Հարցազրույց կոմպոզիտոր Մարտին Ուլիխանյանի հետ
– Ուսանել եք Երեւանի, Սան Ֆրանցիսկոյի կոնսերվատորիաներում, հետո Կալիֆոռնիայի Լոս Անջելեսի (UCLA) համալսարանում մասնագիտացել ֆիլմերի երաժշտության ժանրում: Ասում են՝ ձեր նախընտրած ոլորտը կինոերաժշտությունն է՝ նկատի ունենալով ձեր ստացած՝ 2013թ. հայաստանյան միջազգային «Նոֆի» կինոփառատոնում «Լավագույն փորձարարական ֆիլմ», Ավստրիայում 2014-ին՝ Ջերրի Գոլդսմիթի անվան կինոմրցանակները եւ այլն:
– Ամերիկայում, օրինակ, ներկայացնելով հեղինակին, հայտնում են, որ նա ստեղծում է համերգային երաժշտություն, որն իր մեջ ներառում է դասական երաժշտությունից՝ գործիքային, վոկալ, կամերային, սիմֆոնիկ, մինչեւ փոփ, ռոք, ջազ եւ այլն: Շուրջ երկու տարի Լոս Անջելեսի համալսարանում խորացել եմ կինոերաժշտության ոլորտում, ավելին՝ սովորելու ընթացքում եւ դրանից հետո նույնիսկ աշխատել: Կինոերաժշտություն եմ գրել ամերիկյան կարճամետրաժ, ինչպես նաեւ հոլիվուդյան լիամետրաժ անիմացիոն ֆիլմերի համար: Այստեղ եւ այնտեղ աշխատաոճերը տարբեր են: Կուզեի առանձնացնել մեր հասարակությանը հայտնի «Մինոններ» ֆիլմը, որի երաժշտության աշխատանքներին մասնակցում էր հրավիրված 15 կոմպոզիտոր: Յուրաքանչյուրին հանձնարարություն էր տրված: Կոնկրետ ես, արդեն համակարգչում եղած երաժշտությունը վերածում էի պարտիտուրի, կարճ ասած՝ գործիքավորում էի սիմֆոնիկ նվագախմբի համար: Իսկ, օրինակ, Գոլդսմիթի անվան մրցանակին արժանացա որպես լավագույն ուսանող- կոմպոզիտոր: Ֆիլմը նախապես տրամադրել էր ժյուրին: «Նոֆիի» արժանանալու համար ներկայացրել էի եւ երաժշտությունը, եւ անիմացիոն ֆիլմը, փաստորեն, հանդիսանում էի նաեւ մուլտիպլիկատոր: Ստեղծագործություններիս ցանկում այսօր հաշվվում է կարճամետրաժ ֆիլմերի համար գրված 15 գործ:
– Հետաքրքիր է ձեր՝ որպես ուսանող-կոմպոզիտորի ստացած մրցանակը: Թեեւ Երեւանի կոնսերվատորիայի ուսանող կոմպոզիտորները մասնակցում են տեղական եւ արտասահմանյան մրցույթների, համենայնդեպս, եթե չենք սխալվում, կինոերաժշտության ոլորտում նման օրինակ չունենք:
– Ցանկալի է, որ մեր կոնսերվատորիայում էլ ստեղծվի կինոերաժշտության դասարան կամ դասընթաց: Օրերս հանդիպել եմ ռեկտոր, պրոֆեսոր Սոնա Հովհաննիսյանին, որը ողջունեց առաջարկս: Նպատակս է նաեւ, որ կոնսերվատորիան համագործակցի թատրոնի եւ կինոյի ինստիտուտի հետ եւ ուսանողների նկարահանած ֆիլմերի համար երաժշտություն կգրեն կոնսերվատորիայի ուսանողները:
– Հայաստանցի կինոռեժիսորների հետ հավանաբար չեք համագործակցել:
– ԱՄՆ-ում երկու կարճամետրաժ ֆիլմերի երաժշտության համար համագործակցել եմ մեր հայրենակիցներ Արթուր Բարխուդրի եւ Սերգեյ Ուստիանի հետ: Այս պահին ավարտվել են Արսեն Աղաջանյանի ռուս-հայկական համատեղ «Կնվիրեմ հաղթանակ» ֆիլմի աշխատանքները, որի մոնտաժի համար Երեւանում էր Կուստուրիցայի ֆիլմերի մոնտաժողը՝ հանրահայտ Միչա Սվետլոիկը: 2016-ին հայրենիք վերադառնալուց հետո որպես գործիքավորող համագործակցում եմ Հայաստանի պետական սիմֆոնիկ նվագախմբի ղեկավար Սերգեյ Սմբատյանի հետ, իրականացրել ենք «Խաչատրյան ջազ» նախագիծը, Սարդարապատի, Ֆրանկոֆոնիայի միջոցառումները: Այս պահին Սմբատյանի հետ պատրաստվում ենք համերգի՝ նվիրված Մայքլ Ջեքսոնին, որի բոլոր հիթերը վերածել եմ սիմֆոնիկ նվագախմբի համար:
– Ժամանակին բուռն գործունեություն էր ծավալում «Ուլիխանյան» ջազ կվինտետը, որի հիմնադիրներից, եթե չենք սխալվում, նաեւ դուք եք…
– Կվինտետը հիմնադրել ենք 5 երաժիշտներով՝ եղբայրս՝ Վարդանը՝ դաշնակահար, Դմիտրի Արզումանյանը՝ սաքսոֆոն, Էդգար Ավետիսյանը՝ բաս կիթառ, Արմեն Ավետիսյանը՝ հարվածային գործիքներ, ես՝ սաքսոֆոն եւ գործիքավորող (Մարտին Ուլիխանյանը Երեւանի կոնսերվատորիայում ուսանել է կլարնետի դասարանում): 2009-ին մասնակցեցինք Կլայպեդայում անցկացվող հեղինակավոր ջազ փառատոնին… Հետո ջազ կվինտետի գործունեությունը դադարեց, 2011-ին մեկնեցի Հորդանան, կլարնետ էի դասավանդում ու մեկ տարի հետո տեղափոխվեցի ԱՄՆ:
– Ստացվում է՝ դուք ավելի շատ գործիքավորումների հեղինակ եք, քան սեփական երաժշտության…
– Ամեն ինչ պահանջարկից է գալիս… Բայց այնպես չէ, որ ինձ մի կողմ եմ դրել: Օրինակ, Լոս Անջելեսում անցկացվող արդեն ճանաչում ստացած «Դիլիջան» փառատոնի շրջանակներում 5 տարբեր ազգերի երաժիշտներ հանդես եկան իմ «Այգ 2015» ստեղծագործության կատարմամբ՝ գրված կամերային անսամբլի եւ տեսաշարի համար… Չէ, անկախ պահանջարկից ու այլ հանգամանքից, չեմ կարող չստեղծել ինչպես ասացիք՝ սեփական երաժշտությունս:
Զրուցեց ՍԱՄՎԵԼ ԴԱՆԻԵԼՅԱՆԸ
«Առավոտ» օրաթերթ,
24.01.2019