Լրահոս
Օրվա լրահոսը

Առանց մեղադրական դատավճռի հանցավոր ճանապարհով ստացված գույքի բռնագանձման շուրջ. «Հայեցակարգում հաշվի չի առնված միջազգային լավագույն փորձը»

Մարտ 18,2019 23:24

ԱՌԱՆՑ ՄԵՂԱԴՐԱԿԱՆ ԴԱՏԱՎՃՌԻ ՀԱՆՑԱՎՈՐ ՃԱՆԱՊԱՐՀՈՎ ՍՏԱՑՎԱԾ ԳՈՒՅՔԻ ԲՌՆԱԳԱՆՁՄԱՆ ԻՆՍՏԻՏՈՒՏԻ ՆԵՐԴՐՄԱՆ ՎԵՐԱԲԵՐՅԱԼ ՀԱՅԵՑԱԿԱՐԳՈՒՄ ՀԱՅՏՆԱԲԵՐՎԱԾ ԽՆԴԻՐՆԵՐԸ

Ա․ Հայեցակարգի միջազգային-իրավական հիմքերը

1. Որպես քննարկվող ինստիտուտը ՀՀ-ում ներդնելու միջազգային-իրավական հիմք՝ հայեցա­կար­գում վկայակոչվել է, մասնավորապես Թմրամիջոցների և հոգեներգործուն նյութերի ա­պօրինի շրջա­նա­ռության դեմ պայքարի ՄԱԿ-ի կոն­վեն­ցիան, մինչդեռ այն չի պա­­րունակում որևէ հստակ և ուղղակի դրույթ՝ քննարկվող ինստիտուտի վերա­բեր­յալ։

2. Որպես քննարկվող ինստիտուտը ՀՀ-ում ներդնելու միջազգային-իրավական հիմք՝ հայեցա­կար­գում վկայակոչվել է նաև Անդրազգային կազմակերպ­ված հանցավորության դեմ ՄԱԿ-ի կոնվեն­ցիան, որը ևս չի պա­­րունակում որևէ հստակ և ուղղակի դրույթ՝ քննարկվող ինստիտուտի վերա­բեր­յալ։

3. Ինչ վերաբերում է Կոռուպ­ցիայի դեմ ՄԱԿ-ի կոնվենցիային (“UNCAC”), ապա այն պարու­նա­կում է երկու համեմատաբար ուղղակի դրույթ­ներ՝ քննարկվող ինստիտուտի վերաբերյալ։ Բայց դրանք վերաբերում են «պետություն – պետու­թ­յուն» հա­րաբերություն­ներին (միջազգային համագործակ­ցու­թյա­նը)։ Ավելին, այս կոնվենցիան նշում է, որ պետություննե­րը պետք է քննարկեն նշված ինստիտուտի ներ­դրման հնարավորությունը՝ այն դեպ­քերի հա­մար, երբ հանցավորն օբյեկտիվ պատճառով չի կարող դա­տա­պարտվել՝ մահվան, բա­­ցա­կայու­թ­յան (թաք­ն­վե­լու) պատճառով կամ այլ համապատասխան դեպ­քե­րում։ Մինչդեռ հայեցակարգի ուսումնասիրությունից չի հետևում, որ դրանում պահպանված է (կամ որ ապագայում մշակվելիք օրենսդրական նախագծերում պահպանվելու է) ՄԱԿ-ի այս կոնվենցիայի մո­տե­ցումը։

4. Հայեցակարգում վկայակոչված են նաև ՖԱԹՖ-ի հանձնարա­րականները (առանց կոնկրե­տա­ց­ման)։ Հետագայում ԿԲ-ի տարածած հայտարարությունից պարզ դարձավ, որ խոսքը վերաբերում է 4-րդ և 38-րդ հանձնարարականներին։ Մինչդեռ ՖԱԹՖ-ի 4-րդ հանձնարարականը ոչ թե սահմանում է այս ինստիտուտի ներդրման պահանջ, այլ՝ խորհուրդ է տալիս ինստիտուտը ներդնել այնքանով, որքանով դա համապատասխանում է ներպետական իրավունքի սկզբունքներին։ Իսկ ՖԱԹՖ-ի 38-րդ հանձնա­րա­րա­կանը քննարկվող ինստիտուտի մասին խոսում է միայն միջազգային համագործակցության շրջա­նակ­ներում և կրկին այնքանով, որքանով որ դա չի հակասում ներպետական իրավունքի սկզբունքներին։

5. Հարկ ենք համարում անդրադառնալ նաև այն միջազգային-իրավական փաստաթղթերին, ո­րոնք հայեցակարգում չեն վկայակոչվել, սակայն վկայակոչվել են հետագայում ԿԲ-ի տարածած հայտա­րա­րության մեջ՝ որպես քննարկվող ինստիտուտը ՀՀ-ում ներդնելու անհրաժեշտության հիմնավորում։ Այսպես, ինչ վերաբերում է Տնտեսական համագործակցության և զարգացման կազմակերպության կող­մից 2018թ․ հաստատված հաշվետվությանը, ապա դրա մեջ ընդամենը նշվել է, որ առանց մեղադրական դատավճռի գույքի բռնագանձման ինստիտուտը «նախատեսված չէ ՀՀ օրենսդրությամբ»։ Մինչդեռ ԿԲ-ն նշել է, իբրև թե այս հաշվետվությամբ ամրագրվել է, որ Հայաստանում այս ինստիտուտը «չի ներդրվել» (կարծես թե՝ «պետք է ներդրվեր, բայց չի ներդրվել»)։ Ինչ վերաբերում է այս հաշվետվության մեջ առկա՝ UNCAC-ի գործիքները ներդնելու կոչին, ապա արդեն նշել ենք, որ UNCAC-ը քննարկվող ինստիտուտին անդրադառնում է միջազգային համագործակցության լույ­սի ներքո։

6. Ինչ վերաբերում է ԵԽ ՄԱՆԻՎԱԼ հանձնախմբի կողմից 2015թ․ հաստատված հաշվետվու­թ­յանը, ապա դրա մեջ Հայաստանին ընդամենը խորհուրդ է տրվել ներդնել քննարկվող ինստիտուտը (Ar­menia should consider …), այլ ոչ թե իմպերատիվ նշվել է, որ Հայաստանը պետք է դիտարկի քննարկվող ինս­տիտուտի ներդրման հարցը (Armenia must consider …):

7. Ինչ վերաբերում է ԵԽ-ի «Հանցավոր ճանապարհով ստացված եկամուտների լվացման, հետա­խուզ­ման, առգրավման, բռնագրավման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարի մասին» կոն­վենցիային (Վարշավայի կոնվենցիա), ապա այդ կոնվենցիայի մասով որևէ դիտարկում չկա։ Ինչպես ԿԲ-ն է նշել իր հայտարարության մեջ, կոնվենցիան վերաբերում է ծանր և առանձնապես ծանր հանցագոր­ծու­թ­յունների դեպքում մեղադրյալի կողմից գույքի օրինական ծագման վերաբերյալ ապացույցներ ներ­կա­­յաց­նելու պարտականությանը։ Նույնը վերաբերում է ԵԽ-ի կողմից 2016թ․ հաստատված Վարշա­վա­յի կոնվենցիայի համապատասխանության գնահատման հաշվետվությանը։ Այս ինստիտուտի մասով մեր կողմից առայ­ժմ համապատասխան դիտարկումներ չկան։

8. Ինչո՞ւ է անհրաժեշտ մանրամասնորեն խորամուխ լինել համապատասխան բառերի և ձևա­կեր­պումների մեջ։ ԿԲ-ի հայտարարությունը պարունակում է որոշակի ենթատեքստ առ այն, որ Հայաս­տանը, չներդնելով այս ինստիտուտը, առ այսօր խախտել և խախտում է իր միջազգային պարտավո­րու­թ­յուն­ները։ Մինչդեռ նման ենթատեքստ պարունակող ձևակերպումները և հայտարարություններն ան­թույ­լատրելի են։ Եթե անգամ խոսք գնա նման «խախ­տ­ման» մասին, ապա խոսքը առավելագույնը կարող է վերաբերել միջազգային համագործակցության շրջանակներում (այլ ոչ թե բացառապես ներպետա­կան բնույթ ունեցող իրավահարաբերություններում) քննարկվող ինստիտուտի չներդրմա­նը։

9. Ավելին, վերը նշված փաստաթղթերն ընդհանուր առմամբ խոսում են քննարկվող ինստիտու­տի մասին՝ առանց կոնկրետ մոտեցումներ առաջարկելու։ Ուստի չի կարելի պնդել, թե մշակված հա­յե­ցա­կարգի կոնկրետ մոտեցումները հիմնավորվում են վե­րը նշված փաս­տաթղթերով։

 

Բ․ Քաղաքացիական դատավարության կոնցեպտների ոչ ճիշտ ընկալում

 

1. Հայեցակարգում նշված է, որ քաղաքացիական դատավարությունում կիրառվում է “balance of pro­ba­bilities” ապացուցման բեռի սկզբունքը` հակառակ քրեական դատավարությունում կի­րառվող “be­yond a rea­sonable doubt” սկզբունքի։

2. Հայեցակարգի ընդհանուր տրամաբանությունից տպավորություն է ստեղծվում, որ այս երկու սկզ­բունք­ները ապացուց­ման բեռի մակարդակի սահմանման միակ հնարավոր տարբերակներն են։ Սա­կայն ան­գամ մակերե­սա­յին հե­տա­զոտութ­յու­նը ցույց է տալիս, որ տարբեր երկրներում տարբեր տիպի գոր­ծե­րի և դա­տա­վա­րա­կան հարցերի քն­­նության ժա­­մա­նակ կիրառվում են ապացուցման բեռի մակար­դա­կի սահ­­մանման առնվազն հետևյալ սկզբունքները (հերթականությունը կամայական է)՝ “some evi­dence”, “re­a­­so­nable indications / reasonable suspicion”, “reasonable to believe”, “probable cause”, “air of reailty”, “some cre­di­ble evidence”, “real or substantial possibility”, “substantial evidence”, “balance of probabilities/more pro­bable than not”, “a degree of certainty which is sufficient in practice”, “only (fully) proven or uncontested facts”, “clear and con­­vin­cing evidence”, “fact in question is to be confirmed”, “no unproven facts, even where they are possible or hi­ghly likely”, “substantial/significant likelihood”, “stronger probability”, “likelihood bordering on certainty”, “be­yond doubt”, “a high degree of truth (material proof)”, “high degree of probability is not sufficient, but all doubt does not have to be excluded”, “beyond reasonable/legitimate doubt”, “beyond any doubt”:

3. Հայեցակարգից ենթադրվում է, որ ՀՀ քաղաքացիական դատավարությունում կիրառվում է “balance of probabilities” սկզբունքը։ Այս սկզբունքը ենթադ­րում է, որ ապացուցման բեռը կրող կողմը դա­տարանում «հաղ­թում է», եթե 51%-ով ապացուցում է իր պնդումը։ Մինչդեռ ՀՀ-ում այս սկզբունքն այսօր չի գործում։

ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 62-րդ հոդվածի 6-րդ մասի համաձայն՝ եթե բոլոր ապացույցների հետազոտումից և գնահատումից հետո վիճելի է մնում փաստի առկայու­թ­յու­նը կամ բացակայությունը, ապա դրա բացասական հետևանքները կրում է այդ փաստի ապա­ցուց­ման պար­տականությունը կրող անձը:

Իսկ ՀՀ Վճռաբեկ դատարանը թիվ ԵԱՔԴ/0483/02/15 որոշմամբ նշել է մասնավորապես հե­տև­յա­լը՝ ապա­ցույց­ների անբավարար լինելու դեպքում գործի հանգամանքների վերաբերյալ դատա­րա­նը կա­րող է կա­տա­րել ոչ թե որոշակի, այլ հավանական եզրակացություններ, մինչդեռ դատա­րա­նի կողմից գոր­ծն ըստ էության լուծող դատական ակտը չի կարող հիմնված լինել հավանական եզրակա­ցու­թյուն­նե­րի և դատողությունների վրա: Այս դիրքորոշումը հետագայում ՀՀ վճռաբեկ դա­տա­րանի կողմից վերա­հաստատ­վել է բազմաթիվ այլ գործերով։

Վերը նշվածից հետևում է, որ ՀՀ-ում ապացուցման բեռը կրող կողմը «հաղթում է», եթե ապա­ցու­ցում է իր պնդումները՝ առնվազն “high degree of probability is not sufficient, but all doubt does not have to be excluded” կամ “clear and convincing evidence” չա­փանիշով։

4. Օրինակ Հունաստանում, “balance of probabilities” սկզբունքը կիրառվում է հայցի ա­պահովման միջոց կիրառելու հարցը քննարկելիս։ Այս հարցում ՀՀ-ում կիրառվում է ավելի «ցածր» չափանիշ (“rea­sonable suspicion”):

5. “Balance of probabilities” սկզբունքը, որպես գործի վերջնական լուծման չափանիշ, կիրառվում է com­mon law-ի համակարգ ունեցող երկրներում (ԱՄՆ, Մեծ Բրիտանիա, Իռլանդիա) և դրա ազդե­ցու­թ­յան տակ գտնվող երկրներում (Կիպ­րոս, Մալթա)։

6. Առանց մեղադրական դատավճռի հանցավոր ճանա­պարհով ստացված գույքի բռնագանձման վա­րույ­թում ևս “balance of probabilities” սկզբունքը, որպես կանոն, կիրառվում է common law-ի երկր­նե­րում։ Իսկ մայրցամաքային իրավական համակարգի երկր­ներում նմանատիպ գործերով, որպես կանոն, կի­րառ­վում է «հիմնավոր կասկածից վեր» սկզբունքը։

7. Տեսականորեն կարելի է հաշվի չառնել միջազգային փորձը և ՀՀ-ում ևս ներդնել “balance of pro­­ba­bi­lities” սկզ­բուն­քը (այդ թվում՝ առանց մեղադրական դատավճռի հանցավոր ճանապարհով ստաց­ված գույ­քի բռնա­գանձման վարույթում)։ Բայց այդ դեպքում ծագելու են բավականին լուրջ խնդիրներ։ Դա­տարանները “balance of probabilities” սկզբունքը կիրառելու են կամայականորեն և հա­յե­ցո­ղաբար։

8. Խնդիրն առավել քան սուր է, հատկապես այն պայմաններում, երբ պարբերաբար շեշտվում է, որ դատական հա­մա­­կարգի նկատմամբ «վստահություն չկա», դա­տա­վորները կոռումպացված են, դա­տա­կան համա­կար­գը պետք է «մաքրել» և այլն։ Արդյո՞ք նման դատական համակարգին պետք է «տալ» “balance of pro­babilities” սկզբունքի կիրառման գործիքը։ Կարծում ենք, որ դա առնվազն տրամաբանական չէ։

9. Անվիճելի է, որ առանց մեղա­դրական դատավճռի հան­ցա­վոր ճանա­պար­հով ստաց­ված գույքի բռ­նա­գանձման վարույթում պատասխանողը պետք է ունենա իր իրավունքների պաշտպանության բա­վա­րար և ռեալ երաշխիքներ։ Այդ տեսանկյունից առավել ող­ջա­միտ և հա­վասարակշռված է հետևյալ մո­տե­ցումը․

– Եթե այս վարույթով ապացուցման բեռը դրված է լինելու հայցվորի (պետության) վրա, ապա ցան­կալի է կիրառել “beyond reasonable doubt” սկզբունքը։ Այսինքն, ապացուցման բեռը կրող պետու­թ­յու­նը պետք է ծանրակշիռ կերպով հիմնավորի իր պնդման ճշմար­տա­ցիությունը։

– Եթե այս վարույթով ապացուցման բեռը դրված է լինելու պատասխանողի վրա, ապա ցանկալի է կի­րա­ռել “balance of probabilities”-ից ավելի «ցածր» ապացուցման բեռի մակարդակ (օրինակ՝ “some cre­dible e­vi­dence” սկզբունքը)։ Այսինքն, ապացուցման բեռը կրող պատասխանողը պետք է ոչ ծանրակշիռ կեր­­պով հիմնավորի իր առարկությունը։

