

Այսպիսով, 2018-2019թթ․ արդյունքներով տոկոսային արտահայտությամբ պետական եկամուտների աճը 2017թ․ համեմատ կազմել է 43.6%: 2020թ․ ընդհանուր առմամբ նախատեսված է 287.7 միլիարդ դրամի կապիտալ ծախս:

2019թ․ ընթացքում Հայաստանում մաքսային ձևակերպում է ստացել 189․000 ավտոմեքենա: Այն ավելի քան երեք անգամ գերազանցում է 2018թ․ ցուցանիշը (64․000 ավտոմեքենա):  2019թ․ ավտոմեքենաների մաքսազերծումից ստացված եկամուտները կազմել են շուրջ 95 մլրդ դրամ կամ 58 մլրդ դրամով ավելի, քան 2018թ․: Այս ամենն էականորեն դրական է անդրադարձել տնտեսական աճի վրա, իսկ  42,8 մլրդ դրամ ԱԱՀ-ի վերադարձը հաջող մեկնարկային վիճակ է ապահովել բազմաթիվ ընկերությունների համար 2020թ․ իրենց ձեռնարկատիրական գործունեության համար: Այդ լուծումով կառավարությունը որոշակիորեն հավասարակշռել է եկամուտների բաշխումը տնտեսության մեջ:

  • 2019թ․ կեսին մեր կատարած վերլուծության համաձայն՝ միկրո և փոքր բիզնեսը գոհ է հարկերի դրույքաչափերից, ստուգումների որակից և հարկային վարչարարությունից (գոհունակության ցուցանիշը համապատասխանաբար կազմում է 68-72%):
  • Բարձրացել է ՀՀ պետական վարկանիշը, և բարելավվել են տարբեր ցուցանիշներ միջազգային կազմակերպությունների զեկույցներում, այս ամենը կհանգեցնի երկրի հանդեպ վստահության կայունության և հավասար մակարդակներում մեր դիվանագիտության խթանմանը՝ ի նպաստ նոր զարգացումների:
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումների գծով ստացումները նշված ժամանակահատվածում կազմել են 453.8 մլն դոլար, ինչը 68.7 մլն դոլարով կամ 17.8%-ով ավել է, քան 2018թ․ ցուցանիշը:
  • Էականորեն ավելացել են պետական բյուջե մուծումները, որոնք նաև ձեռնարկությունների ֆորմալացման արդյունք են, կրճատվում է ստվերային շրջանառությունը, ձևակերպվում է աշխատուժը, առաջացել են նաև նոր աշխատատեղեր:
  • Նկատելիորեն բարելավվել է ՀՀ պաշտպանական համակարգը՝ համալրվելով պաշտպանական և հարձակողական նշանակության նոր զենքի տեսակներով: Բացի այդ բանակում խիստ նկատելի է սննդի որակի, տեսականու և քանակի բարելավումը, որն այդքան կարևոր է զինվորների կյանքի, առողջության և մարտունակության համար: Հինգ մասնավոր հատվածի ճանաչված ընկերություններ ապահովում են բարձրորակ սննդի ծառայությունների տրամադրումը զինվորներին:

2020թ․ բյուջեում Պաշտպանության նախարարությանը հատկացվել է 307 միլիարդ դրամ, որը 2018թ․ փաստացի ցուցանիշը գերազանցում է 28%-ով կամ 66 միլիարդ դրամով։

  • Ծառայությունները երկնիշ տեմպով են աճում. խաղային ոլորտի կշիռն աճում է:

Այս տարվա 11 ամիսներին՝ հունվար-նոյեմբերին, ծառայությունների ծավալը Հայաստանում կազմել է 1 տրլն 847 մլրդ դրամ՝ նախորդ տարվա նույն ժամանակաշրջանի համեմատ աճելով 14.8 %-ով։ Ամբողջ տարվա ընթացքում ծառայություններն աճել են երկնիշ տեմպերով։ Բուքմեյքերական ընկերությունների ու խաղատների «հաղթարշավը» շարունակվում է:

  • Ներքին առևտրաշրջանառության ծավալն այս տարվա հունվար-նոյեմբերին կազմել է 2 տրլն 863 մլրդ դրամ՝ աճելով 9.2 %-ով։ Առևտրաշրջանառությունը, ինչպես ծառայությունները, տարվա ընթացքում բարձր տեմպով են աճել։ Չնայած դրան՝ առևտրաշրջանառությունը Հայաստանում կենտրոնացված է մայրաքաղաքում և համեմատաբար մեծ խանութների շուրջ։ Տարիների ընթացքում կենտրոնացվածությունը խորացել է, և այդ միտումը շարունակվում է նաև այսօր։
  • Շինարարությունը դանդաղ, բայց աճում է: Հունվար-նոյեմբերին շինարարության ծավալները կազմել են մոտ 345 մլրդ դրամ՝ 2018թ․ նույն ժամանակաշրջանի համեմատ աճելով 4.5 %-ով։

