Աջակից լինելով ՀՀ նոր կառավարության բոլոր ջանքերին եւ գործողություններին, որոնք ուղղված են երկրի առաջընթացի ու կայունության ապահովմանն ու կառավարման արդյունավետության բարձրացմանը, միաժամանակ անհրաժեշտ ենք համարում ձեր ուշադրությունը հրավիրել այն խորքային եւ բովանդակային հարցերի վրա, որոնք կարող են որպես սպառնալիքներ հանդես գալ կառավարության կառուցվածքային փոփոխությունների արդյունքում:
Մենք ավելի քան համոզված ենք, որ ինչ նախատեսված է ՀՀ վարչապետի 2018 թվականի դեկտեմբերի 19-ի 02/06 2/43319-18 «Կառավարության կառուցվածքի եւ գործունեության մասին» ՀՀ օրենքում փոփոխություններ եւ լրացումներ կատարելու վերաբերյալ հանձնարարականով, անառարկելիորեն անհրաժեշտ է, սակայն դրանք լուծելու համար օպտիմալացման կամ ծախսերի կրճատման առումով նախարարությունների միաձուլումը միակ եւ լավագուն ձեւը չէ:
Կցանկանայինք ընդգծել, որ պետք է խուսափել ավելորդ շտապողականությունից, քանի որ հարցը լուրջ հիմնավորումներ, լրացուցիչ ու բազմակողմանի ուսումնասիրություն է պահանջում: Սկզբունքորեն ճիշտ չէ, երբ տարբեր քաղաքականություններ, ոչ միատեսակ նպատակներ, ծրագրեր, տարբեր խաղի կանոններ նույն լիազոր մարմնում են ներառում, եւ դրանց լուծումներն էլ վերապահվում են նույն լիազոր մարմնին, եւ այն չի կարող արդյունավետ լինել՝ այնպես, ինչպես չի կարելի մի կաթսայում ուղղակի միաժամանակ լոբի եւ բրինձ եփել:
Մասնավորապես` խոսքը վերաբերում է գյուղատնտեսությանը, որի զարգացման քաղաքականության տեսլականը, նպատակները եւ խնդիրները չնայած փոխկապված են այլ ոլորտների հետ եւ որոշ դեպքերում հանդիսանում են նրանց արտադրության հումքի մատակարարը, այն չի կարող համաչափ զարգանալ առանց համապատասխան լիազոր մարմնի գործառույթների, ինչպիսին գյուղատնտեսության նախարարությունն է, որի հիմնական առաքելությունը ագրարային քաղաքականության մշակումն է եւ իրականացումը:
Ագրարային քաղաքականությունը տնտեսական քաղաքականության կարեւորագույն բաղադրիչը լինելով հանդերձ՝ ունի որոշակի առանձնահատկություններ, որի առաջնահերթությունների սահմանումը, պահանջվող ռեսուրսները, զարգացման մոդելները չեն կարող համատեղվել մեկ այլ լիազոր մարմնի կառուցվածքում:
Եթե այսօր խնդիրը լուծելու համար գյուղատնտեսության նախարարության գործառույթները վերապահվեն մեկ այլ լիազոր մարմնի, կառաջանան բարձր դիմազրկության մակարդակ, խնդիրների լուծման ժամկետների ձգձգումներ, կառավարման անարդյունավետ գործընթացներ: Նման մոտեցումը ժամանակավրեպ է, այն կհանգեցնի ժամանակի եւ չնախատեսված արդյունքների կորստի: Փորձը ցույց է տալիս, որ մի շարք երկրներում նման քաղաքականության արդյունքում կանգնել են սոցիալական, տնտեսական եւ քաղաքական լուրջ խնդիրների առջեւ, որոնք լուծելու համար ավելի շատ ներդրումներ են պահանջվել, եւ կարճ ժամանակ հետո վերադարձել նախկին վիճակին:
Ճիշտ է, ագրարային ոլորտում կուտակված են բազմաթիվ խնդիրներ, եւ դրանք լուծելու, գյուղացու հենարանը դառնալու, նրան աջակցելու, տնտեսության այդ ոլորտին հստակ մոտեցումներ ցուցաբերելու եւ նոր գործառույթներով օժտելու փոխարեն՝ նրա լիազոր մարմնի գործառույթների եւ պատասխանատվության նվազման պատճառով էլ ավելի վատթար եւ հուսահատ վիճակի մեջ ենք թողնում միակ կենսագոյության եւ անփոխարինելի արտադրանք ստեղծողներին:
Նկատի պետք է ունենալ, որ երբ պայմանները լինում են նպաստավոր կամ անբարենպաստ, առաջանում են իրացման դժվարություններ կամ մատակարարման ու սպասարկման խնդիրներ, բոլոր դեպքերում գյուղատնտեսական արտադրանք արտադրողները ավանդաբար ապավինել են գյուղնախարարության աջակցությանը, երբեմն նաեւ արդարացիորեն հայտնել իրենց դժգոհությունը: Իսկ նման փոփոխությունների արդյունքում գյուղատնտեսական գործունեությամբ զբաղվողները կզրկվեն նաեւ այս հնարավորությունից՝ մնալով անհուսալի վիճակում, որն ավելի մեծ ջանքեր կպահանջի հետագայում կորցրած վստահությունը վերականգնելու համար: Ստացվում է, որ «հիվանդությունը բուժելու փոխարեն վերացնում ենք բժշկին եւ հիվանդին թողնում Աստծո հույսին»:
Հանրահայտ ճշմարտություն է, որ ցանկացած բնագավառում՝ լինի արտադրական, տնտեսական, թե քաղաքական խնդիրների լուծման համար, միայն կամքը բավարար չէ: Լավագույն դեպքում այն կարող է կարեւոր նախապայման լինել:
Առանց հիմնավորման գյուղատնտեսության նախարարությունից աստիճանաբար վերցվել են որոշ գործառույթներ եւ կարեւոր ռեսուրսներ (հող, ջուր) եւ պահանջել, որ ագրարային ոլորտն ապահովի ցանկալի արդյունքներ: Առանց միջոցների եւ համապատասխան ռեսուրսների առկայության ոչ մի օղակում հնարավոր չէ արդյունավետ կառավարում իրականացնել, առավել եւս՝ գյուղատնտեսությունում: Անհասկանալի է, ուղղակի պարադոքս, երբ գյուղատնտեսությունը հայտարարվում է առաջնահերթ ոլորտ, իսկ բյուջեից համապատասխան հատկացումներ չեն նախատեսվում, եւ ավելին՝ երբ ոլորտը զրկվում է լիազոր մարմնից, ապա արդյունքները կլինեն այնպիսին, ինչպիսիք այժմ ունենք:
Համոզված ենք, որ այն գործողություններն ու քայլերը, որոնք նախատեսվում են կառավարության կառուցվածքային փոփոխությունների հանձնարարականում գյուղատնտեսության նախարարության նկատմամբ, կհանգեցնեն մեծ կորուստների, այն է` անվստահության, հուսալքության, եւ կդիտվի անհարգալից վերաբերմունք բնակչության ծանրակշիռ մաս կազմող գյուղի եւ գյուղատնտեսության բնագավառի մարդկանց նկատմամբ, որոնք զբաղված են կենսագոյության ապահովման համար պարենային մթերքներ արտադրելու եւ երկրի պարենային անվտանգության անհրաժեշտ պաշարների ձեւավորման բարդ եւ ծանր աշխատանքով:
Այդպիսի քաղաքականություն է տարվել տարիներ շարունակ գյուղատնտեսության նախարարության նկատմամբ, եւ այն շտկելու լավ հնարավորություններ են ստեղծվել ներկա փուլում:
Ստեղծված իրավիճակում ամեն մի անզգույշ քայլ հղի է նաեւ քաղաքական լուրջ վտանգներով: Երբ երկրում աղքատության մակարդակը 30% է, իսկ որոշ գյուղական շրջաններում՝ նույնիսկ ավելի բարձր, չի բացառվում, որ այն կարող է երկրում ձեւավորել այնպիսի քաղաքական օրակարգ, որը լուրջ սպառնալիք կարող է լինել կառավարության եւ երկրի համար:
Ավելին, հարկ ենք համարում զգուշացնել, որ միջազգային մակարդակներում, միջպետական երկխոսություններում այն չի կարող ճիշտ ընկալվել համանման կառույցների կողմից ըստ արժանվույն հարաբերվելու համար՝ որպես համահավասար եւ իրավազոր համագործակցի:
Քննարկվող խնդրի լուծման վերաբերյալ մեր տեսակետներն են՝
– օպտիմալացման անվան տակ փոփոխությունների իրականացումը ընտրանքային եղանակով ընդունելի չէ: Անհրաժեշտ է փոփոխություններն իրականացնել ամբողջ պետական կառավարման համակարգում բոլոր լիազոր մարմինների ընդգրկումով,
– օպտիմալացման առումով գործընթացները պետք է իրականացվեն առաջին հերթին սկսելով նախարարությունների ներքին կառուցվածքներում կատարվող փոփոխություններից,
– պետք է հստակեցվեն եւ հիմնովին տարանջատվեն այն գործառույթները, որոնք կրկնվում են տարբեր գերատեսչություններում եւ նախարարություններում,
– անհրաժեշտ է առաջին հերթին կառավարության որոշմամբ ստեղծել համապատասխան հանձնաժողով, կառավարության կառուցվածքի ու կառավարման արդյունավետության խնդիրները ուսումնասիրել մանրամասնորեն,
– հանձնարարել խմբին փաթեթային եւ ամբողջական ձեւով ներկայացնել կառավարման կառուցվածքի վերաբերյալ առաջարկություններ եւ հիմնավորումներ,
– հանձնաժողովի առաջարկների վերաբերյալ կազմակերպել հանրային քննարկումներ եւ դրանք հաշվի առնել օրենքներում փոփոխություններ կատարելու համար,
– գյուղատնտեսության օրենսդրության ամբողջականացումը հրամայական խնդիր է, որի ընդունումը կտա բազմաթիվ հարցերի պատասխանը, կհստակեցվեն մի շարք հարաբերություններ, ինչը հնարավորություն կտա գյուղատնտեսության նախարարությանը մշակելու քաղաքականության հստակ ուղղությունները եւ հետեւողական ձեւով իրականացնելու այն:
Դոցենտ` ՀՐԱՉԻԿ ՋԱՎԱԴՅԱՆ, դոցենտ` ԱՇՈՏ ՈՍԿԱՆՅԱՆ
Հայաստանի Ազգային ագրարային համալսարան
«Առավոտ» օրաթերթ
11.01.2019