10. Միջազգային փորձի ուսումնասիրությունը ցույց է տալիս, որ կան երկրներ, որտեղ նմանա­տիպ գոր­ծե­րով ապա­ցուցման բեռը որոշակիորեն դրվում է պատասխանողի վրա, սակայն, որպես կա­նոն, միայն այն բանից հետո, երբ հայցվոր կողմը ներկայացնում է ծանրակշիռ փաստարկներ։ Նման մո­տեցումը ար­դեն իսկ չի կարող համարվել «մեղավորության կանխավարկած»։

11. Ավելին, 2016թ․ դրությամբ միայն երեք երկրներում է (Իռլանդիա, Ավստրալիա և Կոլումբիա) գործել այնպիսի մեխանիզմ, որ «չբա­­ցատրվող հարսստացումը» կապված չէ քրեական գործի հետ (պար­տա­դիր չէ ապացուցել հանցագործության հետ կապը) և միաժամանակ ապացուցման բեռը դր­վում է պա­­տաս­խա­նողի վրա։ Սակայն այս մոտեցումը ակնհայտորեն չի կարող համարվել լավագույն փորձ, ինչը հիմնավորվում է այս փաստաթղթում կատարված ուսումնասիրություններով և ներկայացված փորձով։

 

Գ․ Իտալիայի փորձը

 

1. Իտալիայում (ի տարբերություն ՀՀ-ի) այս ինստիտուտն առանձնահատուկ նշանակություն ու­նի կազմակերպված հանցավորության (մաֆիայի) դեմ պայքարում։ ՀՀ-ում նման խնդիր առկա չէ։

2. Կանխարգելիչ բռնագանձում կիրառելու համար առնվազն պետք է ապացուցվի անձի կապը հանցավոր խմբերի հետ։ Իսկ սա նշանակում է, որ, նախ և առաջ, որևէ անձ դատավճռով պետք է ճա­նաչ­ված լինի որպես հանցավոր կամ հանցավոր խմբի մասնակից, որից հետո միայն նրա հետ փոխկա­պակ­ց­ված անձանց նկատմամբ կարելի է կիրառել քննարկվող ինստիտուտը։

3. Ամեն դեպքում տեսական գրականության մեջ իտալական մոտեցումները բավականին քննա­դատված են, քանի որ անձանց համար նախատեսվում են պաշտպանության թույլ երաշխիքներ։ Իտալա­կան մոտեցումը կարելի է արդարացված համարել բացառապես մաֆիայի դեմ պայքարի անհրաժեշ­տու­թյան համատեքստում։ Այս հիմնավորումը, սակայն, կիրառելի չէ ՀՀ-ի դեպքում։

 

Դ․ Վրաստանի փորձը

 

1. Վրաստանի քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի XLIV1 (44-րդ) գլխի ուսումնասի­րութ­յու­նից հետևում է, որ նման հայցի ներկայացման համար անհրաժեշտ է օրինական ուժի մեջ մտած դա­տա­վճ­ռի առկայություն (թեև պարտադիր չէ, որ այն կայացված լինի հենց պատասխանո­ղի դեմ)։

2. Տարօրինակ է հայեցակարգում Վրաստանի փորձի վկայակոչումը, քանի որ հայեցակարգը վե­րա­բե­րում է առանց մեղադրական դատավճռի գույքի բռնագանձման ինստիտուտին։

3. Ինչ վերաբե­րում է հայեցակարգում վկայակոչված 2004թ․ կարգավորումներին, ապա դրանք վե­­­րաբե­րե­լի չեն, քանի որ 2007թ․-ից սկսած՝ այդ իրավակարգավորումները փոխվել են։ Վրաս­­տանն ինքն է հրա­ժարվել 2004թ․ կարգավորումներից։

4. Ինչ վերաբերում է Gogitidze and Others v. Georgia գործին, ապա նախ այն վերաբերել է 2004թ․, այլ ոչ թե գործող իրավակարգավորումներին (այսինքն՝ այն իրա­վակարգավորումներին, որից Վրաս­տա­­նը հե­տա­գայում հրաժարվել է)։ Բացի այդ, ՄԻԵԴ-ը նշված գործով ոչ թե նշել է, որ Կոնվենցիայի 6-րդ հոդվածն ընդ­հան­րա­պես կիրառելի չէ, այլ հարցը քննարկել է ընդհանուր («ոչ քրեական») տեսանկյունից։

 

Ե․ Բուլղարիայի փորձը

 

1. Բուլղարիայի փորձը հայեցակարգը պատրաստողի կողմից ուսումնասիրվել է բացառապես Բուլ­ղարիայի Սահմանադրության և “Trans­parency International” կազմակերպության 2014 և 2015թ․ զե­կույց­ների հի­ման վրա։

2. Հայեցակարգում հղում է տրված 2005թ․ «Հանցավոր ճանապարհով ձեռք բերված գույքի հօ­գուտ պետության բռ­նա­գանձ­ման մասին» օրենքին, սակայն ներկայումս այն չի գործում, քանի որ 2012թ․ ընդունվել է նոր օ­­րենք, որը կարգավորում է նույն հարաբերությունները։

Ավելին, 2018թ․ Բուլղարիան կր­կին փոխել է իր օ­­րենսդրու­թ­յունը և ընդունել է այս ոլորտը կար­գավորող նոր օրենք, որը հայեցակարգը պատրաստողի կողմից չէր կարող հաշվի առնվել, քա­նի որ օգ­տա­գործված աղբյուրները 2018թ․-ից ավելի «հին» են։

 

Զ․ ԱՄՆ-ի փորձը

 