2019թ․ կառուցվել և հիմնանորոգվել է 350 կմ ավտոճանապարհ, ինչպես նաև սուբվենցիոն ծրագրերով հիմնանորոգվել է ևս 110 կմ ճանապարհ, այսինքն կառուցվել է շուրջ 460 կմ ճանապարհ: 2019թ․ պետական նշանակության հիմնանորոգված ավելի քան 350 կիլոմետր ճանապարհն այնքան է, որքան 2015, 2016, 2017թթ․ հիմնանորոգվածները միասին վերցված: Փաստացի մեկ տարում կատարվել է այնքան աշխատանք, որքան նախկինում կատարվում էր 3 տարում:

2020թ. բյուջեով ճանապարհաշինությանն ուղղվող ֆինանսավորումը 2017թ․ համեմատ ավելացել է 64%-ով, 2018թ․ համեմատ` 104%-ով, 2019թ․ համեմատ` 91%-ով` կազմելով 110.2 մլրդ դրամ:

Երկրաշարժի հետևանքով անօթևան մնացած ընտանիքների առջև 1989թ․-ից ձգվող Կառավարության պարտավորության ամբողջական իրականացման նպատակով 2020թ․ բյուջեում այս ուղղությամբ հատկացվող գումարներն ավելի քան վեց անգամ ավելացել են, և 2020թ․ բնակարանների խնդրի վերջնական լուծման համար նախատեսվում է հատկացնել ևս 3 մլրդ դրամ: Արդյունքում` 2020թ․ կլուծվի 453 ընտանիքների բնակարանի խնդիրը: Նախկինում յուրաքանչյուր տարի բնակարանով ապահովվել է միջինը 40-45 աղետից տուժած ընտանիք:

  • Արտաքին առևտուր. արտահանման աճը գերազանցում է ներմուծմանը: Այս տարվա հունվար-նոյեմբերին Հայաստանն աշխարհի հետ 7 մլրդ 232 մլն դոլարի առևտուր է արել։ 2018թ․ նույն ժամանակաշրջանի համեմատ այն աճել է 7.4 %-ով։ Արտահանումն այս ընթացքում աճել է 9%-ով՝ կազմելով 2 մլրդ 402 մլն դոլար։ Ներմուծման աճն ավելի թույլ է՝ 6.6 %, ծավալը՝ 4 մլրդ 830 մլն դոլար։

Սակայն գյուղատնտեսական համախառն արտադրանքի ծավալը կազմել է 574.4 մլրդ դրամ՝ նախորդ տարվա նույն ժամանակաշրջանի համեմատ նվազելով 4.8 %-ով։

  • 2019թ․ ընթացքում հաստատվել են երկու ծրագրեր, որոնց կարևորությունն ակնհայտ մեծ է լինելու ՀՀ սոցիալական ոլորտի բարեփոխումների համար, մասնավորապես զբաղվածության բնագավառում, դրանք են՝
  • «Հայաստանի արժանապատիվ աշխատանք» ծրագիրը՝ ստորագրված Աշխատանքի միջազգային կազմակերպության հետ և երեք սոցիալական գործընկերների կողմից (ՀՀ Կառավարություն, Հայաստանի գործատուների հանրապետական միություն և Հայաստանի արհմիությունների կոնֆեդերացիա),
  • «Աշխատիր Հայաստան» ծրագիրը՝ հաստատված ՀՀ Կառավարության կողմից 2019թ․ դեկտեմբերին:
  • ՀՀ Կառավարության ջանքերով, ԵԱՏՄ-ի ՀՀ նախագահության ժամանակաշրջանում, մի քանի երկրների հետ ԵԱՏՄ-ը ստորագրեց ազատ առևտրի և համագործակցության պայմանագրեր, մասնավորապես՝ Իրանի Իսլամական Հանրապետություն, Սինգապուրի և Վիետնամի հանրապետություններ:
  • Մեր երկրում ընթանում են լուրջ փոփոխություններ մի շարք բնագավառներում, այն է՝ սոցիալ-տնտեսական, քաղաքական, հասարակական և հոգեբանական:

Զուգահեռ վերը նշված և այլ հաջողությունների՝ առկա են և դեռևս կարգավորման կարիք ունեն մի շարք խնդիրներ, հատկապես տարածաշրջանում ընթացող գործողությունների համատեքստում: Ցանկանում ենք նշել մի քանիսը։

Առկա խնդիրները

  • Արտաքին դիվանագիտական օրակարգի վերանայում, արագ փոփոխվող տարածաշրջանային կոնֆլիկտների և ինտեգրման նոր գործընթացների պարագայում:
  • Կառավարման կառուցվածքի թերությունների շտկում և պետական ծառայողների մոտիվացիայի պայմանների վերանայում, ֆունկցիաների ճիշտ վերաբաշխում:
  • Մասնավոր հատված-պետական մարմիններ երկխոսության զարգացում, կողմերի միջև տվյալների և տեղեկատվության փոխանակում, ընթացիկ ռեֆորմների կամ նորերի համար սահմանային ցուցանիշների որոշում և համաձայնեցում, վստահության մթնոլորտի բարելավում:
  • Համայնքների զարգացման համար իրավիճակի և առկա ռեսուրսների ճիշտ գնահատում և զարգացման մոդելի ճիշտ նախագծում, համայնքների զարգացման արդյունավետ ճարտարապետության խթանում:
  • Ներդրումների համար առայժմ հետաքրքիր և գրավիչ ՀՀ թույլ կողմերը, օրինակ՝ էժան աշխատուժ, թույլ օրենսդրություն, հատկապես շրջակա միջավայրի պաշտպանության բնագավառում, կապված հանքարդյունաբերության հետ: Նույն կերպ նաև միջազգային կոնվենցիաների պահանջների կատարման դեպքում վավերացված փոքրաթիվ միջազգային կոնվենցիաներ: Անհրաժեշտ է ակտիվացնել այլ կոնվենցիաների վավերացման գործընթացները:
  • Տնտեսվարող սուբյեկտների (ըստ չափերի և շրջանառության) կառուցվածքի պահպանումն արդեն շուրջ մեկ տասնամյակ: ՀՀ-ում, ըստ տարիների, միջին հաշվով ակտիվ ընկերությունների թվաքանակը գտնվում է 80-85 հազարի շրջանակում: Դրանցից շուրջ 70-75%-ը կազմում են միկրո ձեռնարկությունները, որոնց գերակշռող մասը զբաղվում է առևտրով, մնացածից մոտ 18-20 հազարը փոքր ընկերություններ են շուրջ 1400 միջին չափի ընկերություններ և 700-ը՝ խոշոր ընկերություններ: Այսպիսով, այս բաշխվածության կառուցվածքը հիմնականում պահպանվում է ըստ տարիների, և տնտեսության ու տնտեսական ոլորտների դիվերսիֆիկացման զարգացումը պետք է հանգեցնի նշված կառուցվածքի փոփոխության, որը դեռևս գրեթե նկատելի չէ:
  • Երիտասարդ պաշտոնյաների ցածր կառավարչական փորձառությունը և դրա հետ մեկտեղ հավակնությունների առկայությունը:
  • Պետական գնումների թերի վիճակը և կապիտալ ներդրումների կատարման ծավալի զգալի թերացումը:
  • 2019թ․ ընթացքում չեն մշակվել և հետևաբար դեռևս ընթացքի չեն դրվել ազգային գերակայության ծրագրեր, որոնք հնարավոր կլինեին աշխատանքի կազմակերպման նոր մեխանիզմներով և մտածելակերպի նոր համակարգի առկայության դեպքերում: Բիզնեսը դեռևս մինչև հիմա չի հասկանում, թե ինչպիսին է լինելու պետական աջակցությունը բիզնեսի կատարած ներդրումների նկատմամբ, հատկապես ազգային ծրագրերի դեպքում: Այդպիսի ծրագրերի մասին չի հիշատակում կառավարությունը և չի նշում նաև աջակցության մեխանիզմների մասին: Շարունակաբար խոսվում է երկրի բիզնես մրցունակության մասին, սակայն դեռևս հստակեցված չէ «հարկային քաղաքականությունը որպես հայկական բիզնեսի մրցունակության գործոն» հարցը: Այս առումով կարևոր է ֆիսկալ պայմանների կայունության երաշխիքի ապահովումը, ընդ որում, ներդրողներին հետաքրքրում է բազային վճարների անփոփոխությունը։ Ցանկալի է, որ տեղի ունենա միայն ֆիսկալ բեռի վերաբաշխում:
  • Արդյունավետ չի գործում ձևավորված տեսչական մարմինների խումբը, իհարկե բարեփոխումների արդյունքում նվազել է տեսչական մարմինների թվաքանակը, սակայն իրականում նաև աղճատվել է նրանց ֆունկցիոնալ համակարգը: Անդեմ մարմիններն ի վիճակի չեն իրականացնել արդյունավետ և պրոֆեսիոնալ տեսչական ստուգումներ, այդ պատճառով հասկանալի չէ յուրաքանչյուր մարմնի գործունեության անհրաժեշտությունը: Այս ամենը չի նպաստում ձեռնարկատիրական մշակույթի խթանմանը գործատուների շրջանում: Հայկական ձեռնարկատիրական մշակույթը, այդպիսով, մնալով ցածր մակարդակի վրա, ի վիճակի չէ մրցակցել միջազգային և մասնավորապես եվրոպական բիզնեսների հետ: Միջազգային կոնվենցիաների պահանջների թերի կատարումը շրջակա միջավայրի պաշտպանության, մարդու իրավունքների, հարկադիր աշխատանքի, աշխատողների անվտանգության և առողջության պահպանման հարցերում, ինչպես նաև կանանց և տղամարդկանց համար հավասար վարձատրության մասով համարժեք աշխատանքի դիմաց, էականորեն խոչընդոտում են օտարերկրյա ներդրողների մուտքը ՀՀ, հատկապես անդրազգային ընկերությունների և խոշոր կորպորացիաների դեպքում: Բացի այդ նշված խնդիրների կարգավորման վերաբերյալ թյուրըմբռնումները գործատուների շրջանում թուլացնում են նրանց բանակցային հնարավորություններն արտաքին շուկաներում:

Նոր հնարավորություններ հետագա զարգացումների համար

  • 2020թ․ հունվարի 1-ից կգործի նվազագույն աշխատավարձի 68․000 դրամ (առանց հարկի) դրույքաչափը:
  • Պետական պաշտոնյաների աշխատավարձը բարձրանալով (ներառյալ պարգևավճարները)՝ միջինով արդեն կազմում է մոտ 330 հազար դրամ: Դրա շնորհիվ որոշակիորեն կաճի տնտեսական ակտիվությունը և ներքին առևտրաշրջանառությունը:
  • Առողջապահության ոլորտի աշխատողների, մանկավարժների, ԱԻՆ-ի և զինվորականների աշխատավարձերի բարձրացումը:
  • Տնտեսվարող սուբյեկտներին նախկինում կուտակված ԱԱՀ-ի վերադարձը և ընդհանրապես ԱԱՀ վերադարձը 150 մլրդ դրամի չափով: Դա ապահովել է մեկնարկային լավ նախապայման այդ ձեռնարկությունների համար:
  • Շուրջ 60 նոր ներդրումային ծրագրեր կյանքի կոչելու թույլտվություն է տրված։ Սրանց շնորհիվ կառաջանան մի քանի հազար նոր աշխատատեղեր, և կկատարվի տնտեսության ճյուղերի զարգացում և դիվերսիֆիկացիա:
  • Կարիքավոր ընտանիքներին, աղետի գոտու ընտանիքներին և մանկատան սաներին բնակարանների հատկացումը:
  • Աղետի գոտում նոր մի քանի հազար բնակարանների կառուցման ծրագիրը:
  • Ճանապարհաշինության սպասվելիք ծավալուն ծրագրի գործարկումը 2020թ․ սկզբից:
  • Մտածելակերպի փոփոխություն, միասնական ուժերով աշխատանքի գնահատման կարևորության հեռանկարները հետագա զարգացման գործընթացներում:
  • ԵՄ-Համապարփակ և ընդլայնված գործընկերության համաձայնագիր (CEPA) շրջանակում բարեփոխումների նոր փաթեթի իրականացումը:

Վերլուծելով ՀՀ ՀՆԱ-ն և գործազրկության մակարդակը՝ պարզվում է, որ 100 հազար գործազուրկին աշխատանքով ապահովելու դեպքում միջինն ամսական մոտ 300 ԱՄՆ դոլար աշխատավարձով կարելի է ՀՆԱ-ն ավելացնել մոտ 3,0 մլրդ ԱՄՆ դոլարով՝ այն հասցնելով շուրջ 15 մլրդ դոլարի: Դա կնշանակի ՀՆԱ-ի մոտ 25% աճ մեկ տարում, և մեկ շնչին ընկնող ՀՆԱ-ն կդառնա մոտ 5000 դոլար:  Այսպիսով, եթե ՀՀ Կառավարությունը կարողանա իր գործիքակազմով և գործարար միջավայրի բարելավման շնորհիվ ապահովել մոտ 100 հազար գործազուրկի զբաղվածությունը 300 դոլար ամսական աշխատավարձով, ապա կստանա մի քանի բենեֆիտներ՝

