Առցանց «Առավոտի» «Դեմ առ դեմ» հաղորդաշարի հյուրերն են ՀՀ վարչապետի աշխատակազմի տեսչական մարմինների աշխատանքների համակարգման գրասենյակի ղեկավար Հայկ Այվազյանը եւ «Իրազեկ եւ պաշտպանված սպառող» հասարակական կազմակերպության նախագահ Բաբկեն Պիպոյանը:
Նելլի Գրիգորյան.- 2018 թվականի ապրիլին ավարտվեց 2009 թվականից մեկնարկած տեսչական մարմինների օպտիմալացումը: 18 տեսչական մարմնի փոխարեն այժմ գործում է 6-ը: Պարոն Այվազյան, խնդրում եմ անդրադարձեք սկզբունքին՝ ինչպե՞ս եւ ինչո՞ւ է որոշվել լուծարել որոշ տեսչություններ, իսկ որոշների ֆունկցիաները միավորել:
Հայկ Այվազյան.- Բազմակողմանիորեն ուսումնասիրել ենք միջազգային փորձը, ուսումնասիրել ենք մեր երկրի ունեցած պահանջմունքները, նախկինում ունեցած համակարգի դրական եւ բացասական կողմերը եւ օպտիմալացման հայեցակարգով ամրագրել ենք այն ուղղությունները, որոնք, այսպես ասած, պարտադիր են վերահսկողություն իրականացնելու համար՝ սննդի անվտանգություն, պարենային անվտանգություն, ոչ պարենային արտադրանքի անվտանգություն, բնապահպանություն, առողջապահության անվտանգություն, հրդեհային անվտանգություն եւ այլն: Բայց այնպես չէ, որ Հայաստանում վերահսկողությունը մնացել է միայն իմ թվարկած ուղղություններով:
Ն. Գ.– Պարոն Պիպոյան, գիտեմ, որ խոշորացույցով եք հետեւել այս գործընթացին: Ձեր տեսանկյունից՝ ճի՞շտ մեթոդոլոգիա է կիրառվել, ճի՞շտ ուղղությամբ են գնացել:
Բաբկեն Պիպոյան.– Խոշորացույցով հետեւել եմ, ավելին՝ կռվել եմ եւ այդ կռիվների արդյունքում սկսել եմ ընկերություն անել Հայկ Այվազյանի հետ: Իսկ կռվի պատճառը հետեւյալն էր. կա երկու մոդել, առաջին մոդելը, որը ընտրել է նաեւ տեսչական բարեփոխումների գրասենյակը, գիտեք ինչ, ամեն ինչ պետք է չափ ու սահման ունենա, չի կարելի անել այն, ինչ չի կարելի անել, համակարգը կդնենք, ժամանակի ընթացքում ամեն ինչ կկարգավորվի: Այս համատեքստում փակվում է Աշխատանքի պետական տեսչությունը: Իրականում պե՛տք է, որ պետությունը չվերահսկի, այնպես չէ, որ Աշխատանքի պետական տեսչություն ունենալ պետք է, բայց քանի այլընտրանքներ ստեղծված չեն, որոնք պաշտպանելու են քաղաքացու իրավունքն ու շահը… Լեզվի պետական տեսչության փակումը կարո՞ղ է քաղաքացու կյանքում խոչընդոտ ստեղծել, այո, կարող է: Իմ ընկալումն ու համոզմունքն այն էր, որ չի կարելի մեկ օր կամ մեկ ժամ գոնե տեղային լուծում չունենալ: Այս բարեփոխումներում առանցքային դեր ունեցել է նաեւ կառավարությունը, եւ մենք ունեցել ենք իրավիճակ, երբ ինչ-որ ժամանակահատված՝ ոչ կարճ անցումային ժամանակահատվածում, շուկայի վերահսկող մարմինը չենք ունեցել:
Մեծ հաշվով՝ զուտ մոդելի տեսանկյունից դրված է կոլեկտիվ պատասխանատվության հարց, որը, ինչպես հայտնի է, բերում է անպատասխանատվության: Սա է հակասությունը, որը կարող է առաջանալ նաեւ տեսչական բարեփոխումների հաջորդ փուլում եւս:
Հ. Ա.– Այն խնդիրները, որոնք նշեց պարոն Պիպոյանը, իսկապես իրավական առումով բաց են: Ոչ պարենային արտադրանքի վերահսկողության մասով ունեինք նախագիծ, որը դեռ սպասում է օրենքի տեսք ստանալուն: Մոդելի ընտրությունը մի կողմ թողնենք: Ինչ վերաբերում է մարմինը փակել նոր սկսել բարեփոխել կամ հակառակը, խոսակցությունները սկսվեցին Աշխատանքի տեսչության փակումից հետո: Քանի դեռ այդ չարաբաստիկ տեսչությունը կար, որը առհասարակ հնարավորություն չէր տալիս ոլորտի խնդիրները կարգավորելու, ավելին՝ բարձրաձայնելու, այդ մասին խոսակցություն չկար: Իսկ այդ ոլորտը այն ժամանակ էլ խնդիրներ ուներ, ես կասեի՝ ավելի շատ ուներ: Պատկերավոր ասած՝ կար մի անկյուն, բոլոր խնդիրները լցվում էին այդ անկյունում, եւ ոչ ոք դրանց մասին չէր խոսում, որովհետեւ տեսչությունը երբեւիցե խախտված իրավունքի վերականգնման երաշխիք չի հանդիսացել: Տեսչության վերահսկողությունն ու ստուգումը ինքնանպատակ էր, քանի որ տեսուչը չի կարող ստանձնել դատավորի ֆունկցիա, մինչդեռ պետք է գնահատվեր՝ իրավունք խախտվե՞լ է, թե՞ ոչ: Եթե խախտվել է՝ ո՞ւմ իրավունքն է խախտվել, որովհետեւ բացի աշխատողից՝ ունենք նաեւ գործատու, թեեւ գործատուն միշտ դիտարկվում է ավելի հզոր, միեւնույն է՝ գործատուն եւս ունի իրավունքներ, եւ այդ իրավունքները նույնպես պիտի պաշտպանված լինեն: Աշխատանքի տեսչության փակման արդյունքում աշխատանքային իրավունքի վերաբերյալ վարչական գործերը արդեն դատարանում պետք է քննվեն երեք ամսվա ընթացքում. նախկինում նման բան չկար, առնվազն տարիներ էր տեւում:
Բ. Պ.– Հիմա էլ է տարիներ տեւում:
Հ. Ա.– Ուրեմն դատարանն առնվազն օրենք է խախտում, որովհետեւ երեք ամսվա ընթացքում պետք է քննվեն:
Բ. Պ.- Իմ երկու ընկերների խախտված աշխատանքային իրավունքների վերականգնման համար մեկուկես տարի պահանջվեց: Եթե մենք ոչ շատ թանկ հագուստ ունեցող մարդուն նվիրում ենք թանկ կոստյում, միեւնույն է՝ խնդիր է առաջանում, որովհետեւ ինքն այդ կոստյումը պետք է հագնի հնամաշ կոշիկներով, ուստի ավելի լավ է ոչ թանկ կոստյում գնել եւ նոր կոշիկներ:
Հ. Ա.– Գուցե դա հենց մոտիվացիա դառնա նոր կոշիկ գնելու: Եկեք մտածենք կոշիկի գումարի մասին: Պարոն Պիպոյանը խնդիրները կարճաժամկետ հատվածի համար է դիտարկում, մենք՝ երկարաժամկետի:
Բ. Պ.– Երբ մարդը մի բանի սովոր է, անցումային ժամանակահատված պետք է նրան տրամադրել: Նույն Աշխատանքի տեսչության մասով ես այն կարծիքին եմ, որ, այո, պետք է լինեն շատ ուժեղ արհմիություններ, որոնք ռեալ գնալու են եւ պաշտպանեն քաղաքացու իրավունքները: Եվ հետայսու որեւէ քաղաքացի գլխացավանքի տակ չի մտնելու, ժամանակ չի կորցնելու իր աշխատանքային իրավունքները դատարանում պաշտպանելու համար: Նաեւ բարոյական վնասի փոխհատուցման խնդիրներ կան, որոնք այսօր բաց են: Բացի այդ, տնտեսական անվտանգությունը եւ բիզնես շահը մեզ նման երկրների համար ավելի բարձր շահ են, բայց երկար տարիներ պետության համար բիզնես շահը եղել է ավելի բարձր շահ, քան քաղաքացու անվտանգությունը:
Հ. Ա.– Պարոն Պիպոյանը բացարձակ ճշմարտություններ է ասում, բայց գոյություն ունի էվոլյուցիա: Սերտիֆիկատների համակարգի մասին որ խոսեց պարոն Պիպոյանը, նշյալ ժամանակահատվածի համար լավագույն լուծումն էր ընտրված: Չնայած այդ համակարգը մենք հիմա էլի ունենք:
Բ. Պ.– Ունենք ու էլի սնանկ է:
Հ. Ա.– Դեռ ամբողջ աշխարհը այդ ճանապարհով գնում: Պետությունը որոշակի երաշխիքներ է ստեղծում ինչ-որ ծառայություններից օգտվելիս կամ արտադրանք գնելիս: Նույն ճանապարհով էլ մենք գնացինք: 2008-ից ստուգումները համարյա կասեցված են, եւ այդ առումով երկրում ոչինչ տեղի չէր ունենում. տեսչությունները պետք չէին, որովհետեւ իրավիճակ չէին փոխում, կամ պետք չէին, որովհետեւ բոլորը բարեխիղճ էին: Հասկանալի է, որ երկուսն էլ ճիշտ չէ, դրա համար գնացինք օպտիմալացման ճանապարհով: Նաեւ կառավարման համակարգն է փոխվել, եւ այսօր մենք հնարավորություն ունենք գնահատելու՝ տեսչական մարմինն աշխատե՞լ է, թե՞ ոչ:
Բ. Պ.– Բնապահպանության եւ ընդերքի տեսչական մարմնի ղեկավարը, օրինակ, լա՞վ էր աշխատում, թե՞ ոչ, պարոն Այվազյան:
Ն. Գ.- Այո, Արթուր Գրիգորյանի աշխատանքից ազատումը մեծ աղմուկ բարձրացրեց, ինչպե՞ս կմեկնաբանեք:
Հ. Ա.– Սպասենք, փետրվարի 5-ին հաշվետվությունները կներկայացնեն՝ կվերլուծենք:
Բ. Պ.– Բայց արդեն ազատվել է աշխատանքից, պարոն Այվազյան:
Հ. Ա.– Մեկը մյուսի հետ կապ չունի:
Բ. Պ.– Նկատի ունեմ, որ պետք է լիներ տեսչական մարմինների գրասենյակի գնահատականը՝ լավ է աշխատել, վատ է աշխատել, ու ըստ դրա քաղաքական որոշումը՝ մարդը մնա՞, թե՞ չէ: Եթե գնահատական չի տրվել…
Հ. Ա. – Ես համաձայն եմ, կոնկրետ մի դեպքում կա թերացում, բայց…
ՆԵԼԼԻ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆ
«Առավոտ» օրաթերթ,
25.01.2019