1. ԱՄՆ փորձի վկայակոչումը տեղին չէ։ Հայեցակարգում նշված է, որ ուսումնասիրության շր­ջա­նակներում երկրների ընտրությունը կատարելիս հաշվի են առնվել այնպիսի գործոններ, ինչպիսիք են օրինակ Մարդու իրավունքների եվրոպական դատարանի վճիռների առկայությունը, ՀՀ իրավա­հա­մա­կարգի հետ, մասնավորապես՝ սահմանադրաիրավական նորմերի մասով, նմանությունը և այլն:

2. ԱՄՆ-ի և ՀՀ-ի իրավական համակարգերն ակնհայտորեն տարբերվում են։ ԱՄՆ-ն հանդիսա­նում է «ընդհանուր իրավունքի» (common law) իրավական ընտանիքին պատկանող երկիր, ինչով էլ պայ­մա­նավորված են այդ երկրի իրավական համակարգի մի շարք առանձնահատկություններ։

3. Պնդում ենք, որ «ընդհանուր իրավունքի» (common law) իրավական ընտանիքին պատկանող եր­կրների փորձը տվյալ դեպքում չի կարող լինել վերաբերելի։ Ուսումնասիրությունը ցույց է տալիս, որ քննարկվող ինստիտուտը, որպես կանոն, տարբեր կերպ է գործում մի կողմից մայրցամաքային իրավա­կան համակարգին պատկանող երկրներում (որոնց թվին դասվում է ՀՀ-ն), մյուս կողմից՝ ընդհանուր ի­րա­վունքի համակարգի երկրներում (որոնց թվին դասվում է ԱՄՆ-ն)։

Օրինակ, ընդհանուր իրավունքի երկրներում, որ­պես կանոն, նմանատիպ գործերով կիրառվում է “balance of probabilities” ապացուցողական չափանիշը, մինչդեռ մայրցամաքային իրավունքի համա­կարգ ունեցող երկրներում նմանատիպ գործերով, որպես կանոն, կիրառվում է հիմնավոր կասկածի բա­ցակայության կամ դատավորի խորը համոզվածության ապացուցողական չափանիշը։

4. Խիստ տարբեր են ՀՀ-ի և ԱՄՆ-ի միջազգային պարտավորությունների շրջանակները։ Օրի­նակ, ԱՄՆ-ն բնականաբար «Մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների պաշտպանության մասին» եվրոպական կոնվենցիայի մասնակից չէ։ Ընդհանուր առմամբ, ԱՄՆ-ն շատ ավելի ազատ է այս ինստիտուտի շրջանակներում «կոշտ» և «ռադիկալ» կարգավորումներ ամրագրելու հարցում, քան ՀՀ-ն։

 

Է․ Իռլանդիայի փորձը

 

1. Փորձը վերաբերելի չէ, քանի որ Իռլանդիան բոլորովին այլ իրավական մշակույթ ունեցող և common law-ի երկրների շարքին դասվող երկիր է։ Սկսած սահմանադրությունից՝ իռլանդա­կան օրենս­դրու­թյունը պարունակում է այնպիսի ձևակերպումներ, որոնք բոլորովին բնորոշ չեն ՀՀ ի­րավական հա­մակարգին։

2. Օրինակ, սահմանադրության 43-րդ հոդվածը սահմանում է, որ մասնավոր սեփականության օրենս­դրա­­կան երաշխիքները պետք է լինեն այնպիսին, որ հասարակությունում պահ­պանվի սոցիալա­կան ար­­դարության սկզբունքը։ Այսինքն, այստեղ սահմանադրական մակարդակով ամրագրված է «սո­ցի­ա­լա­­կան արդարության սկզբունքի» ինչ-որ տեղ գերակայությունը մասնավոր սեփականութ­յան ան­խախ­տե­լիության սկզբունքի նկատմամբ (մի բան, որը ակնհայտորեն առկա չէ ՀՀ-ում)։ Ավելին, սահ­մա­նադ­րու­թյունը սահմանում է պետության կողմից մասնավոր սեփականության իրավունքի սահ­մանա­փակ­ման հնարավորությունը՝ համընդհանուր բարեկեցության սկզբունքի պահպանման անհրա­ժեշ­տու­թ­յամբ պայմանավորված: Ակնհայտ է, որ նման սահմանադրական ձևակերպումներ ունեցող պետութ­յու­նը պետք է ունենա ՀՀ-ից ակնհայտորեն տարբերվող իրավական համակարգ։

3. Ինչ վերաբերում է «Հանցավոր ծագում ունեցող միջոցների մասին» օրենքին, ապա նախ այն սահ­մա­նում է, որ բռնա­գանձումը (disposal order) կարող է կատարվել միայն նախնական փուլից (Inter­lo­cutory Order) 7 տարի անց (բացառությամբ այն դեպքի, երբ բոլոր շահագրգիռ կողմերը համաձայն են հա­կա­ռա­կին, ինչը հազիվ թե գործնականում երբևէ լինի Հայաստանում)։ Դժվար է պատկերացնելը, որ ՀՀ-ում ևս նման մոտեցում կորդեգրվի, մինչդեռ այն, Իռլանդիայի բավականին «ռադիկալ» կարգավո­րում­­նե­րի համատեքստում, էական երաշխիք է հանդիսանում պատասխանողի համար։

