Անկախության պայմաններում պետությունը պահելու միակ միջոցը գյուղատնտեսությունն է: Տիրապետեք թեկուզ աշխարհի ողջ հարստությանը, միևնույնն է դուք կախված եք ուրիշներից, եթե չունեք ուտելու ոչինչ… Առևտուրը ստեղծում է հարըստություն, իսկ գյուղատնտեսությունն ապահովում է ազատություն:
ԺԱՆ ԺԱԿ ՌՈՒՍՍՈ
Գյուղատնտեսությունը եղել և մնում է անփոփոխ և անփոխարինելի մարդու կյանքում ունեցած կենսական նշանակությամբ: Այն նյութական արտադրության ռազմավարական ճյուղ է և երկրի համար ունի ինչպես սոցիալ-տնտեսական, պարենային անվտանգության, այնպես էլ պատմամշակութային, ժողովրդագրական, բարոյահոգեբանական և հատկապես պաշտպանական կարևոր նշանակություն: Ենթադրվում էր, որ Հայաստանում 1991թ.-ին իրականացված ագրարային ռեֆորմի շարունակությունը պետք է լիներ տնտեսվարման ձևերի կատարելագործումը՝ օպտիմալ չափեր ունեցող ֆերմերային տնտեսությունների և կոոպերատիվների ձևավորումը, դրամավարկային, ապահովագրական, իրավական, խորհրդատվական–տեղեկատվական համակարգերի ձևավորումն ու կատարելագործումը, շուկայական, արտադրական և սոցիալական ենթակառուցվածքի զարգացումը , պետական աջակցության հիմնարար սկզբունքների ու կառուցակարգերի մշակումն ու իրականացումը, ագրարային ոլորտում ժամանակակից տեխնոլոգիաների ներդրումը, տեխնիկական պարկի վերազինումը, աշխատանքի և արտադրության կազմակերպման առաջադիմական մեթոդների արմատավորումը, ագրարային գիտության ու կրթության զարգացումը և այլն: Սակայն իրականում դա տեղի չունեցավ և Հայաստանում բարեփոխումներն ըստ էության սահմանափակվեցին հիմնականում սեփականաշնորհմամբ և չապահովեցին ակնկալվող առաջընթաց:
Ռեֆորմից 27 տարի անց գյուղատնտեսության համախառն արդյունքի ծավալների և մի շարք այլ ցուցանիշների գծով զիջում ենք նախառեֆորմյան մակարդակը: Շուրջ 150 հազար հեկտար վարելահող դուրս է մնացել ակտիվ շրջանառությունից և օգտագործվում է որպես խոտհարք կամ արոտավայր: Մինչդեռ ագրարային ռեֆորմների միջազգային փորձը և պատմությունը ապացուցում են, որ որպես կանոն ռեֆորմներից 5-7 տարի անց արձանագրվում են գյուղատնտեսական մթերքների արտադրության ծավալների 40-60 % աճ: Ներկայումս, Հայաստանում ագրարային ոլորտի զարգացման դանդաղ տեմպերը պայմանավորված են՝ վարկերի բարձր տոկոսադրույքով և բարձր հարկերով,ժամանակակից տեխնիկայի անբավարարությամբ և աշխատատար գործընթացների մեքենայացման ցածր մակարդակով, նյութատեխնիկական անբավարար բազայով, բնական ռեսուրսների /հողի, ջրի/ անարդյունավետ օգտագործմամբ,իրացման համակարգի անկատարությամբ, ապահովագրության բացակայությամբ, ֆերմերային տնտեսությունների փոքր չափերով և տնտեսվարման առաջադիմական ձևերի բացակայությամբ, բարձր տեխնոլոգիաների և ընդհանրապես գիտական նվաճումների դանդաղ ներդրմամբ, աշխատանքի և արտադրության կազմակերպման ցածր մշակույթով, ագրարային կրթության և գիտության վրա կատարվող ներդրումների անբավարարությամբ, տեղեկատվական և խորհրդատվական սպասարկման ծառայությունների ցածր արդյունավետությամբ, իրավական դաշտի անկատարությամբ, գյուղում շուկայական, արտադրական և սոցիալական ենթակառուցվածքի զարգացման ցածր մակարդակով, իրականացվող ծրագրերի ցածր արդյունավետությամբ և այլն:
Այնուամենայնիվ ՀՀ ագրարային ոլորտի ձախողումների պատճառը կարծում ենք առաջին հերթին պայմանավորված է ոլորտում իրականացվող ոչ գրագետ քաղաքականությամբ և պետական աջակցության ոչ բավարար մակարդակով: Ոլորտին լուրջ հարված հասցրեցին նաև ռեֆորմի ընթացքում թույլ տրված մարտավարական սխալները, կադրային սխալ նշանակումները ու բազմաթիվ կամայական և չարդարացված կառավարչական որոշումները: Արդյունքում մեր երկիրն ունենալով հրաշալի բնություն, նպաստավոր պայմաններ գյուղատնտեսության զարգացման համար, տաղանդավոր և աշխատասեր ժողովուրդ, չի կարողանում ապահովել 2.5-3 մլն բնակչությանը սեփական արտադրության գյուղատնտեսական մթերքներով և Հայաստանում գյուղմթերքներով ինքնաբավության մակարդակը կազմում է ընդամենը 60-65%: Այս տարվա ամռանը առիթ եմ ունեցել հանդիպելու Արաբական Էմիրություններից ժամանած մի գործարար արաբի, ով նպատակ ուներ ներդրումներ կատարել Հայաստանի գյուղատնտեսության մեջ: Նա տարակուսած էր մեր գյուղատնտեսության զարգացման ցածր տեմպերից և ահա թե ինչ ասաց այդ առնչությամբ. «Դուք աշխարհում այն եզակի երկրներից եք, որ ունեն երեք ամենակարևոր գործոնները գյուղատնտեսության զարգացման համար՝ երկարատև արև, մաքուր ջրի հարուստ պաշարներ և բերրի հող, սակայն զարմանալի է,որ չեք կարողանում կերակրել ձեր ժողովրդին սեփական արտադրանքով»:
Սա մեզ կարծում եմ խորհելու լուրջ տեղիք պետք է տա:Եվրոպական զարգացած գյուղատնտեսություն ունեցող երկրների որոշ գիտնականներ այն կարծիքին են ,որ գյուղատնտեսության զարգացումը հիմնականում պայմանավորված է երեք հիմնական գործոններով՝ պետական աջակցությամբ, կոոպերացմամբ և գիտատեխնիկական առաջընթացով /բարձր տեխնոլոգիաների/ ներդրմամբ: Զարգացած երկրներում մշակված և ներդրված են պետական աջակցության հատուկ մեխանիզմներ, որոնք ապահովում են գյուղատնտեսական արտադրության մրցունակությունը և ֆերմերների նվազագույն եկամուտները: Դա պայմանավորված է նրանով, որ գյուղատնտեսությունը շուկայական պայմաններում հատուկ դիրք է զբաղեցնում և ունի մի շարք առանձնահատկություններ, որոնք ճյուղը դարձնում են ցածր արդյունավետ: Հաշվի առնելով ոլորտի բարձր ռիսկային լինելու հանգամանքը, պետությունները գյուղատնտեսությանը ցույց են տալիս համակողմանի աջակցություն: Տնտեսապես զարգացած երկրներում պետական աջակցության ծավալները երկար տարիներ մնում են դեռևս բավական բարձր: Մեկ ֆերմերային տնտեսության հաշվով պետական աջակցությունը կազմում է Եվրոմիությունում՝միջինը 10-11, ԱՄՆ-ում՝ 27-28, Նորվեգիայում՝ 30-33, Ճապոնիայում 12- 14 հազար ԱՄՆ դոլար:
Հայաստանում գյուղատնտեսության ոլորտին բյուջետային աջակցությունը կազմում է գյուղատնտեսության համախառն արտադրանքի արժեքի 1-1.5% միայն, մինչդեռ զարգացած երկրներում այդ թիվը տատանվում է 40-95 տոկոսի սահմաններում: Ագրարային համալսարանի աշխատակիցների այս տարվա գարնանը մարզերում հանդիպումների ընթացքում ֆերմերները գյուղատնտեսության զարգացմանը խոչընդոտող հիմնական պատճառ նշում էին մատչելի ֆինանսական ռեսուրսների անբավարարությունը, իրացման համակարգի անկատարությունը, ոռոգման ջրի պակասը, պարարտանյութերի, թունաքիմիկատների սերմերի բարձր գները, հակակարկտային և մասնագիտական խորհրդատվական ծառայությունների անարդյունավետ աշխատանքը, տեխնիկայի անբավարարությունը և սպասարկման բարձր գները, ապահովագրության բացակայությունը և այլն: Մեր կարծիքով ագրարարային ոլորտի կայուն զարգացումն