  • գործազրկության վերացում,
  • աղքատության կտրուկ կրճատում,
  • ՀՆԱ մոտ 25% աճ,
  • մեկ շնչին ընկնող ՀՆԱ-ի աճ՝ հասնելով մոտ 5000 ԱՄՆ դոլարի,
  • երկրների ցուցանիշների շարքում ՀՀ համար դրական մեծ առաջընթաց և վարկանիշի բարձրացում։

Այդպիսի արդյունքների կարելի է հասնել մի քանի ճանապարհներով առանձին-առանձին կամ միասին վերցրած, դրանք են՝

  • տնտեսական ընդհանուր աճ և բիզնես միջավայրի էական բարելավում,
  • նոր հիմնադրվող ընկերություններում իրական ձեռնարկատիրական գործունեության ապահովում,
  • ներդրումային մեծագումար ծրագրերի խթանում, ինչպես նաև աշխատուժի կլանման մեծ ներուժ ունեցող ճյուղերի զարգացում:

Ամենաարագ և հնարավոր տարբերակը երկրորդն է․ միայն պետական գործիքակազմը պետք է ի վիճակի լինի կարգավորելու մի շարք խնդիրներ, որոնց շնորհիվ առկա կլինի ձեռնարկատիրական գործունեություն նոր ստեղծվող ընկերություններում: Հետևաբար պետք է կենտրոնանալ և գնահատել առկա խոչընդոտների ուժգնությունը և դրանց խանգարող ազդեցությունը թուլացնել:

Ներդրումային հնարավորությունները ՀՀ-ում մինչև վերջին ժամանակաշրջանը հիմնականում սահմանափակված են եղել հանքարդյունաբերական ծրագրերով: Տնտեսության այլ ճյուղերում ներդրումները քիչ են: ՀՀ-ում ներդրումների  խթանումն այլ ճյուղերում կարող էր մինչ օրս տեղի ունենալ, եթե հանքարդյունաբերությունում ներդրողների համար ձևավորվեր վստահության մթնոլորտ և նաև պետությունը մոտիվացներ նրանց ներդրումներ կատարելու այլ ճյուղերում նույնպես: Սակայն ՀՀ-ում իրականում դա դեռևս էականորեն տեղի չի ունեցել օբյեկտիվ և սուբյեկտիվ պատճառներով: Ընդ որում ընդերքը ՀՀ-ում բացառիկ սեփականություն է, և ընդերքի տեղամասերը չեն կարող դառնալ առքուվաճառքի պարզունակ տարբերակներ կամ դառնալ գրավի առարկա, օտարվել և այլն: Սակայն ՀՀ օգտակար հանածոների հսկայական պաշարների համախառն մեծ արժեքը, որը գերազանցում է 120 մլրդ դոլարը, մշտապես կարող է լինել գրավիչ օտարերկրյա ներդրողների համար: Հետևաբար դեռևս այս գործոնի շրջանակում ՀՀ Կառավարությունը կարող է երկար տարիների ընթացքում շարունակաբար ունենալ արդյունավետ բանակցություններ վարելու հնարավորություն, որոնց միջոցով կարելի կլինի քննարկել տնտեսության այլ ճյուղերում ներդրումների տարբերակը:

ՀՀ-ում առկա են շուրջ 1278 երկրաբանական գրանցված ոչ մետաղական ֆոնդեր, 173 մետաղական պաշարներ: Հայաստանի պղնձամոլիբդենային ամենախոշոր հանքավայրն իր մեծությամբ դասվում է համաշխարհային խոշոր հանքավայրերի ցանկում․ ՀՀ-ը 110 հորիզոնականում է, նույն կերպ ոսկու առումով: Անհրաժեշտ է պետական հաշվառման միջոցով ճշտել օգտակար հանածոների պաշարների պետական հաշվեկշիռը և դրա շնորհիվ բարելավել երկրաբանական և տնտեսագիտական ցուցանիշները: Ընդերքի օգտագործման ժամկետների և իրավունքի ճիշտ փաստաթղթավորումն ու տրամադրումը կարող են խոշոր ներդրումներին զուգահեռ ապահովել զգալի վճարներ պետական բյուջե և ռոյալթիներ, որոնց միջոցով հնարավոր կլինի կարգավորել մի շարք շրջակա միջավայրի խնդիրներ, որոնք հաճախ անտեսվել են՝ առաջացնելով անհավասարակշիռ վիճակներ ընդերքի օգտագործման պաշարների, բնապահպանական շահերի և բիզնեսի շահութաբերության միջև:

Ոլորտի խնդիրների կարգավորման հարցում լուրջ դերակատարություն կարող է ունենալ համապատասխան ինստիտուտների կայացումը, ներառյալ բնապահպանական ֆոնդերը, աղտոտման իրավունքի վաճառքը, բնապահպանական ապահովագրությունը և այլն, որոնք առկա են միջազգային պրակտիկայում: ՀՀ-ում ներկայումս հանքարդյունաբերական ծրագրերը հաճախ առաջացրել են գյուղատնտեսական արտադրության և զբոսաշրջության ոլորտի կորուստներ անխուսափելի վնասակար արտանետումների պատճառով:

Նույն կերպ, ի տարբերություն հանքարդյունաբերական ծրագրերի՝ ՏՏ ոլորտի զարգացումը ՀՀ տնտեսության շարժիչ ուժ դառնալն է, որը նաև ՀՀ Կառավարության ռազմավարական նպատակն է: Վերջին 7 տարում ոլորտն աճել է հինգ անգամ, մեծացել են մեր երկրից տեխնոլոգիատար ապրանքների արտահանման ծավալները: Հայաստանը կարող է դառնալ տեխնոլոգիական, նորարարական առաջատար երկրներից մեկն աշխարհում: Սա իրատեսական է նաև այնքանով, որ հայազգի բազմաթիվ գիտնականներ և ճարտարագետներ մի շարք հանրահայտ գյուտերի և նորարարությունների հեղինակներ են՝ ապրելով և ստեղծագործելով Հայաստանում կամ այլ երկրներում:

Տնտեսության ոլորտի ոչ համաչափ զարգացումները ՀՀ տնտեսական տարբեր ճյուղերի և մարզերի միջև հանգեցրեցին ժողովրդագրության լուրջ խնդիրների ՀՀ-ի համար: Ի դեպ, այդպիսի ընդգծված պատկեր ունեցան նաև հետխորհրդային մի քանի երկրներ նույնպես, օրինակ՝ ՌԴ, Բելառուս, Վրաստան, Մոլդովա, Լատվիա: ՀՀ-ի դեպքում ժողովրդագրական իրավիճակը 1990-2019թթ․ ժամանակահատվածի համար բնութագրվում է շուրջ 520 հազար նվազած տարբերությամբ, այն պարագայում, երբ բնակչության աճի շարժընթացը եղել է դրական այդ ժամանակահատվածում: Չնայած դրան՝ ՀՀ-ը դասվում է նվազող բնակչությամբ երկրների շարքին: Իսկ բնակչությունը նվազել է արտագաղթի պատճառով՝ պայմանավորված մակրոտնտեսական ցածր ցուցանիշներով, խորացող աղքատության և մեծ գործազրկության տվյալներ արձանագրելով: Հետևաբար տնտեսական ճյուղերի զարգացման ռազմավարությունն իր ուշադրության տակ պետք է վերցնի նաև այն ճյուղերի զարգացումը, որոնք ունեն զբաղվածությունը խթանելու ավելի մեծ ներուժ: Հաճախ դա է պատճառը, որ ՀՀ-ը տարածաշրջանի երկրների ցանկում ունի ամենացածր ցուցանիշները 2018թ․ դրությամբ, օրինակ, մեկ շնչին ընկնող ՀՆԱ-ի մեծությամբ՝ 4149 դոլար, աղքատությունն ամենաբարձրը՝ 25.7%, գործազրկությունն ամենաբարձրը 18.1%, ՀՆԱ ցուցանիշը 12.415 մլրդ դոլար և օտարերկյա ուղղակի ներդրումներն ամենաքիչը մյուսների թվերի համեմատ, այն է՝ 246 մլն դոլար: Ստորև համեմատական աղյուսակը տարածաշրջանային երկրների համար  2018թ․ դրությամբ.