4. Բացի այդ, նշված օրենքը պարունակում է այնպիսի ձևակերպումներ, որոնք լիովին օտար են ՀՀ իրա­վական համակարգի համար։ Օրինակ, դատարանը չի կայացնի բռնագանձման որոշում, եթե առ­կա է «լուրջ անարդարության ռիսկ»։ Մեկ այլ օրինակ՝ օրենքով թույլատրելի ապացույցը չի ըն­դունվում դա­տա­րանի կողմից, եթե դատարանը գտնում է, որ այն չպետք է թույլատրվի՝ ելնելով ար­դարա­դա­տու­թյան շահերից։ Այսպիսով, դատարանը օժտված է շատ լայն հայեցողության շրջանակ­ներով, ինչը բնորոշ չէ ՀՀ-ին։ Սա պայմանավորված է այն հանգամանքով, որ Իռլանդիան common law-ի երկիր է։ Հետևաբար, հայեցակարգում պետք է ուսումնասիրվեր ոչ թե բացառապես իռլանդական օրենքը, այլ նաև՝ առնվազն դատական պրակ­տի­կան։

5. Ավելին, վստահ ենք, որ օրենքը պատշաճ չի ուսումնասիրվել հայեցակարգը պատրաստողի կողմից։ Մասնավորապես, այն փո­փոխությունների է ենթարկվել նաև 2016 թվա­կանին, մինչդեռ հայեցա­կարգում նշվել է միայն 2005 թվականի փո­փո­խությունների մասին։ Այստեղ բոլորովին էա­կան չէ, թե ինչ բովանդակություն են ունեցել 2016թ․ փոփո­խությունները։ Էականն այն է, որ հայեցակարգը պատրաս­տո­ղը հա­վանաբար չի կարդացել օրենքը և իր եզրահան­գում­ները կա­տա­րել է հիմնվելով հայեցա­կար­գում նշված “Non-Conviction Based Forfeiture: The Irish Expe­ri­ence” աշխա­տության վրա, որը գրվել է 2010 թվա­կանին և բնականաբար չէր կարող պարունակել որևէ նշում 2016թ․ փոփոխությունների մասին։

 

Ը․ Մեծ Բրիտանիայի փորձը

 

1. Նախ հարկ է նշել, որ ՄԲ-ն ունի բավականին լուրջ խնդիրներ, որոնք կապված են այդ երկրում հանցավոր ճանա­պարհով ստացված եկամուտների «հոսքերի» հետ (խնդիրներ, որոնք մասշտաբային և բովանդակային առումով համադրելի չեն ՀՀ-ում առկա խնդիրների հետ)։ Մեծ Բրիտանիայի Խորհր­դա­րա­նը 2017 թվականին ընդունել է “Criminal Finances Act 2017”-ը, որով փոփո­խու­թյուններ են մտցվել “Pro­ceeds of Crime Act 2002”-ում։

2. Վերոգրյալը նախատեսում է “Unexplained Wealth Order (UWO)”-ի վերաբերյալ դրույթների փո­փո­խություն, որը ուժի մեջ է մտել 2018 թվականի հունվարի 31-ից։ UWO-ն դատարանի կողմից կայաց­վող որոշում է, որը պարտավորեցնում է UWO-ի սուբյեկտին բացահայտելու գույքի ծագման աղբյուրը, մասնավորապես՝ սուբյեկտը պետք է բացատրի գույքի ձեռքբերման միջոցների օրինականությունը:

UWO-ի սուբյեկտի կողմից գույքի ձեռքբերման օրինականության վերաբերյալ բավարար հիմքեր չներ­­կա­­յացնելու դեպքում, վարույթ իրականացնող մարմինը առանց մեղադրական դատավճռի առկա­յու­­թ­յան կարող է քաղաքացիական հայցի շրջանակներում դիմել դատարան՝ անօրինական վարքագծի հե­տևանքով ձեռք բերված գույքի վերականգնման պահանջով։

3. UWO-ի վերաբերյալ միջնորդություն դատարան ներկայացնելիս պետք է ներկայացվեն բավա­րար հիմքեր առ այն, որ․

– գույքի արժեքը գերազանցում է £50,000-ը և

– սուբյեկտի օրինական եկամուտները ողջամտորեն չէին կարող բավարար լինել գույքի ձեռք­բեր­ման համար և

– սուբյեկտը հանդիսանում է քաղաքական ազդեցություն ունեցող անձ (ՔԱՈՒԱ) կամ առկա է հիմնավոր կասկած սուբյեկտի (կամ իր հետ կապված անձի) կողմից ծանր հանցանք կատարելու վե­րա­բեր­յալ։

4. “Criminal Finances Act”-ի իմաստով քաղաքական ազդեցություն ունեցող անձ (ՔԱՈՒԱ) է հա­մարվում Եվրոպական խորհրդարանի 2015/849/EU դիրեկտիվի 3-րդ հոդվածով սահմանված.

– արտասահմանյան երկրի նախկին կամ գործող բարձրաստիճան պետական պաշտոնատար ան­ձը, որը իրականացրել կամ իրականացնում է պետական, քաղաքական կամ հանրային բնույթի նշա­նակալից գործառույթներ,

– վերը նշված անձի ընտանիքի անդամները,

– վերը նշված անձի հետ փոխկապակցված կամ կապված անձինք։

5. Քաղաքական ազդեցություն ունեցող անձ է համարվում միայն արտասահմանյան երկրի նախ­­կին կամ գործող բարձրաստիճան պետական պաշտոնատար անձը։ “Criminal Finances Act”-ի օ­րենս­դրական նախաձեռնության խորհրդարանական քննարկումների փուլում ընդգծվել է, որ ՄԲ և ԵՏՏ քա­ղաքական ազդեցություն ունեցող անձանց պարագայում ՄԲ վարույթ իրականացնող մարմին­նե­րը ունեն բավարար ռեսուրսներ և հնարավորություն՝ ապահովելու UWO-ի սուբյեկտի ծանր հանցանք կա­տա­րելու հիմնավոր կասկածի հիմքը։ Սա նշանակում է, որ ՄԲ և ԵՏՏ քաղաքական ազդեցություն ու­նե­­ցող անձանց պարագայում, վարույթ իրականացնող մարմինը, UWO-ի միջնորդություն ներ­կա­յաց­նելիս, նաև պետք է ապահովի ծանր հանցանք կատարելու վերաբերյալ հիմնավոր կասկածի առկա­յու­թ­յունը, այնինչ արտասահմանյան ՔԱՈՒԱ-երի պարագայում դա պարտադիր չէ։

