Դիլետանտական դիտարկումներ Արամ Աբրահամյանի «Գերմանական կվինտետ» գրքի մասին
Ռադիոյով դասական երաժշտություն էին հաղորդում, ու մենք ասում էինք՝ «էդ ճիզի-վիզին անջատեք»։ Հեռուստացույցը դեռ Մեղրի չէր հասել (1975 թվականի աշնանը հասավ), ու տներում ռադիոն միշտ միացրած էր։ Համարյա ամեն օր տարբեր համերգներ էին լինում՝ հաղորդումներից զատ, եւ այդ համերգներից մեկը դասական երաժշտություն էր լինում, կամ, ինչպես մենք էինք ասում՝ «ճիզի-վիզի»… Ուզում եմ ասել, որ ես առանձնապես մելոման չեմ, իմ երաժշտական ճաշակի վրա ազդել է նախ հայկական ռադիոն՝ ժողովրդական երգերով (Օֆելյա Համբարձումյան, Նորայր Մնացականան եւ այլք), ապա՝ ընկերներս, որ ռոք էին լսում եւ հատկապես «Բիթլզ», «Լեդ Զեփելին», «Ռոլինգ Սթոունզ», «Դիփ Փարփլ» եւ այլն։ Այս ժանրի մեծ գիտակ էլ չեմ համարի ինձ։ Մի խոսքով, երաժշտություն լսում էի եւ լսում եմ՝ ինչ պատահի եւ նայած տրամադրության:
Այս ամբողջ նախաբանը նրա համար էր, որ ձեզ պատմեմ Արամ Աբրահամյանի «Գերմանական կվինտետ. ազատ գրառումներ Բեթհովենի, Շուբերտի, Շումանի, Բրամսի եւ Բրուքների մասին» գրքից իմ տպավորությունները։
Գիրքը լույս է տեսել անցյալ տարի, շնորհանդեսն էլ կայացել է մոտ մեկ տարի առաջ՝ 2018 թվականի փետրվարին։ Եվ քանի որ ուսանողներս ներկա էին եւ լուսաբանեցին շնորհանդեսը, գրքից մի օրինակ էլ ինձ բաժին հասավ։ Երկար ժամանակ չէի սկսում կարդալ, սակայն այս հունվարյան ազատ օրերն օգտագործեցի եւ ընթերցեցի։ Ու ոչ միայն ընթերցեցի, այլեւ, որքան էլ զարմանալի է, զուգահեռ լսում էի էն, ինչ մի ժամանակ «ճիզի-վիզի» էր…
Կյանքումս առաջին անգամ գիրք կարդացի … վերջից: Այսինքն՝ առաջինը կարդացի Անտոն Բրուքների մասին գրառումը եւ … սկսեցի լսել այն երաժշտությունը, որով սկսվում է ակնարկը՝ կոմպոզիտորի 7-րդ սիմֆոնիայի երկրորդ մասը՝ Adagio-ն: Ուշադրություն դարձրի, որ գրքի հեղինակը Բրուքների մասին ակնարկը, կամ ինչպես ինքն է ասում՝ «ազատ գրառումները» ավարտում է նույն երկի մասին խոսելով, որով սկսել է: Իսկ երբ սկսեցի նորմալ մարդկանց նման գիրքը կարդալ սկզբից՝ նախաբանից, տեսա նաեւ այդ մասին Արամի բացատրությունը. «Ինչպես են կառուցված գլուխները: Դրանք սկսվում եւ ավարտվում են տվյալ կոմպոզիտորի միեւնույն ստեղծագործության մասին խոսքով (օրինակ, Բրուքների 7-րդ սիմֆոնիայի դանդաղ մասի)… Նման ձեւն, ինձ թվում է «երաժշտական»՝ ամեն մի հատվածի սկզբի եւ վերջի միջեւ կամար է առաջանում» (էջ 7):