Երկրներ ՀՆԱ,

մլրդ դոլար, իրական

Մեկ շնչին ընկնող ՀՆԱ, դոլար Գործազրկություն, % Աղքատություն, % ՕՈՒՆ, մլրդ դոլար
Ռուսաստան 1630.66 11327 4.8 13.6 25.0
Թուրքիա 766.43 9346 13.5 16.0 10.0
Իրան 452.28 5491 13.9 10.3 5.6
Ադրբեջան 45.42 4569 5.0 15.0 2.9
Վրաստան 16.32 4400 12.7 21.0 1.8
Հայաստան 12.41 4149 18.1 25.7 0.246

Ինովացիոն տնտեսության և բարձր տեխնոլոգիաների արդյունաբերության ու ընդհանրապես ձեռնարկությունների մրցունակության ապահովման և արտադրողականության բարձրացման համար շատ կարևոր է կրթական համակարգի դերը որպես ինովացիոն միջավայրի տրանսֆորմացիայի հիմնական բանալի: Եվ այդպիսի կրթական համակարգում իրենց կարևոր տեղն ունեն ԲՈՒՀ-երը և ՄԿՈՒ հաստատությունները: Սակայն ԲՈՒՀ-երն իրենց դեռևս չեն տեսնում տնտեսվարող սուբյեկտների դերում՝ ինտելեկտուալ արտադրանքների շուկայում: Բիզնեսի մոդելները շարունակաբար փոխվում են, այն էլ հաճախ դեպի ակնթարթային փոփոխությունների իրականացման կարողությունների կամ նախագծային լուծումների կողմը: Սա էլ հանգեցնում է մասնագիտությունների ցանկի համալրմանը կամ եղածների արագ փոփոխության անհրաժեշտությանը: Աստիճանաբար ավելի է կարևորվում շարունակական կրթությունը կամ «Կրթությունը ողջ կյանքի ընթացքում», և ստացվում է, որ մասնագիտական կարողությունները կարիերայի միջնաժամկետում դառնում են ավելի պահանջված, քան կարիերայի սկզբում: Դրա համար էլ ավելի տարեց բնակչության շրջանում աճում է նոր կարողությունների զարգացման պահանջարկը: Դա պահանջում է ԲՈՒՀ-երի և ՄԿՈՒ հաստատությունների կրթական մոդելի տրանսֆորմացիա, այսինքն կրթելուն և գիտության զարգացմանը զուգահեռ՝ ավելանում է ևս մեկ կարևոր օղակ՝ ինովացիան: ԲՈՒՀ-երը, սակայն, դանդաղ են անցնում կարողությունների կրթմանը ժամանակակից տնտեսության համար: Թույլ են տեխնոձեռնարկատիրական ժամանակակից կոմպետենցիաների զարգացման համար կրթական ծրագրերը, բացի այդ համարյա բացակայում է թվային տնտեսության նկատմամբ դրանց ուղղվածությունը: ԲՈՒՀ-երը պետք է ավելի մոտենան աշխատաշուկային, որի շնորհիվ մի կողմից ԲՈՒՀ-երի կապը կլավանա բիզնեսի հետ, մյուս կողմից էլ կհաջողվի պատրաստել կադրեր պահանջվող կոմպետենցիաներով:

Իրական պատկերը հետևյալն է. բիզնեսը դեռևս չի հավատում կրթական համակարգի հնարավորություններին կամ ունի համագործակցության բացասական փորձ, իսկ կրթական հաստատությունները չեն կարողանում տիրապետել բիզնեսի պատվերները: Մյուս կողմից ուսանողներին անհրաժեշտ է գործակցել շուկայի հետ: Միաժամանակ քիչ ուշադրություն է հատկացվում լրացուցիչ մասնագիտական կրթությանը, որի հետևանքն է պահպանվող հակասությունը կրթական համակարգի և աշխատաշուկայի միջև:

Այժմ անհրաժեշտ է աջակցել հատկապես ինովացիոն ընկերություններին, երբ դրանք գտնվում են դժվարին արտադրական պայմաններում կամ ներդնում են նոր կառավարչական տեխնոլոգիաներ:

2019թ․ 7% աճի դեպքում ՀՆԱ-ն ՀՀ-ում կկազմի շուրջ 13.25 մլրդ դոլար, մեկ շնչին ընկնող ՀՆԱ-ն կկազմի համապատասխանաբար 4460 դոլար, իսկ 7.5 %-ի դեպքում աճը կկազմի մոտ 940 մլն դոլար, ընդհանուր ՀՆԱ-ն կդառնա 13.350 մլրդ դոլար, մեկ շնչին ընկնող ՀՆԱ-ն կլինի մոտ 4500 դոլար, 10% ՀՆԱ-ի աճի դեպքում այն կկազմի մոտ 4600 դոլար: Նույն դեպքում, օրինակ, 2% ՀՆԱ-ի աճի պարագայում Վրաստանի ՀՆԱ-ն կկազմի շուրջ 17.460 մլրդ դոլար, իսկ մեկ շնչին ընկնող ՀՆԱ-ն, համապատասխանաբար, 4700 դոլար: Նույն տրամաբանությամբ՝ Ադրբեջանի ՀՆԱ-ն 2% աճի դեպքում կկազմի 54.500 մլրդ դոլար, իսկ մեկ շնչին ընկնող ՀՆԱ-ն կկազմի 5480 դոլար: Այսպիսով, փոքր տարածաշրջանում ՀՀ-ը կշարունակի դեռևս զիջել Վրաստանի և Ադրբեջանի ցուցանիշներին թե՛ ընդհանուր ՀՆԱ-ի և թե՛ մեկ շնչին ընկնող ՀՆԱ-ի չափով:

Հետևաբար, Արժույթի միջազգային հիմնադրամի կանխատեսումը 2019թ․ հաշվարկով տեղի չի ունենա, նույնիսկ, եթե ՀՀ ՀՆԱ աճը լինի 10%, իսկ 2 հարևան երկրներում այն կազմի նվազագույնը 2%:

ՀՀ Կառավարության ծրագիրը 2020թ․ համար ընդունված է: Այն ներառում է մի քանի գլոբալ նպատակներ, մասնավորապես՝

  • Աղքատության հաղթահարումը, սոցիալական պաշտպանությունը և ժողովրդագրությունը: Որպես աղքատության հաղթահարման գործիք է ընտրվել աշխատանքի քաջալերումը:
  • Արտահանումը՝ տնտեսական աճի հիմնական շարժիչ: Բազում հետազոտություններ ապացուցել են, որ գոյություն ունի դրական կապ արտահանման և տնտեսական աճի միջև (արտահանման ծավալների աճը հանգեցնում է տնտեսական աճի):
  • Ներդրումների աճը ՝ մրցունակության և կայուն աճի նախապայման: ՀՀ տնտեսական աճի ավելի բարձր տեմպերի ապահովման գործում կարևոր դեր է խաղալու կապիտալի պաշարի աճը, ինչին էլ հնարավոր է հասնել հիմնական միջոցների համախառն կուտակման աճի ավելի բարձր տեմպերի պարագայում: Կառավարությունը նշում է, որ աջակցելու է ներդրողներին, ստեղծելու է բարենպաստ ներդրումային միջավայր, սակայն դեռևս բաց է մնում այն հարցը, թե հատկապես որ ոլորտներում է ներգրավելու և ինչպես է կառավարելու անհրաժեշտ ներդրումները:
  • Փոքր և միջին ձեռնարկատիրության զարգացումը:
  • Վերամշակող արդյունաբերությունը: Այդ նպատակով անհրաժեշտ է հստակեցնել, թե ինչպիսի զարգացման սցենար է նախատեսվելու:
  • Զբոսաշրջությունը: Այս ոլորտի զարգացումն էականորեն կնպաստի փոքր ձեռնարկատիրության և զբաղվածության խթանմանը ՀՀ-ում, ինչպես նաև կխթանի մեր երկրի ճանաչելիությունը համաշխարհային տնտեսության մեջ: Սակայն կառավարության ծրագրում շատ հպանցիկ է ներկայացված համաշխարհային շուկայում Հայաստանը թիրախավորված դիրքավորելու և երկիրն առավել գրավիչ դարձնելու տեսլականը: Կարծում ենք, որ տարվա ընթացքում կկիրառվեն անհրաժեշտ գործառույթներ, և կիրականացվեն համապատասխան միջոցառումներ, որոնք կլրացնեն թվացող հպանցիկությունը:

 «Ժողովրդավարություն, անվտանգություն և արտաքին քաղաքականություն» ծրագիր (NED)
Միջազգային և անվտանգության հարցերի հայկական ինստիտուտ (ՄԱՀՀԻ)

Գագիկ ՄԱԿԱՐՅԱՆ
Հայաստանի գործատուների հանրապետական միության նախագահ
ՄԱՀՀԻ գործընկեր

Համաձայն «Հեղինակային իրավունքի եւ հարակից իրավունքների մասին» օրենքի՝ լրատվական նյութերից քաղվածքների վերարտադրումը չպետք է բացահայտի լրատվական նյութի էական մասը: Կայքում լրատվական նյութերից քաղվածքներ վերարտադրելիս քաղվածքի վերնագրում լրատվական միջոցի անվանման նշումը պարտադիր է, նաեւ պարտադիր է կայքի ակտիվ հղումի տեղադրումը:

Մեկնաբանություններ (0)

Պատասխանել

Օրացույց
Փետրվար 2020
Երկ Երե Չոր Հնգ Ուրբ Շաբ Կիր
« Հուն   Մար »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829