6. UWO-ի միջնորդությունը դատարանի կողմից բավարարվելու դեպքում սուբյեկտը դատա­րա­նի կողմից սահմանված ժամանակում պետք է համապատասխանի (comply) UWO-ի որոշ­ման պահանջ­նե­րին։ Սուբյեկտի կողմից UWO-ի պահանջներին համապատասխանություն է համարվում, երբ սուբ­յեկ­տը պատասխանում է, կամ բովանդակային առումով ըստ էության չի պատասխանում, սա­կայն ող­ջամիտ ջանք է գործադրում պատասխանելու դատարանի՝ գույքի ծագման աղբյուրի օրինա­կա­նու­թյան վերաբերյալ բոլոր հարցադրումներին։ Ընդ որում, սուբյեկտի կողմից բովանդակային առումով, ըստ էության, հարցադրմանը չպատասխանելը չի կարող համարվել UWO-ի պահանջներին անհամա­պա­տասխանության, եթե սուբյեկտը միևնույն ժամանակ ողջամիտ ջանք է գործադրում պատաս­խա­նե­լու դատարանի գույքի ծագման աղբյուրի օրինականության վերաբերյալ հարցադրումներին։

7. Այսպիսով, Մեծ Բրիտանիայում UWO-ի կիրառման հարցում որդեգրված են հետևյալ մոտե­ցում­ները․

– UWO-ն կարող է կիրառվել մի­այն այն դեպքում, երբ հիմնավորվում է ծանր հանցանք կա­տա­րելու վերաբերյալ կասկածը,

– առանց ծանր հանցանք կա­տա­րելու վերաբերյալ կասկածի հիմնավորման՝ UWO-ն կարող է կի­րառվել միայն ՄԲ և ԵՏՏ քաղաքացի չհանդիսացող (արտասահմանյան) քաղաքական ազդեցություն ունեցող անձանց նկատ­մամբ։

 

Թ․ Հարցեր, որոնք ունեն քննարկման և հստակեցման կարիք

 

1. Արդյո՞ք քննարկվող վարույթում պետք է գործի ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենս­գր­քով ամրագրված տնօրինչականության սկզբունքը (հայցից հրաժարում, հաշտության համաձայնութ­յան կնքում և այլն)։

2. Հայցը հարուցվելու է անձի՞, թե՞ գույքի դեմ (միջազգային փորձը որպես կանոն ցույց է տալիս, որ նման վարույթներում հայցը հարուցվում է «գույքի դեմ»)։

3. Ինչպե՞ս են պաշտպանվելու բարեխիղճ ձեռքբերողների շահերը։

4. Հայցվորի համար ո՞րն է լի­նե­լու թույ­լատրելի և բավարար ապացույցների մոտավոր շրջա­նա­կը։

5. Վարույթն իրականացվելու է «դասական մրցակցայի՞ն», թե՞ “ex officio” սկզբունքով՝ որոշակի լրա­ցուցիչ իրավունքներ և երաշխիքներ տրամադրելով պատասխանող կողմին։

6. Որքա՞ն է լինելու դատարան դիմելու հայցային վաղեմության ժամկետը և ո՞ր պահից սկսած է այն հաշ­վարկվելու։

7. Արդյո՞ք վարույթի արդյունքում կայացվող դատական ակտը վերանայվելու է, եթե հարուցված քրեական գոր­ծով անձը հետագայում արդարացվի այնպիսի հիմքով, որից ակնհայտ է դառնում նրա ան­մեղությունը։

 

Ժ․ Ինստիտուտի ընդհանուր բնութագիրը միջազգային փորձի տեսանկյունից

 

1. Առանց մեղադրական դատավճռի հանցավոր ճանապարհով ստացված գույքի բռնագանձման ինստիտուտը դատական կարգով գույքի, ոչ թե անձի հետապնդում է։ Գույքի բռնագանձման համար ան­հրաժեշտ է ապացուցել, որ գույքը կապ ունի հանցավոր գործունեության հետ, այն ստացվել է հան­ցա­գոր­ծության արդյունքում կամ հանցանք կատարելու գործիք է հանդիսացել։

2. Այս ինստիտուտը գույքի վերադարձման գործիք է հիմնականում այն դեպքերում, երբ քրեա­կան դա­տավարության ճանապարհով բռնագանձումը անհնար է կիրառել։ Մասնավորապես՝

– հանցավորը թաքնվում է արդարադատությունից, որի հետևանքով անհնար է կայացնել մեղադ­րական դատավճիռ,

– հանցավորը մահացել է,

– հանցավորը օժտված է անձեռնմխելիությամբ, որը նրան պաշտպանում է քրեական հետապն­դու­մից,

– հանցավորը անհայտ է, սակայն հայտնաբերված է հանցավոր ճանապարհով ձեռք բերված գույ­քը և այլն։