ապահովելու նպատակով պետության առաջնահերթ խնդիրը պետք է լինի ոլորտը կարգավորող իրավական ամբողջական դաշտի ձևավորումը: Ռեֆորմից 27 տարի անց դեռևս չեն ընդունվել մի շարք հիմնարար օրենքներ,որոնք լուրջ դերակատարություն կունենային ոլորտի զարգացման գործում, ինչը խոսում է պետության, այդ կարևոր ճյուղի նկատմամբ ունեցած անտարբերության մասին: Իսկ գյուղկոոպերատիվների մասին օրենքն ընդունվեց ձգձգումներով, ռեֆորմից 23 տարի անց միայն, 2015թ., ինչի պատճառով նաև այսօր Հայաստանում անմխիթար վիճակում է գյուղատնտեսական կոոպերատիվների՝տնտեսվարման այդ առաջադիմական ձևի ներդրման գործընթացը:
Անշուշտ, միայն օրենքի ընդունումը բավարար չէ և անհրաժեշտ է մշակել ու ընդունել կոոպերատիվների ձևավորման ու զարգացման միջոցառումների համալիր ծրագիր, ձևավորել արտոնությունների այնպիսի համակարգ, որը կշահագրգռի գյուղացիներին կազմակերպել կոոպերատիվներ: Առաջարկում ենք ընդունել ՀՀ օրենք «Գյուղատնտեսության զարգացման մասին», որը կհանդիսանա որպես ոլորտը կարգավորող մայր օրենք և կկանոնակարգի ու կսահմանի ագրարային պետական քաղաքականության նպատակը, խնդիրները, առաջնայնությունները, ոլորտի գերակա ճյուղերը, սկզբունքները և զարգացման հիմնական ուղղությունները, պետական իշխանության մարմինների լիազորություններն ու պատասխանատվությունը պետական ագրարային քաղաքականության մշակման և իրականացման գործում,տարբեր ագրարագյուղացիական միությունների, ասոցիացիաների և հասարակական կազմակերպությունների մասնակցությունը և լիազորությունները պետական ագրարային քաղաքականության մշակման ու իրականացման գործում և այլն: Կարևորում ենք «Ագրարային ոլորտի պետական աջակցության մասին» ՀՀ օրենքի շուտափույթ ընդունումը, որը կկանոնակարգի ոլորտին պետական աջակցության ուղղությունները, սկզբունքները, առաջնահերթությունները, այդ նպատակով ֆինանսական միջոցների ձևավորման աղբյուրները և այլն:
Ներկայումս գործող քաղաքացիական օրենսգիրքը լիարժեքորեն չի կարգավորում վարձակալական հարաբերությունները և «Վարձակալության մասին» ՀՀ օրենքի ընդունումը կապահովի իրավահավասար պայմաններ վարձակալների և վարձատուների համար: Օրենքը մանրակրկիտ ձևով կկանոնակարգի հողերի և առաջին հերթին (պահուստային) վարձակալությամբ հանձնման կարգը, վարձակալին ներկայացվող պահանջները, վարձակալների ընտրության մեխանիզմները, կսահմանի վարձավճարի և վարձակալության ժամկետների նվազագույն և առավելագույն չափը, վարձակալի կողմից կապիտալ ներդրումների իրականացման դեպքում վարձակալին փոխհատուցումների վճարման մեխանիզմները և թույլ կտա հողը հանձնել առավել արդյունավետ տնտեսվարողներին: Հետռեֆորմյան տարիներին այդպես էլ լիարժեքորեն չկայացավ տեղեկատվական–խորհրդատվական ծառայությունը և գրեթե անիմաստ վատնվեցին այդ նպատակով հատկացված բյուջետային միջոցները:
Հաշվի առնելով տեղեկատվական–խորհրդատվական ծառայության կարևորությունը, առաջնահերթ կարգով պետք է ընդունել նաև ՀՀ օրենք «Տեղեկատվական-խորհրդատվական ծառայությունների մասին», որը կսահմանի ծառայության կառուցվածքը, ենթակայությունը, գյուղատնտեսական շուկայի մասնակիցներին անհրաժեշտ տեղեկատվությամբ ապահովման մեխանիզմները և կկարգավորի տեղեկատվական-խորհրդատվական ծառայության փոխհարաբերությունները ագրոարդյունաբերական համալիրի տնտեսվարող սուբյեկտների պետական և տեղական ինքնակառավարման մարմինների հետ: Հաշվի առնելով ագրարային համալսարանի գիտական ու մասնագիտական լուրջ ներուժի առկայությունը, ագրարային համալսարանի կողմից արվել է առաջարկություն տեղեկատվական-խորհրդատվական ծառայությունը, ինչպես նաև կադրերի վերապատրաստումը ներառել ագրարային համալսարանի կառուցվածքում: Տեղեկատվական խորհրդատվական համակարգի աշխատանքի արդյունավետության բարձրացման գործում շատ կարևոր է հեռուստատեսության դերը՝ գյուղատնտեսության վարման համաշխարհային առաջավոր փորձին, ներքին ու արտաքին շուկաներում և գյուղատնտեսության ոլորտում տեղի ունեցող գործընթացներին, առկա հիմնախնդիրներին և գիտության նորագույն նվաճումներին պարբերաբար անդրադառնալու համար: Տեղեկատվության և խորհրդատվության գործող համակարգը ի վիճակի չէ ներկա հնարավորություններով շուրջ 340 հազար գյուղացիական տնտեսություններին և գյուղատնտեսական այլ կազմակերպություններին մատուցել որակյալ ծառայություններ:
Մեր կարծիքով՝ նպատակահարմար կլինի գյուղապետարանների աշխատակազմի կառուցվածքում սահմանել մասնագետների՝ գյուղատնտեսի, անասնաբուծ-անասնաբուժի, տնտեսագետի և այլն հաստիքներ, ելնելով տվյալ բնակավայրերի մասնագիտացման ուղղությունից, հողատարածությունների չափից, անասնագլխաքանակից և այլն: Ծախսերը կրճատելու նպատակով դա կարելի է կազմակերպել /տարածաշրջանային սկզբունքով/ մի քանի իրարից մոտ գտվող գյուղերի համար համատեղ: Նշված մասնագետների պահպանության ծախսերի 50%-ը կարելի է նախատեսել պետական բյուջեից, իսկ 50%-ը՝ գյուղացիական տնտեսություններին մատուցվող ծառայությունների դիմաց գանձվող վճարների հաշվին: Գյուղատնտեսության զարգացման ուղղված առաջնահերթ քայլերից մեկը մեր կարծիքով պետք է լինի ագրարային կրթության ու գիտության զարգացումը, առանց որի մենք չենք կարող ժամանակակից, բարձր տեխնոլոգիաների վրա հիմնված գյուղատնտեսություն ունենալ:
Բոլոր դեպքերում քաղաքակրթությունը ձգտում է առաջ շարժվել տեխնոլոգիական զարգացման ճանապարհով:Ելնելով այդ իրողությունից, անհրաժեշտ է զգալիորեն ավելացնել գյուղատնտեսական գիտական կենտրոններին և ագրարային համալսարանին հատկացվող ֆինանսական միջոցները լաբորատորիաների արդիականացման, առաջավոր փորձի ուսումնասիրության նպատակով տարբեր երկրներ գործուղելու և գիտական հետազոտություններ կատարելու համար:Ահա թե ինչ է գրում աշխարհի գյուղատնտեսական ամենազարգացած տեխնոլոգիաներ ունեցող երկրի՝Իսրայելի նախկին վարչապետ Շեմոն Պերեսը. « Հողը,որ մեզ տրվել էր, անապատ էր ու քարեր: Եվ մենք սկսեցինք զարգանալ ուսոմնասիրելով ,թե ինչպես կարելի է գյուղատնտեսությունը զարգացնել առանց ջրի ու առանց հողի:Ի զարմանս ինձ պարզվեց ,որ գյուղատնտեսությունը կարող է գործել հիմնված չլինելով հողի բերրիության, այլ բարձր տեղխնոլոգիտեխնոլոգիաների վրա: Պետք է գնալ գիտության ետևից, գիտությունը սահմաններ, սահմանափակումներ չունի»:
Ըստ էության գիտական կենտրոններին ֆինանսավորվող ներկա ծավալները բավարարում են հիմնականում տնտեսական ծախսերին ու աշխատավարձին: Գտնում ենք նպատակահարմար բարձր տեխնոլոգիաների ոլորտում հետազոտություն իրականացնող ասպիրանտների կամ հայցորդների համար սահմանել ուսման վարձավճարների զեղչեր:Միաժամանակ ճիշտ կլինի թեկնածուական և դոկտորական ատենախոսության թեմաները համաձայնեցնել գյուղնախարարության հետ դրանք բարեփոխումների արդի պահանջներին համապատասխանեցնելու համար:Անհրաժեշտ է սերտացնել կապը գիտության, կրթության և արտադրության միջև: Ոլորտի գիտական հիմնարկները պետք է հաճախակի կազմակերպեն հրատապ թեմաներով գիտաժողովներ, քննարկումներ և ներկայացնեն գյուղատնտեսության ոլորտում քաղաքականություն մշակող և իրականացնող մարմնին առաջարկություններ:Մենք ունենք այնքան ինտելեկտուալ ներուժ,որպեսզի տեխնոլոգիաներ ներմուծող երկրից դառնանք տեխնոլոգիաներ արտահանող երկիր: Այսօր հայ գյուղացու համար լուրջ խնդիր է արտադրանքի իրացումը: Այդ հարցը կարող է լուծվել պետական գնումների արդյունավետ կազմակերպման, մեծածախ շուկաների և իրացնող կոոպերատիվների ստեղծման,արտահանման խթանման, պետական միջոցներով արտաքին և ներքին շուկաների հետազոտությունների իրականացման ու գյուղատնտեսական կազմակերպություններին անվճար տեղեկատվությունների տրամադրման միջոցով և այլն: Միաժամանակ անհրաժեշտ է արտադրող-իրացնող գործընկերային հարաբերություններում արմատավորել գործընկերային նոր մշակույթ:
Անմխիթար վիճակում է գտնվում գյուղատնտեսության տեխնիկայով ապահովվածության վիճակը: Ներկայումս մեքենաների և տրակտորների գերակշռող մասը խորհրդային արտադրության են,որոնց տարիքը 30-40 է և 3-4 անգամ գերազանցում են շահագործման գործարանային ժամկետները: Տեխնիկայի անբավարարության ու մաշվածության պատճառով գյուղատնտեսական մեքենայական աշխատանքները իրականացվում են ցածր որակով, խախտվում են ագրոտեխնիկական ժամկետները, իսկ բերքահավաքն իրականացվում է զգալի կորուստներով: Մեխանիզատորների կողմից գյուղացիների նկատմամբ ցուցաբերվում են կամայական վերաբերմունք մատուցվող ծառայությունների գների հարցում: Մեր կարծիքով նպատակահարմար է ստեղծել տարածաշրջանային /մի քանի գյուղի համար/ մասնագիտացված մեքենատրակտորային կազմակերպություններ (կայաններ), որոնք կունենան բաց կամ փակ բաժնետիրական ընկերությունների կարգավիճակ և որոնց հիմնադիր կապիտալը կարող է ձևավորվել ինչպես մասնավոր հատվածի, այնպես էլ պետության մասնակցությամբ:
Մեքենատրակտորային կայանների գործառույթները կլինեն՝գյուղատնտեսական մեքենայական աշխատանքների իրականացումը,գյուղատնտեսական տեխնիկայի տեխնիկական սպասարկումն ու վերանորոգումը,խորհրդատվական օգնություն՝նոր գյուղատնտեսական տեխնիկայի օգտագործման ու տեխնոլոգիաների ներդրման հարցում և այլն: Միաժամանակ անհրաժեշտ է կազմակերպել գյուղատնտեսական փոքրածավալ մեքենաների և գյուղատնտեսական գործիքների հայրենական արտադրություն, որի համար հանրապետությունում առկա է մտավոր-գիտական բավարար ներուժ: Քանի որ ՀՀ քաղաքացիական օրենսգիրքը չի սահմանում ներկայումս Հայաստանում գործող շուրջ 340 հազար գյուղացիական տնտեսությունների իրավական կարգավիճակը, ուստի նպատակահարմար ենք գտնում ընդունել ՀՀ օրենք «Գյուղացիական տնտեսությունների մասին» կամ լրացումներ կատարել քաղաքացիական օրենսգրքում, որը կսահմանի գյուղացիական տնտեսությունների իրավական կարգավիճակը և ձևավորման ու գործունեության սկզբունքները: Առաջարկում ենք հողի հարկից ազատել այն գյուղացիական տնտեսություններին և կոոպերատիվներին, որոնք տվյալ տարում իրենց ակտիվների արժեքի առնվազն 50 տոկոսի չափով կատարում են ներդրումներ բարձր տեխնոլոգիաների ոլորտում, ավելացնելով կանոնադրական կապիտալը:
Գյուղատնտեսական կազմակերպություններին մատչելի ֆինանսական ռեսուրսներով ապահովելու նպատակով ազատել շահութահարկից այն առևտրային բանկերին, որոնք իրենց ակտիվների արժեքի 50 տոկոսից ավելին ուղղել են ագրարային ոլորտի, պետության կողմից գերակա համարվող ճյուղերի կազմակերպություններին բարձր տեխնոլոգիաներ ձեռք բերելու համար ցածր տոկոսադրույքով՝ /մինչև 5 տոկոս/ վարկավորմանը: Նպատակահարմար ենք համարում առաջիկա 3-5 տարիներին պետական պահուստային ֆոնդի վարելահողերի, խոտհարքների և արոտների վարձավճարը կոոպերատիվների և գյուղացիական տնտեսությունների համար սահմանել համեմատաբար ցածր կամ տրամադրել անվճար:Մենք շատ անփույթ ենք օգտագործում գյուղատնտեսության թերևս ամենակարևոր ռեսուրսը՝ ջուրը, որի շուրջ 70 տոկոսը վատնվում է շարքից դուրս եկած ոռոգման համակարգի և կիրառվող հնացած տեխնոլոգիաների պատճառով: Ելքը մեր կարծիքով համատարած փոքր ջրամբարների կառուցումն է, /որն ունի նաև բնապահպանական կարևոր նշանակություն/ ոռոգման համակարգերի արդիականացումն ու ժամանակակից տեխնոլոգիաների ներդրումը և համակարգում կարգ ու կանոնի հաստատումը: Գյուղացին լուրջ վնասներ է կրում կարկտահարության պատճառով:Հակակարկտային ծառայությունը այդպես էլ չկայացավ հանրապետությունում և ապահովագրության բացակայության պայմաններում գյուղացին մնացել է հուսահատ ու անօգնական վիճակում:Այս հարցում ժամանակակից տեխնոլոգիաների պայմաններում կարծում եմ կարելի է այնուամենայնիվ արդյունավետ լուծում գտնել:
Անհրաժեշտ է բարձրացնել պետական իշխանության մարմինների պատասխանատվությունը ագրարային քաղաքականության մշակման և իրականացման գործում: Այդ գործում հանրային վերահսկողություն, հրապարակայնություն և թափանցիկություն ապահովելու նպատակով լավ կլինի տարբեր ագրարագյուղացիական միություններին «Ասոցիացիաներին» և հասարակական կազմակերպություններին մասնակից դարձնել ագրարային քաղաքականության մշակման և իրականացման գործընթացին: Կարծում ենք հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ մարզպետարաններն ավելի մոտ են կանգնած գյուղացիական տնտեսություններին, ավելի արդյունավետ կլինի, եթե գյուղնախարարության որոշ գործառույթներ՝ ասենք տեղեկատվական և խորհրդատվական ծառայության գործունեության համակարգումը,նպատակային ծրագրերի իրականացումը, սուբսիդիաների տրամադրումն իրականացվի մարզպետարանների միջոցով:Այդ տեսակետից կարծում ենք արդյունավետ կարող է լինել նաև գյուղնախարարության և տարածքային կառավարման նախարարությունների միավորումը: Միջազգային փորձը ցույց է տալիս, որ այն երկրներում, որտեղ պետությունը գյուղատնտեսությանը ցույց է տալիս համակողմանի աջակցություն, նպաստում է ոլորտի զարգացմանը, այդ երկրներում որպես կանոն լուծված են պարենային անվտանգության խնդիրները:
Մենք պետք դեմքով շրջվենք դեպի գյուղը, վերականգնենք երբեմնի ուշադրությունը և ընդգծված հարգանքը հայ գյուղացու նկատմամբ՝ որպես բարիք ստեղծող ու արարող մարդու: Ազգովի պետք է լավ իմանանք, որ հայոց պետականության ակունքներում հայ գյուղացին է կանգնած և մեր երկրի կայունությունն, անկախությունն ու անվտանգությունը մեծապես պայմանավորված են հենց նրանով:
ՀԱՅԿ ՂԱԶԱՐՅԱՆ
Հայաստանի ազգային ագրարային համալսարանի
Ագրոբիզնեսի կառավարման ամբիոնի վարիչ