«Նախնիների նկատմամբ անհարգալից վերաբերմունքը,
անբարոյականության առաջին նշանն է» Ա.Ս. Պուշկին
Թվում էր, թե այսպես կոչված բռնապետական համակարգի փլուզումից հետո հիանալի հնարավորություններ կբացվեն ազգային մշակույթի ու ազգային լեզվի, կրթության, գիտության և տնտեսության զարգացման, ազգային նկարագիր ունեցող սովորույթային-բարոյական բարձր արժեքների վերածննդի համար, դժբախտաբար սակայն, դարերով մեր երազած անկախ Հայաստանում դա տեղի չունեցավ:
Ավելին, հետխորհրդային Հայաստանում արժեհամակարգի արմատական փոփոխությունները, կամ ավելի ճշգրիտ դրանց խեղաթյուրումը, տեղեկատվական միջավայրի հետևողական զարգացումը, կրթության ոլորտում իրականացվող «Բարեփոխումները» բերեցին հասարակության բարոյական անկման՝ սոցիալական հիերարխիայի փլուզման և կամաց-կամաց սկսում են պակասել ավագ (տարեց) սերնդի նկատմամբ ձևավորված սովորույթային-մշակութային պաշտամունքը, որը հակասում է ոչ միայն մեր նախնիների վարքագծի լավագույն սովորույթային նորմերին, այլ աստծո պատվիրաններին և համամարդկային արժեքներին՝ ընդհանրապես:
Եվ պատահական չէ, որ համաձայն աստվածաշնչի, տարեցների նկատմամբ անհարգալից վերաբերմունքը մեղք է համարվում: Դարերի ընթացքում հասարակության, ընտանիքի սովորույթային-կենցաղային մշակույթում ձևավորվել էին մարդկային փոխհարաբերությունների այնպիսի չգրված բարոյական նորմեր, որոնք հաջողությամբ կարգավորում էին փոխհարաբերությունները հասարակությունում, ընտանիքում և տարբեր սեռային ու տարիքային խմբերի միջև: Մարդու դաստիարակվածության աստիճանը հասարակության մեջ առաջին հերթին գնահատվում էր տարեցների, կանանց և մանկավարժների նկատմամբ ունեցած վերաբերմունքով: Ներկայումս էլ, նրանք ովքեր պահպանում են այդ բարի ավանդույթները, շրջապատի համար դառնում են հարգված, հաճելի և սիրելի:
Տարբեր ազգերի և ժողովուրդների մշակույթներ տարբեր կերպ են մեծարում իրենց տարեցներին: Օրինակ` մուսուլմանական երկրներում յուրահատուկ պաշտամունք են ցուցաբերում տարեցների նկատմամբ և հասարակության կողմից ամենահարգված տարիքը հանդիսանում է «ակսակալի» կարգավիճակը: Հարգանքը և սերը ծնողների և տարեցների նկատմամբ մուսուլմանական աշխարհում հանդիսանում է էթիկայի կարևորագույն նորմերից մեկը: Սեղանի շուրջ ամենապատվավոր տեղը, մսի ամենալավ կտորը տարեցների համար է: Կենացներ ասելիս առաջինը խմում են նրանց առողջության համար և այլն: Իրենց կողմից մեծերը նույնպես պարտավոր են երիտասարդների նկատմամբ լինել առավելագույն չափով պարկեշտ, ուշադիր և չչարաշահել մեծի իրենց լիազորությունները: Իսկ ավանդական Չինաստանում կոնֆուցիոսական օրենքներով ավագների նկատմամբ ցուցաբերում են բարձր աստիճանի հարգանք և անվերապահորեն ենթարկվում են նրանց: Չնայած նրան, որ ժամանակները փոխվում են, այնուամենայնիվ նմանատիպ սովորույթները գերիշխում են նաև Ճապոնիայում, Կորեայում, Իսպանիայում, լատինամերիկյան երկրներում և մի շարք ցեղերի մոտ:Հատկանշական է, որ այս երկրներում գրեթե չկան ծերանոցներ:
Ավագների «աքսակալի» ինստիտուտը կարևոր դերակատարություն ունի ինչպես պետության կառավարման և հասարակական հարաբերությունների կարգավորման, այնպես էլ երիտասարդների դաստիարակության, երկրում և ընտանիքներում խաղաղության ու համերաշխության պահպանման գործում: Մենք՝ հայերս, նույնպես ունեցել ենք լավագույն ավանդույթներ, երբ առանց ընտանիքի մեծի սեղան չէին նստում, նրանց ներկայությամբ ընդունված չէր բարձր խոսել, ծխել, գռեհիկ արտահայտություններ թուլ տալ, ընդհատել նրանց խոսելու ընթացքում և այլն:
Մինչդեռ մեր ժամանակներում քիչ չեն դեպքերը, երբ ավագ սերնդի ներկայացուցիչները, տարեց մարդիկ չեն արժանանում պետության ու հասարակության զգալի մասի պատշաճ վերաբերմունքին ու հոգածությանը: Դեռ ավելին, հաճախ տպավորություն է ստեղծվում, թե տարեցները ավելորդ բեռ են հասարակության համար և որ նրանց փորձը, գիտելիքները, իմաստությունը հնացած են և այլևս պետք չեն ոչ մեկին: Արդյունքում նրանք ապրում են այլևս պիտանի չլինելու զգացում և իրենց հուսահատված, վիրավորված և օտարացված են զգում սեփական երկրից ու հասարակությունից, չնայած նրան, որ հանրապետության վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը տարբեր առիթներով նշել է, որ տարեց մարդիկ մեր երկրում երբևէ չեն ունենալու անպետքության զգացում:
Այդ կապակցությամբ Բոնապարտ Նապոլեոնը նշել է. «Չպետք է թույլ տալ մարդկանց ծեր զգալ՝ դրանում է կայանում կառավարման մեծ արվեստը»: Քրիստոնեական աշխարհում այսպիսի սկզբունք կա՝ ուրիշների հետ վերաբերվիր այնպես, ինչպես կցանկանայիր, որ քեզ հետ վերաբերվեին: Տարեցներին պետք է հարգալից վերաբերվել ոչ միայն նրա համար, որ նրանք մեծ են, այլ այն բանի համար, որ նրանք են մեզ ծնել ու սնել, նրանք են կառուցել ու մեզ փոխանցել արյան ու դժվարությունների գնով պահպանված այսօրվա մեր հայրենիքը: Նրանց պարտավոր ենք հարգել իրենց վաստակի, իմաստության, անքուն գիշերների ու մեր նկատմամբ տածած անսահման սիրո ու նվիրվածության համար:
Եկեք անենք այնպես, որ տարիներ անց մեր անուշադրության համար չունենանք մեղավորության դաժան զգացում:
Գիտնականները հետազոտությունների արդյունքում առանձնացրել են մի շարք որակներ, որոնք առավելություն են և հատուկ են միայն ավագ սերնդին՝ նրանք ավելի հավասարակշռված են, ավելի հեռատես են, երևույթներին և իրադարձություններին վերաբերվում են ավելի բարձր պատասխանատվությամբ, ավելի զգուշավոր են, ավելի իրատես են, ավելի ճկուն են, ունեն կյանքի ավելի մեծ փորձ, ավելի շատ բան են տեսել, ունեն գիտելիքների ավելի մեծ պաշար և հետևաբար ավելի հասուն են և իմաստուն, ավելի կայուն են, լավ են տիրապետում իրենց հույզերին ու դիմակայում սթրեսներին և բարդ իրավիճակներում կողմնորոշվում են ավելի ճիշտ և համարժեք: Ըստ էության, մարդը իր գիտելիքների պաշարի շատ փոքր մասն է միայն ձեռք բերում կրթության միջոցով, մնացածը ձեռք է բերում աշխատանքի ընթացքում և դառնում է իմաստուն փորձությունների հաղթահարման արդյունքում:
Ելիզավետա առաջինը գտնում էր, որ. «Երիտասարդ աչքերը սուր են տեսնում, սակայն տարեց աչքերն ավելի խորն են տեսնում»: Իսկ Ժան Ժակ Ռուսսոն այն կարծիքին էր, որ «Երիտասարդությունը իմաստության և փորձի կուտակման տարիներ են, իսկ տարեց տարիները՝ դրանց օգտագործման»: Եվ պատահական չէ, որ քաղաքակիրթ և ժողովրդավարական երկրներում տարեցներն ակտիվորեն ներգրավված են իրենց երկրների քաղաքական, սոցիալ-տնտեսական կյանքում և մշակույթի, կրթության ու գիտության ոլորտներում: Նրանց փորձն ու գիտելիքները անշուշտ պետք է օգտագործել մեր երկրի զարգացման համար:
Բազմաթիվ են օրինակները, երբ 75-80 անց մարդիկ արդյունավետ ձևով զբաղվում են գործարարությամբ, ստեղծագործում են, ղեկավարում են մշակութային, կրթական և գիտական հաստատություններ: Բավական է նշել, որ Ռոնալդ Ռեյգանը ԱՄՆ-ի 40-րդ նախագահ է ընտրվել 70 տարեկանում և պաշտոնավարել է մինչև 78 տարեկանը, Շարլ դե Գոլը որպես Ֆրանսիայի նախագահ պաշտոնավարել է մինչև 80 տարեկանը, իսկ Ժակ Շիրակը երկրորդ ժամկետում նախագահ է ընտրվել 70 տարեկան հասակում և պաշտոնավարել է մինչև 77 տարեկանը: Կիպրոսի նախագահ Գլաֆկոս Քլիրիդիսը պաշտոնավարել է մինչև 83 տարեկանը, իսկ Իտալիայի նախագահ Կառլո Ազելոն՝ մինչև 82 տարեկանը: Շեմոն Պերեսը Իսրայելի նախագահ է ընտրվել 2007 թվականին՝ 84 տարեկանում և պաշտոնավարել է մինչև 2014 թվականը՝ 91 տարեկանը, այնուհետև ակտիվորեն զբաղվել է հասարակական աշխատանքներով, ապրելով 93 տարի: Երբ մարդիկ նրան հարցնում են, թե ինչպես ակտիվ մնալ, նա պատասխանել է. «Դա շատ հեշտ է, հաշվեք ձեր նվաճումներն ու երազանքները մտքում: Եթե ձեր երազանքներն ավելի շատ են, քան նվաճումները, ուրեմն դուք երիտասարդ եք»: Նրանք բոլորն էլ ի դեպ համարվում են լավագույն նախագահներից մեկը իրենց երկրներում: ԱՄՆ ներկայիս նախագահը՝ Դոնալդ Թրամփը նույնպես երիտասարդ չէ՝ 73 տարեկան է: Պատգամավորների միջին տարիքը կազմում են Անգլիայում՝ 50.6, Բելառուսում՝ 53, Իտալիայում՝ 52.2, Ռուսաստանում՝ 54, ԱՄՆ-ի կոնգրեսում՝ 57, իսկ սենատում՝ 61 տարեկան, Չինաստանում՝ 55.9, (ի դեպ շուրջ 2000 պատգամավորներից 105-ը Չինաստանի գիտությունների ազգային ակադեմիայի անդամներ են): ԱՄՆ-ի կոնգրեսի ամենատարեց պատգամավորը՝ Ռոբերտ Բյորդը 92 տարեկան է: Իսլանդացի ճանաչված գրող Բերնարդ Շոուն գրել է. «Աշխարհը անշուշտ պետք է կառավարեն երիտասարդները, սակայն մեծանալուց հետո միայն»:
Այս վերլուծությունները բերում ենք հիմնավորելու համար, որ 63 տարեկան թոշակառուն ամենևին էլ մեծ չէ, տիրապետում է գիտելիքների, փորձի և էներգիայի մեծ պաշարի և բոլորովին արդարացված չէ նրանց չներգրավելը հասարակական, քաղաքական, մշակութային և կրթական կյանքում: Դա կարևոր է նաև նրանով, որ այսօր թոշակառուները Հայաստանում ստանում են խղճուկ թոշակ, որով հնարավոր չէ ապահովել անգամ ամենաառաջին անհրաժեշտության ծախսերը, իսկ երջանիկ ու արժանապատիվ ծերության մասին խոսք լինել ընդհանրապես չի կարող:
Սա ամենևին չի նշանակում, թե որևէ պարագայում կարելի է թերագնահատել երիտասարդների հնարավորությունները: Երիտասարդությունն աչքի է ընկնում առավել ակտիվությամբ, խիզախությամբ, նախաձեռնողականությամբ, նորի և առաջադիմականի արագ ընկալմամբ, իսկ ավագ սերնդի մոտ գերակշռում է փորձառությունը, հավասարակշռվածությունը, իմաստությունը, գործիմացությունը և պատասխանատվությունը: Ավելի արդյունավետ կարող է լինել այդ երկուսի օպտիմալ զուգակցումը: Սերնդափոխությունն անշուշտ օբյեկտիվ անհրաժեշտություն է, սակայն այն պետք է իրականացնել առանց ցնցումների, աստիճանաբար և հավասարակշռված: Կարևոր է, որ տարեցներն էլ իրենց հերթին թերահավատորեն չվերաբերվեն, վստահեն երիտասարդներին, վերևից չնայեն նրանց և ամենայն հոգածությամբ ու ջերմությամբ շրջապատեն նրանց, որպես մեր ապագայի ու տեսակը շարունակողի՝ նրանց հաղորդելով իրենց փորձն ու գիտելիքները:
Փիլիսոփաներից մեկն ասել է, որ. «Իսկական մեծերը նրանք են, ովքեր հեռանալով ասպարեզից, լուսավորում են երիտասարդների ճանապարհը»: Կայուն պետություն և առողջ հասարակություն ունենալու համար անհրաժեշտ է, որ սոցիալական, ազգային, սեռային ու տարիքային բոլոր խմբերի միջև լինի ներդաշնակություն և համերաշխություն: Բարձրացված խնդիրն անշուշտ միայն հայաստանյան չէ, այն գոյություն ունի շատ երկրներում, որի արմատները Հայաստանում ինչպես սոցիալական են, այնպես էլ պայմանավորված են անցումային երևույթներով: Իսկ ստեղծված իրավիճակի պատասխանատուն ենք բոլորս առանց բացառության և առաջին հերթին, հենց ավագ սերնդի ներկայացուցիչները, քանի որ ժողովրդական ասացվածքը փաստում է. «Եթե ընտանիքում ամեն ինչ կարգին է, ապա դա ընտանիքի մեծերի շնորհքն է, իսկ եթե ինչ-որ բան այն չէ, դրա մեղավորը նույնպես մեծերն են» և ավագ (տարեց) լինելը միայն արտոնյալ կարգավիճակ չէ, այն առաջին հերթին ենթադրում է բարոյական մեծ պատասխանատվություն երիտասարդների, ընտանիքների և հասարակության ու պետության առջև: Մենք պետք է լավ իմանանք, որ առանց օրինապաշտ, ավանդապաշտ և բարոյական բարձր արժեքներ կրող հասարակություն ունենալու պարզապես չենք կարող լավ երկիր կառուցել: Մեր համար պետականությունը և ազգային արժանապատվությունը պետք է լինի գերագույն արժեք: Եվ կարծում եմ, որ մեր անհաջողությունների հիմնական պատճառը հենց դրանով է պայմանավորված: Մենք ոչ միայն ինչպես հարկն է ուշադիր և հոգատար չենք տարեցների, այլ նաև մեր մեծերի ու անհատականությունների նկատմամբ, քանզի նրանք են Հայաստանը ներկայացնում աշխարհին: Մենք արժեհամակարգի և բարոյականության հետ կապված խնդիր ունենք՝ սկսած Խորենացու ժամանակներից, ինչը ըստ Ջորջ Բայրոնի, ձեռք բերովի են և հետևանք են օտար նվաճողների կեղեքման:
Մենք պետք է լուրջ հետևություն անենք, թե ինչու անգամ օտարների կարծիքով, լինելով տաղանդավոր, աշխատասեր, խիզախ և մարտնչող ազգ, 2000 տարի անընդհատ կորցնում ենք և այսօր համարվում ենք աղքատ ու հետամնաց երկրներից մեկը: Այս ուղղությամբ պետք է ձեռնարկել անհետաձգելի քայլեր:Կարծում եմ ամեն ինչ պետք է սկսել դպրոցից, նույնիսկ մանկապարտեզից: Պարբերաբար պետք է կազմակերպել հասարակության շրջանում հեղինակություն վայելող մտավորականների՝ քաղաքական, մշակույթի, գիտության անվանի գործիչների հանդիպումներ ուսանողների և աշակերտների հետ և ըստ ամենայնի բարձրացնել ուսուցիչների և դասախոսների հեղինակությունը և պատասխանատվությունը երեխաների ու ուսանողների դաստիարակության ու կրթման, ինչպես նաև նոր արժեհամակարգի ձևավորման և ազգային սովորույթների ու արժեքների փոխանցման ու պահպանման գործում:
Գտնում եմ նպատակահարմար՝ դպրոցների բարձր դասարաններում մտցնել «Արժեհամակարգ» առարկա, որի դասավանդման ընթացքում կարելի է անդրադառնալ մեր ազգային ավանդույթներին, հայկական մշակույթին, կրոնին, էթիկայի կանոններին, հայ ժողովրդի հերոսական դրվագներին, հերոսների ու հայ մեծերի կյանքին ու գործունեությանը, պետության և պետականության, որպես գերագույն արժեքի դերին, պատմության ընթացքում մեր թուլ տված սխալներին, մեր ազգային հավաքական կերպարին, դրանցում առկա թերություններին և այլն: Սա կարծում եմ մեզ համար ազգային անվտանգության լուրջ խնդիր է, և կնպաստի արժանապատիվ քաղաքացու դաստիարակմանը:
Եկատերինա երկրորդը՝ Մեծ-ը, դեռևս 18-րդ դարում գրել է «Պետությունները, որտեղ չեն ցուցաբերում պաշտամունք թագավորների, տարեցների, հայրերի և մայրերի նկատմամբ, մոտ են կործանման»:
Հայկ ՂԱԶԱՐՅԱՆ
Հայաստանի ազգային ագրարային համալսարանի ագրոբիզնեսի կառավարման ամբիոնի վարիչ
Կառավարության գիտության մասին նիստի դիտումը ստիպեց գրել հետևյալ առաջարկությունները։ Նախ նշեմ , որ ՀՀ֊ը եղել է բարձր զարգացած քիմիական, մեքենաշինական, էլեկտոնային արդյունաբերական երկիր, բայց վերջին 25 տարիներում ոչընչացվել են >50 խոշոր արդյունաբերական ձեռնարկություններ և գործարաններ, առանց այդպիսինների վերականգնումը առաջընթաց հնարավոր չէ։
1.Էլեկտրոմոբիլների շարժիչների արտադրության կազմակերպում “ Հայէլեկտրո” գործարանում
2. Հին մեքենաների վերակենդանացում ու վերածում էլեկտրոմոբիլի
3. Էլեկտրոմոբիլի արտադրության կազմակերպումը կնպաստի ներմուծվող վառելիքի նվազմանը
4.Անմշակ և չօգտագործվող հողերի հաշվառում և վերաբաշխում
5.Ռեսուրսների( ջուր,գազ,հոսանք,հող,քար,անտառ) օգտագործման հաշվառում
6.Տրանսպորտի հոսքերի ուսումնասիրություն, օպտիմալացում, էլեկտրատրանսպորտի զարգացում , գազելների վերացում , տաքսի֊սերվիսների համակարգում
7. Հին անտեր մնացած և կիսակենդան գործարանների հնարավոր նորացում , օրինակ֊ լամպերի գործարանում ժամանակակից խնայող լամպերի արտադրություն
8.Հանքարդյունաբերության էֆֆեկտիվության ստուգում և հսկում ֊ հումքի ամբողջական և վերջնական արտադրանքի մշակում֊ կաբելի , մարտկոցների արտադրություն
9.Ուսուցման, գրագիտության և ուսուցիչների որակի համատարած բարձրացում
10 Գյուղատնտեսությում բնական աղետների դեմ պայքարի որակի բարձրացում,
11. Գյուղմթերքի արդյունաբերական մշակում, չրերի արտահանումը զարգացնել
12.Մշակույթի նախարարությունում֊ լեզվի և արվեստի ձևերի որակի մաքրության համաար պայքար,
13.Աղբահանության համակարգի կտրականապես փոփոխություն և արդիականացում, աղբի նախնական մշակում(մետաղի, թղթի, ապակու,պլաստիկի առանձին արկղներ),շրջակա միջավայրի մաքրություն, պոլիէթիլային տոպրակների արգելում
14. Սննդի բոլոր բնագավառներում որակի և անվտանգության համատարած վերհսկողություն
15.ԱԻՆ֊ը արտակարգ դեպքերի ֆիքսողից ու նկարողից պետք է վերածել դրանց քանակի նվազմանը նպաստողի։
16.Բանկերի եկամուտները պետք է հասցնել մինիմումի, փրկելով երկրին և ժողովրդին ֆինանսական գերությունից
17. Պարարտանյութի, պլասմասե կենցաղային իրերի սեփական արտադրության կազմակերպում
18.Ստեղծել փորձառու գիտնականներից կազմված էքսպերտային հանձնաժողով
ապագա ծրագրերի քննարկման համար։
19. Ստեղծել Համակարգչային համակարգ ՝ բժշկական հաստատությունների այցելությունների գրանցման, մատուցված բժշկական ծառայությունների, դրանց ֆինանսավորման, դեղերի դուրս գրման,բժշկական գրանցումների, հիվանդության դիագնոստիկայի և պատմագրերի ապահովման համար։