3. Մարդու իրավունքների եվրոպական դատարանը ունի բավական կազուատիկ մոտեցում, և բա­­վական դժվար է սահմանել բռնագանձման ռեժիմի օրինականության հստակ շրջանակները։ Դժվար է ներկայացնել ամբողջ ՄԻԵԴ պրակտիկան, քանի որ հսկայական տարբերություններ կան տարբեր եր­կրների ազգային ռե­ժիմներում, և շատ պետություններ որդեգրել են այնպիսի հատուկ կարգավորումներ, որոնք համեմատելի չեն համանման օտարերկրյա ռեժիմների հետ (օրինակ՝ իտալական «մաֆիայի» դեմ պայքարի նպա­­տա­կով)։

4. ԵՄ համապատասխան դիրեկտիվը սահմանում է այս ինստիտուտին վերաբերող միայն նվա­զա­գույն պահանջներ։ Այն առա­ջար­կում է առանց մեղադրական ակտի բռնագանձումը կիրառել միայն սահմանափակ դեպքերում։ Ա­վե­լի կարևոր է այն հանգամանքը, որ դիրեկտիվը չի դիտարկում բռնա­գան­­ձումը քրեական ընթա­ցա­կար­գից դուրս, ինչը սակայն չի արգելում անդամ պետություններին նա­խա­­տեսել հատուկ կարգա­վո­րում­ներ:

5. Քաղաքացիական բռնագանձումը տարածված է աշխարհի մի շարք երկրներում և համարվում է կազմակերպված հանցավորության դեմ պայքարի, թմրանյութերի ապօրինի շրջանառության և այլ հան­­ցագործությունների դեմ պայքարի գործուն միջոց։ Հիմնականում այն բնորոշ է ընդհանուր իրա­վուն­քի երկրներին և մայրցամաքային համակարգի երկրներում լայն տարածում չի գտել։

6. Ամեն դեպքում, առանց մեղադրական դատավճռի գույքի բռնագանձումը առաջացնում է վի­ճահարույց հարցեր՝ անկախ ինստիտուտը որդեգրող պետության իրավական համակարգից․

– խնդրահարույց է առանց մեղադրական դատավճռի գույքի բռնագանձման վերաբերյալ օրեն­քին հետադարձ ուժ տալը,

– այն անձը, ումից բռնագանձվում է գույքը քաղաքացիաիրավական կարգով, կարող է դի­տարկ­վել որպես հանցագործ՝ հասարակության և մեդիայի կողմից, նույնիսկ այն դեպքում, երբ չկա մեղա­դ­րական դատավճիռ,

– այն կարող է շատ հաճախ կրել պատժիչ բնույթ և համաչափ չլինել ՄԻԵԴ-ի սահմանած չա­փա­նիշներին։

7. Քրեական հետապնդումից հրաժարումը հօգուտ առանց մեղադրական դատավճռի գույքի բռ­նագանձման թուլացնում է քրեական օրենսդրության կիրառելիությունը և մարդկանց հավատը օրենքի նկատմամբ։ Այն չպետք է դիտարկվի որպես այլընտրանք քրեական հետապնդմանը այն դեպքերում, երբ իշխանությունները կարող են հասնել դատապարտմանը քրեական կարգով։ Ընդհանուր առմամբ, քրեա­կան սանկցիաներն ավելի արդյունավետ են հանցավորության դեմ պայքարում։

ԺԱ․ Ամփոփում

 

Այսպիսով, հայեցակարգը գրելիս անհրաժեշտ էր օգտագործել բացառապես օտարերկրյա իրա­վական և դատական ակտերի գործող տեքստերի վավերացված թարգմանությունները, ինչը չի արվել։

Հայեցակարգում հաշվի չի առնված միջազգային լավագույն փորձը։ Ներկայացվել է այնպիսի եր­կրների փորձ, որոնք տարբեր օբյեկտիվ պատճառներով որդեգրել են «ռադիկալ» մոտեցումներ։ Ներ­կա­յացվել է նաև այնպիսի երկրների փորձ, որոնք վերաբերելի չեն ՀՀ-ին։ Մասնավորապես, հաշվի չեն առ­նվել «մայրցամաքային» և «common law»-ի իրավական համակարգ ունեցող երկրների առանձնահատ­կու­թյունները/տարբերությունները։

Ընդ որում, անգամ ոչ վերաբերելի փորձն ուսումնասիրվել և ներկայացվել է թերի՝ օգ­տագործ­ված աղբյուրների հնու­թյան և ոչ ամբողջականության առումով։ Ավելին, ինստիտուտը ներկայացվել է ոչ թե ամբողջականորեն և համակողմանիորեն, այլ հիմնականում փորձ է կատարվել խուսափել «ոչ ցան­կալի» փորձի, մոտեցումների և կարգավորումների ներկայացումից, կամ դրանք ներկայացնել հնարա­վո­րինս «նեյտրալ» եղանակով։

«Իրավական կրթություն և վերահսկողություն» հասարակական կազմակերպություն

Համաձայն «Հեղինակային իրավունքի եւ հարակից իրավունքների մասին» օրենքի՝ լրատվական նյութերից քաղվածքների վերարտադրումը չպետք է բացահայտի լրատվական նյութի էական մասը: Կայքում լրատվական նյութերից քաղվածքներ վերարտադրելիս քաղվածքի վերնագրում լրատվական միջոցի անվանման նշումը պարտադիր է, նաեւ պարտադիր է կայքի ակտիվ հղումի տեղադրումը:

Մեկնաբանություններ (0)

Պատասխանել

Օրացույց
Մարտ 2019
Երկ Երե Չոր Հնգ Ուրբ Շաբ Կիր
« Փետ   Ապր »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031