Հարցազրույց երիտասարդ բանաստեղծ, էսսեիստ Նարեկ Կիրակոսյանի հետ
– Երկու գրքերի հեղինակ եք՝ «Ժամանակի սիմֆոնիա» (2004թ.), «Մեդիտացիա» (2014): Գրողական շրջանակներում կատակում են, թե ձեր հաջորդ գրքին սպասում են տասը տարի անց:
– Ձեռագրերը գիրք են դառնում այն ժամանակ, երբ հոգնում ես դրանցից: Գիրքը ներկայություն է… Ամեն օր փորձում եմ այդ ներկայությամբ թարգմանել արտաքին աշխարհի հետ ունեցած հարաբերությունը ու հաղթահարել ներսի աղմուկը: Տեղին է մեջբերել Հրանտ Մաթեւոսյանի միտքը՝ փոքր-ինչ վերաձեւելով՝ դժվար է բաց ներվը՝ գրող լինել աշխարհի…
– Դարձյալ մասնագիտական շրջանակներում խոսվում է ձեր ոչ ստանդարտ մտածողության մասին: Երբ խնդրում ես բացել փակագծերը, մատնանշում են, օրինակ, ձեր գրքերի անունները:
– Չգիտեմ՝ ինչ ասել է ոչ ստանդարտ կամ ստանդարտ… Գրելու պահին դու ամբողջովին վերանում ես՝ դու ես ու նախադասությունների կախարդանքը: Միշտ զարմանում եմ, թե այդ ինչ ուժ է ստիպում գնալ եւ նստել սպիտակ թղթի առջեւ: Այդ ի՞նչ կախարդական ուժ է մաշկազերծ անում մարմինդ՝ ենթարկելով իր կամքին, ստրկացնելով քեզ, որ բաց ներվի պես նոտագրես հոգեհոսքի ազդեցությունը, տեքստով տարածության մեջ մղվելու ալքիմիան…, ինչը քեզ գցում է տրանսի մեջ՝ ամեն պահ լցնելով ներսի դատարկությունը:
– Ընդունված է մշակույթի եւ արվեստի ժանրերում ու ճյուղերում ժամանակային բաժանումներ կատարել՝ դասական, ժամանակակից…
– Պոեզիան կամ կա, կամ չկա, որովհետեւ այն հնարավոր չէ բանաձեւել: Արվեստը հասկանալու համար չէ, այն ամբողջովին զգայական շղթա է: Հարկավոր է ներսում կրել ժամանակի հոսքի մեջ գոյություն ունեցող ջրի կաթիլների երաժշտությունը, մինչեւ ներկայությունդ անհետանա, աղմուկը խլացնի հիշողությունն ու հանդարտ ձյան փաթիլները (նկատի ունի բառերը) փշրվեն ոտնահետքերի ծանրությունից: Պոեզիան մտքի վերացարկում է:
– Մի առիթով ասել եք՝ կա շեշտված ճգնաժամ գրականության մեջ, բոլորը միջակ հեղինակներ են նախընտրում. պոեզիայում առավել եւս նույն վիճակն է՝ ինչքան դյուրամարս, ծանծաղ՝ այնքան հեշտ, հասկանալի. վիրավորական չէ՞ ընթերցողի համար:
– Արվեստը համընդհանուր սպառման առարկա չի եղել երբեք: Չեմ կարծում, թե վիրավորում եմ, որովհետեւ գրելիս երբեք չես մտածում ընթերցողի ներկայության մասին: Մեջբերեմ Լեւ Շեստովի միտքը՝ չկա ավելի մեծ մոլորություն, քան այն կարծիքը, թե գրողը գոյություն ունի ընթերցողի համար: Ընդհակառակը՝ ընթերցողը գոյություն ունի գրողի համար:
– Ձեր պատասխանը երկակի իմաստ է պարունակում…
– Եթե նման տպավորություն ստեղծվեց՝ թող լինի այդպես, որովհետեւ ես՝ որպես ընթերցող, ունեմ իմ հեղինակներին, որոնք ինձ համար գրականության տաճարի հիմնասյուներից են, արձակագիրներ Ջեյմս Ջոյսը, Ռոբերտ Մուզիլը, Պրուստը, Կաֆկան, Սեմուել Բեքեթը, Դոստոեւսկին… պոետներից՝ Ստեֆան Մալարնեն, Արթուր Ռեմբոն… Իհարկե՝ համամարդկային նշանակությամբ Նարեկացի:
– Որեւէ հայ գրողի անուն չհնչեց…
– Չարենց, Հակոբ Օշական, Հրանտ Մաթեւոսյան, Կոստան Զարյան…
– Մի առիթով ասել եք՝ ամենակարեւորն ինձ համար չպարտվելն ու անկեղծ լինելն է: Գրականության մեջ քիչ չեն օրինակները, երբ ձեր բնութագրմամբ՝ գրականության տաճարի հիմնասյուներից ոմանք էլ իրենց ժամանակին չեն ընդունվել:
– Հենց Կոստան Զարյանը: Խորհրդային տարիներին նրան չէին տպում, միայն հրատարակվեց «Նավը լեռան վրա» վեպը, այն էլ՝ կրճատումներով: Նոր ժամանակներում սկսեցին տպագրվել գրողի գործերը: Ստեղծագործողի համար ամենակարեւորն է հաղթել ժամանակի սարսուռը: Փաստորեն, Կոստան Զարյանը ճեղքեց ժամանակը… Մտաբերեցի Փարաջանովի հետեւյալ միտքը՝ «Я умер в детстве»… Համոզված եմ՝ հեղինակի համար չկա մահ, կա միայն սպանություն…
Զրուցեց ՍԱՄՎԵԼ ԴԱՆԻԵԼՅԱՆԸ
«Առավոտ» օրաթերթ,
25.01.2019