Եվ իսկապես, անգամ ես՝ երաժշտությունից դիլետանտս, զգում էի այդ տեքստերի «երաժշտականությունը». պատումը մեկ արագանում է, մեկ դանդաղում, չկան ժամանակագրական կանոնավոր հերթագայություններ, մեկ խոսքը տվյալ կոմպոզիտորի մի ստեղծագործության մասին է, մեկ էլ, ըհը, կարող է անդրադարձ կատարվել անձնական կյանքին կամ մարդկային որակներին, որոնք հետո սահուն կերպով անցնում են դարձյալ որեւէ ստեղծագործության՝ մեկնաբանություն չասեմ, այլ մատուցմանը՝ անգամ երաժշտությունը «ճիզի-վիզի» համարողներիս համար հասկանալի լեզվով, ու էդ ամենն ավարտվում է կարծես երաժշտության ֆինալով, որ նույն թեման է «մշակում», ինչ սկզբում: Այսինքն, յուրաքանչյուր կոմպոզիտորի մասին պատում ասես կառուցված լիներ երաժշտական մի մեծ երկի սկզբունքով` ուվերտյուրայից մինչեւ ֆինալ… (այստեղ խոսքս կիսատ թողնեմ, որ երաժշտագետներին չծիծաղեցնեմ): Հեղինակը կարեւորել է ամենից առաջ ասելիքը՝ հանրամատչելի եւ հետաքրքիր: Այս մասին, դարձյալ նախաբանում, ասում է նաեւ ինքը՝ պարզաբանելով, թե ինչու չի գրում ժամանակագրական կարգով՝ «ծնվել է, ուսանել է, գրել է, մահացել է»:
Արամը գիրքը գրել է շատ թեթեւ ոճով, կարծես քեզ հետ զրույց է անում, բնավ չի պարտադրում իր ճաշակը կամ երաժշտական մտածողությունը, բայց դու, ակամա, սկսում ես տարվել տվյալ կոմպոզիտորի ստեղծագործություններով։
Այս փոքրիկ խոսքում չեմ անդրադառնա հեղինակի հինգ պատումներից որեւէ մեկին (թեպետ վերեւում հընթացս երկու բառ ասացի Բրուքների մասին պատումի վերաբերյալ), ցանկացողներն իրենք թող կարդան: Միայն մի հավելում… Մինչ այդ, սակայն, եւս մի մեջբերում «Մարդը եւ միջավայրը» վերնագրված նախաբանից. «Ո՞ր դեպքում կհամարեմ, որ այս գիրքը ծառայել է իր նպատակին: Երբ ընթերցողի մոտ ցանկություն կառաջանա լսել այս կոմպոզիտորների երաժշտությունը» (էջ 8):
Արդ. մեկ հոգու՝ իմ դեպքում գիրքը ծառայել է իր նպատակին: Ոչ միայն ցանկություն առաջացավ, այլեւ մի քանի գործեր լսում էի հենց կարդալու ընթացքում:
ՄԵՍՐՈՊ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ
Հ. Գ. – Իմ ընկերական խորհուրդը Արամին. այս գիրքը հրատարակել էլեկտրոնային տարբերակով՝ յուրաքանչյուր ստեղծագործության մասին խոսելիս ակտիվ հղում տալով տվյալ գործի կատարման տեսա կամ ձայնագրությանը Յութուբում: Այդպես, հաստատ, լսողներն ավելի շատ կլինեն:
«Առավոտ» օրաթերթ,
11.01.2019
Անցեալ տարուայ յուլիսին եմ կարդացել: Նոյնիսկ մատիտով ինձ համար հետաքրքիր տողեր եմ առանձնացրել: Մի օր Արամ Աբրահամեանին որ հանդիպեմ հաճոյքով կը զրուցեմ հետը դասական երաժշտութեան մասին:
Ահա՝ Բրամսի մասին մի կատակ այդ գրքից.
1890-ականներին մի բարձրաստիճան պաշտօնեայ Բրամսին ասաց, որ նրա առաջին սիմֆոնիայի ֆինալը նման է Բեթհովենի 9-րդ սիմֆոնիայի ֆինալին, կոմպոզիտորը պատասխանեց. «Այո, դուք ճիշտ էք: Բայց ամենացնցողն այն է, որ ամէն մի աւանակ դա նկատում է»: 🙂